2 919 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dosa till ringklockan
Har fått ett litet problem. Har en sorts transformator som är kopplad till vår ringklocka. Hade byggjobbare hemma som var tvugna att ta ner den. Nu när jag ska sätta upp den igen vet jag inte hur den var kopplad.
Ur väggen kommer 4st ledningar. 2 st svarta och 2 st vita. Vet någon hur jag ska koppla dessa till transformatorn?
Bigogar bilder:
Transformatorn:

Ena sidan:

Andra sidan:

Ur väggen kommer 4st ledningar. 2 st svarta och 2 st vita. Vet någon hur jag ska koppla dessa till transformatorn?
Bigogar bilder:
Transformatorn:

Ena sidan:

Andra sidan:

Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Det skall in nätspänning (230V) på Primärsidan av transformatorn. Det ser ut som att det är primärsidan på din sista bild, men det är otydligt vad det står i plasten. Jag tolkar det som att det står 240V .
På mittbilden tror jag att du har sekundärsidan där du får ut spänning till dörrklockan. Det ser ut som att du kan få ut 2 olika spänningar (eller ev. 3 olika) beorende på hur du kopplar in dig. Många dörrklockor går på 6V som det troligen står i plasten (kan inte läsa på bilden), men det finns de som skall ha både lägre och lite högre än så. Bäst är om du kan titta på dörrklockan vad den skall ha.
Det svåra är nog att lura ut vad det är för trådar som kommer ur väggen. Dvs vilka har nätspänning och vilka skall till dörrklockan?
Om du kan avgöra vilka som går till klockan (absolut säkert, inga gissningar) så är det klart.
På mittbilden tror jag att du har sekundärsidan där du får ut spänning till dörrklockan. Det ser ut som att du kan få ut 2 olika spänningar (eller ev. 3 olika) beorende på hur du kopplar in dig. Många dörrklockor går på 6V som det troligen står i plasten (kan inte läsa på bilden), men det finns de som skall ha både lägre och lite högre än så. Bäst är om du kan titta på dörrklockan vad den skall ha.
Det svåra är nog att lura ut vad det är för trådar som kommer ur väggen. Dvs vilka har nätspänning och vilka skall till dörrklockan?
Om du kan avgöra vilka som går till klockan (absolut säkert, inga gissningar) så är det klart.
Så vit och svart från el som går ur väggen på primärsidan och sedan vit och svart på sekundär sidan som går till klockan. Är det rätt uppfattat? Ska vit på primärsidan kopplas till motsvarande kontakt på sekundärsidan?hempularen skrev:Det skall in nätspänning (230V) på Primärsidan av transformatorn. Det ser ut som att det är primärsidan på din sista bild, men det är otydligt vad det står i plasten. Jag tolkar det som att det står 240V .
Med en phasen penna kan man avgöra vilka två som är nätspänning då det borde vara antingen de två svarta eller de två vita. Tejpa alla fyra ändarna i med säkringen och sen dit med pennan och kolla på vilken färg som den lyser. Annars kan man skruva fast alla kablarna i en sockerbit och sen mäta vilka man har spänning emellan med hjälp av en spänningsprovare.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Alltså, här tycker jag att det är alldeles för många gissningar för att överhuvudtaget ge råd i hur det kopplas.
Risken är överhängande att 230v kommer rätt ut i skalet på ringklockans tryckknapp. Särskilt frågor som "Ska vit på primärsidan kopplas till motsvarande kontakt på sekundärsidan?" visar nivån på kunnande.
Måste faktiskt säga det denna gång. Ring en elektriker...
Risken är överhängande att 230v kommer rätt ut i skalet på ringklockans tryckknapp. Särskilt frågor som "Ska vit på primärsidan kopplas till motsvarande kontakt på sekundärsidan?" visar nivån på kunnande.
Måste faktiskt säga det denna gång. Ring en elektriker...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden