Bezt
Bezt: Jag sätter dem där man vill ha ljus och nån extra där jag trodde det skulle behövas. Blev bra för min del. Beror ju lite på placering av möbler, dusch och lite sånt som avgör.
1 svar · 2,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Bara fyra här: 2 x 30 mA för våningsplanen 1 x 30 mA för kritiska prylar (kyl, frys, datorer, reservvärme) 1 x 300 mA brandskydd för fast anslutna pumpar, och VP
18 svar · 13,8k läst
Bloink
Bloink: Skyddsrör rekomenderas. Sen beror det på vad du ska använda för kabel. Inte all kabel som får ligga under mark utan skyddsrör. Röret gör också att du kan byta kablen vid behov, merjobb utan rör. Som Elmont sa, borra hålet med fall utåt för att förhindra att vatten läcker in. Glöm även inte att täta genomföringshålet.
4 svar · 5,5k läst
E
el_richard: prova att koppla in lampan med en vanlig lampsladd till ett vägguttag, fungerar det där så är det fel på matningen till lampan i badrummet. Byt ljuskälla till 20 watt om det inte redan är det...
10 svar · 3,9k läst
M
marcusen: Kan det fungera med en återfjädrande tryckknapp och en dosdimmer kanske? :)
1 svar · 5,5k läst
it-snubben
it-snubben: Sorry, min tankevurpa... :( Fick för mig att trafon också skulle bytas i samband med dimmerbytet.
64 svar · 13,7k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Det är 20 MegaOhm ditt instrument mäter, problemet är, som elmont påpekat, att testen måste göras med 500V spänning för att kunna slå igenom eventuell svag isolering.
19 svar · 15,0k läst
R
Räv3n: När jag pratar om normalt så talar jag om hur det ser ut i vårat område. Från Jättendal och ner till Skövde vilket är vårt område på belysningen. Det är ett rätt stort område varför jag använder ordet normalt. Jag har också viss kännedom om hur det ser ut längre söder ut mot Göteborg, eftersom vi även har belysningen där. Även Stockholm. Det är 6A som gäller numer i
17 svar · 4,9k läst
F
FlygelT: [citat] Ja det blev fel där.. den här ska fungera http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=7450336
2 svar · 2,2k läst
M
mrfrenzy: [citat] Visst om man tejpar ordentligt så är väl risken att någon får spänning i sig minimal, det jag skulle oroa mig för är att några kardeler gått sönder antingen vid denna dosa eller i en annan skarv där klåparen varit framme - En dag då det är riktigt kallt ute och elementen går för fullt finns ju då en inte liten risk att det blir extra varmt i en dosa...
9 svar · 11,5k läst
C
chali: Tja natuligtvis skulle den då märkas om mycket tydligt så det inte skulle kunna hända, fast jag har nu fasnat för en amatur som har ett inbyggnads djup på bara ca 30mm så problemet är löst. tack för svaren /chali
5 svar · 3,1k läst
electrocuted
electrocuted: Tack för tipsen, trodde inte att det fanns såna timers. jag känner till nattsänkningsfunktionen på min nuvarande men jag har ingenstans att göra av en extra timer på ett snyggt sätt. dessutom är det lite stelt med ett fast steg på 5 grader, jag vill nog prova mig fram till vad som känns som rätt temperatur vid rätt tillfälle, varmast på kvällen så att vattnet torkar upp fort,
6 svar · 3,2k läst
M
micce: Tack för tipsen. Nu har jag fått i nya trådar. Det gick faktiskt ganska lätt med en dragfjäder åt "andra hållet" mot förut. Antar att det är någon skarv e.dyl i röret som den gamla tråden fastnat i.
3 svar · 4,9k läst
F
Floppman: Det är oftast långas matningaar coh inte trafon som orsakar spänningafallet. I ditt fal förstår jag dock...
14 svar · 3,0k läst
bax
bax: [citat] Ånä! Det är ett antal gjuthartsskarvar som jag har stött fram, vilka visat sig vara fulla med vatten. Men den nya skarven som linjemontören visar är intressant. Det enda "extra" verktyget som behövs är en insexnyckel, och guckat inuti är miljö/personvänligt. Men det blir nog fel i dom också efter en 20-25 år. En skarv är ALLTID en svag punkt, vilket redan nämnts.
