jag har två centraler - ca 25m tråd mellan dem.

jag har IHC som är placerad i central 2 och behöver styra några förbrukare i central 1 - troligen bara kontaktorer som i sin tur ger ström till spis, motorvärmare, diskmaskin, tvättmaskin. Jag har brist på utgångar och vill helst inte sätta utgångsmodulen i central 1.

frågan:

kan jag dra 3-5 tändtrådar/fas från central 2 till central 1, och i central 1 styra några laster bl a kontaktorer som får sin jord och nolla lokalt från central 1?

dvs tändtråden/fasen blir mycket längre än nolla/jord = 25m mot 0,5m.

Rent funktionsmässigt gör det inget. Det omvända, dvs lång skyddsgjord kombinerat med kort fas, skulle därimot kunna innebära personfara i samband med kortslutning då höljet på anslutna apprater skulle komma att hamna på ca 220 V istf det normala 115 V innan säkringer löser ut.

Säkerhetsmässigt är det väl också rejält tveksamt om man skall dra in spänning "bakvägen" till en central. Risken är ju överhängande att någon som arbetar i centralen inte inser hur det är kopplat och råkar illa ut. Det är bättre att du bygger ut den trånga centralen med en extra låda.

Tror inte att det bara är tveksamt, det är (är jag nästan säker på) förbjudet. Just av de skäl som mycke_nu nämner.

Dessutom så är det ju ganska vanligt att man vill ha separata jordfelsbrytare i central 1 och 2 och i så fall kommer det inte att fungera. Strömmen som går "mellan domänerna" kommer att uppfattas som en felström och lösa ut jfb.

Sätt in en rävsax i centralen också för att ytterligare förhöja spänningen! :D

Allvarligt talat glöm den lösningen. Sätt utgångsmodulen i central 1. Uppenbarligen har du plats och av din fråga att döma verkar skälet vara det ekonomiska.

Alternativt, om du bara skall styra några kontaktorer, skulle du kunna använda 24V-styrning.

P
Det är just den här typen av ingrepp som är riktigt farliga. Du verkar ju veta vad det är frågan om men problemet är alla som gör liknande ingrepp utan dokumentation och så får någon stackars elektriker stå och grotta i det med fara för livet en dag. Även om man tänker att "jag vet ju vad jag har gjort" så kanske man en dag flyttar och utan att informera om sitt "förbjudna" ingrepp så utsätter man nästa person för en hög risk.

Habbrovinka med el ska man vara försiktig med, ingen försäkring täcker och det kan som sagt vara farligt för tredje person.

ok jag hade en aning om att det kanske inte är smart /tillåtet men ville kolla inkl förstå varför - bra forum detta!

det är bara en jordfelsbrytare i central 1 central 2 sitter kopplad via central 1 så om man bryter central 1 så bryts allt - men risken finns förstås att man bryter allt utom de säkringar som matar central 2 - och så finns ström kvar till kontaktorerna så det är en risk

24 V styrning kanske är ett alternativ - men då måste kontaktor vara styrbar på det sättet får kolla upp det har idag kontaktorer hemma som jag gissar bara styrs med 230V.

och ja - det är en kostnadsfråga - ville slippa inköp av en till modul men om jag måste köpa nya kontaktorer kan det gå på ett ut.

köp en modul, billigare.

Vissa kontaktorer kan du byta ut spolen bara.. så då kostar de (nästan) ingenting.. alltså man kan ta ut 230V spolen och sätta in en 12/24V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.