Har några frågor som jag tror ni fixar lätt..............
1. När jag tar "testlampan" i ett uttag så slår jordfelsbrytaren ut. Har vi ett jordfel?
2.Hur mycket kan jag lägga på en 16 A propp ungefär.
3. När jag tittade i proppskåpet så var det flera ledningar på en "propp" är det riktigt? Har läst att det bara ska vara en? Vad gäller?

1: när du säger testlampa vad menar du då? är det ett mätverktyg som du mäter mellan fas noll jord eller bara mellan tex fas jord? om den mäter mellan tex fas jord och den har en belastning på mer än 0.03 A då kommer gjordfelsbrytaren att bryta (kan vara så att du har mindre fel i huset på tex 0.02 A och när du sätter ditt "testlampan" så blir det 0.03A och då bryter.

2: för att räkna ut hur mycket du kan belasta på en säkring tar du Amperen x volten tex 10 amp säkring x 230v=2300w

3:i äldre skåp är det vanligt med flera ledare på samma grupp men om jag minns rätt så är det ej ok
(varje grupp måste ha sin egen nolla och jord) så frågan är om det är ok om man sätter en egen nolla och jord till den andra ledare? du kan söka på forumet troligen ha den frågan kommit upp tidigare.

När det gäller testlampa så mäter jag i stickkontakten (fas och nolla?) och då slå jfb till, dock inte i alla kontakterna?

Punkten om testlampa är fortfarande oklar. beskrivv lite mer detlajerat vad det är du gör.

3. Att ha mer än en tråd på skuven till själva proppen är (tror jag, jag är inte behörig) OK om skruven är gjord för mer än en ledare. Det handlar alltså om huruvda det går att få 2 trådar att sitta säkert med god kontakt. Oftast (alltid??) är dessa kopplinga bara gjorda för en tråd.

När det gäller jord och nolledare på resp. skena så får aldrig 2 nollor från olika grupper dela på en skruv. (samma för jordledarna). Om man kopplar bort en nolla eller en jord så får inte jord eller nolla brytas ens tillfälligt gör en annan grupp.

Stickproppen har två hål och jag kör in spänningsprovaren i respektive hål. JFB löser ut.

Det låter oerhört underligt. Något är ju helt klatrt fel.

Du har någon form av jordfel. Det mest uppenbara är ju om uttaget är felkopplat så att skyddsjord är inkopplat istället för nolla till ett av "hålen", man kan även tänka sig en felkoppling i centralen så att nollan från den här gruppen är kopplad på fel sida jordflesbrytaren. Något mindre sannolikt så kan man tänka sig ett isolationsfel på nollan till detta uttag, så att ström kan läcka över till något jordat från nollan.

Det som sätter käppar i hjulet för resonemanget är att en spänningsprovare (om det är det du har) drar så oerhört lite ström att den skall inte kunna lösa ut jordflesbrytaren oavsett hur felkopplat det är i huset.

Om det är något av de första felen jag räknade upp så kan din elanläggninga vara farlig, väldigt farlig. Beror lite på exakt hur det är fel.

Är det bara i det här uttaget du har problem?

Löser jorfelsbrytaren ut ibland även när inget är igång på detta uttag?

Lite bakrgrund: Har det fungerat tidigare?
När kopplades jfb in?
Var det en riktig elektriker som gjorde det eller hempul?

Fluke T140 löser JFB, men det är meningen att den ska det, det är en JFB test.
Ska man mäta utan att den löser så mäter man mellan faserna först i ett par sekunder, sedan mellan jord och fas, men löser instrumentet när man pillar in proberna i Fas, o N och JFB löser, ja, det kan ju vara felkopplat i uttaget, det låter troligt.

El uttaget funkar när jag har bl.a vv-beredare i och en belysning i ett uttag, Det är på jämnt, inga problem. JFB sitter innan el-centralen på matarledningen och den har inte löst ut innan och det är en elektriker som installerat för ett antal år sedan. Blir lite orolig när du säger att det kan vara farligt så jag får nog ta en bild på kopplingarna i elskåpet så får ni se.

MEN vad är det du har som spänningsprovare? Det finns ju "uttagstestare" (med en vanlig stickontakt, som även kopplar in sig på jordbleckket i uttaget) som bla. skall testa jordflesbytaren, blr det då fel på testaren så är det klart att den kan lösa jfb.

Förstår jag dig rätt att just det uttag som löser med din spännigsprovare funkar om du kopplar in något annat i det? I så fall tätnar mysteriet.

Jag använder biltemas spänningsprovare.

Hur var det funkar uttaget om du kopplar in något annat, typ en vanlig lampa?

Om det är den biltema testare jag hittade på deras sida så såtr det att den drar "minst 3,5mA" dvs det väl vad som behövs för att få lysdioden att lysa. Den borde inte kunna lösa ut en jfb även om den kopplades mellan fas och jord, något är väldigt konstigt.

Jag hade inte förundrats faktiskt, stod en gång och hängde på kårexpen när jag pluggade. Hittade en spänninsprovare modell billig men som såg lite flashig ut. Tänkte, att den provar jag. Petade in den ena proben i ett av hålen i ett 230-uttag och råkade peta till jorden med den andra proben. Poff, så gick jordfelsbrytaren. Undersökte inte spänningsprovaren nogrannare efter det ;)

phl skrev:
Jag hade inte förundrats faktiskt, stod en gång och hängde på kårexpen när jag pluggade. Hittade en spänninsprovare modell billig men som såg lite flashig ut. Tänkte, att den provar jag. Petade in den ena proben i ett av hålen i ett 230-uttag och råkade peta till jorden med den andra proben. Poff, så gick jordfelsbrytaren. Undersökte inte spänningsprovaren nogrannare efter det ;)
Ja, men om du hade båda proberna i hålen så hade säkert inte JFB löst, se mitt tidigare inlägg om Fluke T140 längre upp.

JFB SKA lösa om man har en prob på fas och den andra på jord OM det är ett instrument med inbyggd JFB testare, såsom Fluke T140 är.

De billiga spänningsprovarna brukar oftast lösa ut jordfelsbrytaren..

Vad det gäller dubbla nollor och jordar på förbindningarna är jag lite tveksam till om montören skulle ha kvar sin behörighet om han lossar dem under spänning. Här måste man ju begripa att man bryter spänningen innan. Sedan är det inte många idag som har utrustning eller behörigheten att arbeta under spänning..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.