23 svar · 5,0k läst
·
electrocuted
electrocuted: jag håller med övriga här, köp prylar avsedda för detta, med rätt IP-klassning och värmeskydd. om du vill snåla så skaffa en billigare lokal elektriker som kan koppla "svarta kablar på kvällen" istället för att anlita nåt dyrt storföretag.
9 svar · 6,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Troligtvis behöver du inget motorskydd till din pump, nästan alla små 1-fas pumpar idag är internt skyddade. Kolla i manualen till din pump, finns på Grundfoss hemsida om du saknar den. Problemet med små pumpar är att dom ofta inte löser ut ett externt motorskydd vid fel på pumpen. Tycker att du skall sätta brytare (2-polig i ditt fall) vid pumpen, förenklar vid service och arbete på
7 svar · 8,7k läst
·
P
PST: En del pumpar kan dessutom gå trögt om de "går tomma", dvs vattnet i brunnen räcker inte till riktigt, eller om det finns luftläckage/luftficka på sugsidan
2 svar · 5,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har två lamputtag vid fönster. Eftersom det är fönsterväggar (fönster från golv till tak) sitter sitter uttagen i taket ca 10-15cm in från fönstret. Själva lamputtaget sitter i en rund platt plastskiva. I den sitter också en stålkrok att hänga lampa/julstjärna i. Fungerar utmärkt och ser bra ut. Nu när ingen julstjärna hänger där tänker man inte ens på att det sitter ett
4 svar · 7,2k läst
E
elmont: Du måste montera en dosa i väggen och sätta dimmern i den. Tex. E1420598 APPARATDOSA ROT
1 svar · 2,8k läst
E
elmont: en nackdel är ju priset, 6-7 ggr så dyrt som clips
4 svar · 5,2k läst
mattiasp
mattiasp: Tack för snabbt besked. Då blir det rör rakt ut.
2 svar · 3,4k läst
R
Ralf.T: Så var det då fixat, i natt kom fortum och konstaterade att ledningar brunnit av i en av deras centraler tack för goda råd!
5 svar · 4,6k läst
B
Brannmark: Om du vill kan jag bistå med hjälp att göra täckplattor i plast som du monterar i taket. Skär dessa med laser så det blir rena och snygga skär. Har själv gjort plattor när jag monterar spottar i rotdosor. Hör av dig om du behöver hjälp.
12 svar · 4,5k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] jo det var mest ironiskt när jag påstod att dom skulle va sämre än i öst, inte ens jänkarna kan klara av att vara det.. norrmännen kan nog koppla bara dom får sin röyk å coooola!!
22 svar · 5,6k läst
P
PST: Grossistförening alltså.... Och "upphovsrättstyddad databank" främst antagligen för att ingen skall starta en prisjämförelsetjänst......för det vore väl trist ;-)
3 svar · 9,5k läst
C
chali: Hej hadde tänkt sätta lite lampor i lister runt om huset som ska tändas med sensor på natten när man tex blir skitnödig och inte vill ha ljuset i ögonen=) och nu till frågorna. 1:behöver man tänka på meterna mellan trafo och lampan på samma sätt om man använder sig av led i stället för spot? 2:hur är det med inbyggnads ljupet på 220v led? tex jag köper en spot som är 60w och
0 svar · 2,8k läst
R
Räv3n: Har inte kollat era förslag eller läst tråden i övrigt. Kan bara säga att om du endast drar en kabel till ljusreläet och ingen till lampan från ljusreläet (utan istället från dosan)så måste du ju ha fasen i kabeln till ljusreläet (brun) tändtråden tillbaks (svart) nolla till endel ljusrelän (blå) gul/grön jord till endel.. Det blir 4 trådar bara det..
13 svar · 11,3k läst
·
P
PST: Om det är jättefel i kabeln så KAN en vanlig ohm-mätare hjälpa till: 1) Kortslut skärm och ledare på ena sidan -Mät sedan att det är kortis även på den andra: (Om inte är det avbrott nånstans) 2) Tag bort kortslutningen och mät att det är oändlig resistans från andra änden (Om inte är det kortis)
5 svar · 10,9k läst
B
Bluff: Jag körde en 14mm borr genom väggen. Körde inget VP-rör utan endast kabeln genom väggen. Tätade sedan med målarfog/latex. /Johan
3 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.