mrfrenzy skrev:
Vore det inte bättre att detta fel upptäcktes när det råkar vara en elektriker med bilen full av elmaterial på plats? Dessutom en elektriker som har plomberingsverktyg, än att felet ska uppstå när Gösta ska byta ett trasigt vägguttag eller att brytaren helt enkelt brinner upp vid hög belastning mitt i natten mitt i vintern (har hänt mig).

Kortsiktig ekonomi är alltså viktigare än driftsäkerhet och framtida kostnader
Visst vore det bättre. Men för att göra dig ännu mer orolig kan jag säga att det är inga elektriker som byter mätare, det är för dyrt. Det är oftast inhyrd personal utan någon som helst elektrisk erfarenhet/utbildning.
Detta har nu fackförbunden börjat rota i...

Floppman skrev:
Visst vore det bättre. Men för att göra dig ännu mer orolig kan jag säga att det är inga elektriker som byter mätare, det är för dyrt. Det är oftast inhyrd personal utan någon som helst elektrisk erfarenhet/utbildning.
Detta har nu fackförbunden börjat rota i...
ja det gör dom rätt i, hoppas nån direktör hos elbolagen åker dit för det också! för det är alltid dom som ska snåla in på allt för det skulle bli för dyrt med elektriker bla bla bla.. pengarna stoppar dom i egen ficka ändå!
när jag fick avisering om mätarbyte så ringde jag vattenfall och frågade om de tänker skicka en behörig elektriker?
-vi har mätarbytare som sköter just detta sa dom
- är dom behöriga då?
-inte alla
-ja men då skickar ni en med behörighet annars öppnar jag inte dörren, så förklarade jag att jag läst om ett fall där en mätare byttes och nollan gick igenom mätaren, precis som faserna, och den hade intre dragits åt ordentligt, som tur var blev det inga personskador i just det fallet, och jag kan ju själv inte öppna plomberingen för att kontrollera om skruvarna är dragna, ellerhur, frågade jag..
-nej det kan du inte..
-nej då så, skicka en som vet åt vilket håll man drar åt en skruv och inte nåt blåbär plockat från gatan..
hon skrattade lite och sa "vi ska göra vårt bästa"
det kom faktiskt en riktig elektriker från vattenfall, om det berodde på mitt samtal eller ej vet jag dock inte...

När Bravida bytte mätare här i grannskapet i vintras låg utskicket "Vi kommer att byta din elmätare inom kort" i postlådan samma dag som de bytte mätarn! Inom kort!!! Måste varit den dagens underdrift:D Undrar om dom sparade på portot och lät montören ha med sig brevet månntro:confused:

det är alltid svårt att avisera ett kommande central/mätar byte, därför chansar man med att folk är hemma.

Förvånande mycket folk är hemma på dagarna, har svensken slutat jobba???

De kanske jobbar natt (svartarbete :D:D:D, kunde inte låta bli!)

Är ju uppenbart en dåligt vald larmtext när ingen här kan säga vad det betyder. Fasföljdsfel och fasbrott är såvitt jag vet mer vedertagna. För det verkar ju bero på någon av dessa.

snaggletooth skrev:
När Bravida bytte mätare här i grannskapet i vintras låg utskicket "Vi kommer att byta din elmätare inom kort" i postlådan samma dag som de bytte mätarn! Inom kort!!! Måste varit den dagens underdrift:D Undrar om dom sparade på portot och lät montören ha med sig brevet månntro:confused:
OT
När min förra hyresvärd rev ut mitt badrum för stambyte låg lappen innanför dörren på onsdagen och badrummet revs ut på måndagen samma vecka. Så samma dag är ju i god tid. :D

electrocuted skrev:
ja det gör dom rätt i, hoppas nån direktör hos elbolagen åker dit för det också! för det är alltid dom som ska snåla in på allt för det skulle bli för dyrt med elektriker bla bla bla.. pengarna stoppar dom i egen ficka ändå!
när jag fick avisering om mätarbyte så ringde jag vattenfall och frågade om de tänker skicka en behörig elektriker?
-vi har mätarbytare som sköter just detta sa dom
- är dom behöriga då?
-inte alla
-ja men då skickar ni en med behörighet annars öppnar jag inte dörren, så förklarade jag att jag läst om ett fall där en mätare byttes och nollan gick igenom mätaren, precis som faserna, och den hade intre dragits åt ordentligt, som tur var blev det inga personskador i just det fallet, och jag kan ju själv inte öppna plomberingen för att kontrollera om skruvarna är dragna, ellerhur, frågade jag..
-nej det kan du inte..
-nej då så, skicka en som vet åt vilket håll man drar åt en skruv och inte nåt blåbär plockat från gatan..
hon skrattade lite och sa "vi ska göra vårt bästa"
det kom faktiskt en riktig elektriker från vattenfall, om det berodde på mitt samtal eller ej vet jag dock inte...
Det finns inga krav att personen som byter mätare ska ha behörighet efter som att denna bara byter en anläggningsdel och inte installerar en ny.

Där jag jobbar har vi ca 25000 mätare som skall bytas. Med 15 personer vi har tillgängliga byta dessa mätare i tid, och dessutom hinna med den vanliga driften är omöjligt, så därför lägger man ut mätarbytena på entreprenad, något som dom flesta bolagen gör.

Lambonas>Du menar väl att det är samma förhållande vid mätarbyten som vid alla andra elarbeten, dvs att det skall finnas någon behörig på företaget? Väl...?

Om inte så är det ju fritt fram för vem som helst att byta ut olika anläggningsdelar.

/Kent

Nu är det rejält OT, men....
Det är ju inte många personer på ett elbolag som innehar behörighet, utan de flesta jobbar på någon annans behörighet.
Ibland är det VD som sitter på behörigheten och alla jobbar på den.
Lika på en elfirma med flera anställda, det är oftast EN person som står för behörigheten, kanske ägaren eller någon arbetsledare.

Nå, hur går det? Har du gjort en ordentlig "kallstart"? Kvarstod felet?

edit: fan va Kent va snabb..

Lämbonäs skrev:
Det är mer komplicerat än så. det handlar om ansvarsfrågor, arbetsfördelning, osv

Mätarbytarna är oftast just bara mätarbytare, dvs dom har enbart mätare, skruvmaskin och skruvar i bilen, det är sällan elbolagen själva byter mätarna, utan detta lejjas ut till andra firmor som tar in folk direkt från arbetsförmedlingen och gymnasiet, utan erfarenhet.
De får man väl ändå hoppas att dom inte gör. En lärling får knappt torka sig i röven utan att någon "fullbetald" ser på, än mindre byta elmätare hos folk!

mycke_nu skrev:
Problemet är nog inte var cirkeln börjar utan var tiden börjar. L1 (R) är noll vi tiden noll, skulle jag vilja hävda. ;)

R: Referensfas
S: Sekundärfas
T: Tertiärfas
Är du säker på detta? Eller är de nåt du hittat på? :) Vi har diskuterat vad bokstäverna R, S, T egentligen står för.. Referensfas, Sekundärfas, Tertiärfas låter ju som att det kan vara rätt. Men jag hittar ingen information om detta någon annan stans.

Mvh
Rrrrr

Rrrrr skrev:
Är du säker på detta? Eller är de nåt du hittat på? :) Vi har diskuterat vad bokstäverna R, S, T egentligen står för.. Referensfas, Sekundärfas, Tertiärfas låter ju som att det kan vara rätt. Men jag hittar ingen information om detta någon annan stans.
R,S och T är bokstäverna efter varandra i alfabetet så det kan vara så enkelt som att faserna fick dessa markeringar på någon ritning i tidernas begynnelse. Ibland är verkligheten bessynerligare än dikten. :D

Alla som vet vad en JK-vippa är kanske någon gång undrat varför ingångarna heter just J och K. Historien bakom detta är att på den tiden när vippan uppfanns så byggdes digitala kretsar av transistorer och krafs på kretskort. Kontakterna på kretskortet för just dessa signaler var 'nummrerade' J och K.

Nu blef det lite OT! :p

Lämbonäs skrev:
Det finns inga krav att personen som byter mätare ska ha behörighet efter som att denna bara byter en anläggningsdel och inte installerar en ny.
Nä, men de som har elinstallationer som yrke har i alla fall någon form av elutbildning. Jag skulle inte anställa eller hyra in en kille/tjej för att göra elinstallationer utan att han/hon har ett betyg att visa upp.

Rrrrr skrev:
De får man väl ändå hoppas att dom inte gör. En lärling får knappt torka sig i röven utan att någon "fullbetald" ser på, än mindre byta elmätare hos folk!

Mvh
Rrrrr
Men det regleras inte av lagar utan av kollektivavtalen

Ska man tolka lagen så har man ganska stort utrymme att jobba på utan att vara behörig, men det gäller att man vet vad man gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.