41 297 läst ·
24 svar
41k läst
24 svar
1-fas resp 3-fas ugn/häll
Sida 1 av 2
Någon som har ett bra svar eller bra anledning till att nästan alla hällar och ugnar för inbyggnad skall ha 1-fas el (kopplas fas/nolla med 1 eller två faser)? Efter att ha funderat länge på detta så har jag fortfarande inte kommit på någon bra anledning till detta utan ser bara fördelar med att ha 3-fas(kopplat fas/fas) istället...
Ex. mitt hus är avsäkrat 3x16A, stoppar jag in ugn och häll på detta så kommer det att hända att huvudsäkringen löser om vi skall tvätta samtidigt som sambon går bärsärk i köket (älskar att laga mat m.m). Om det också är så att jag inte vill elda för varmvattnet utan dessutom har på elpatron samtidigt för att få varmvatten så är det ju än värre... Jag vet att risken inte är så stor, men man kommer ju att vara måttligt nöjd när det händer...
I viss mån måste man ju tänka sig för när det gäller vad man kör samtidigt men hela tiden?
Rätta mig gärna om jag har fel, men 3 stycken faser på 16A (kopplat enfas till ugn/häll) torde ju ge en effekt 230*16=3680w * 3 faser=11040w medan 3fas 10A borde ge 400*10*3=12000w
Ni som är riktigt hemma på detta: Det sistnämnda (3 fas 10A) borde ju belasta huvudsäkringarna mindre än det förstnämnda (3 st 16A, kopplad fas/nolla), eller?.
Så återigen, jag fattar inte varför det inte finns 3-fas (eller åtminstone väldigt få), så det återstår väl bara att glädja nätbolaget med att säkra upp antar jag.
När jag kollade runt efter spishällar så tyckte jag att nästan alla hade valfri inkoppling... Det gick att koppla både 230V och 400V.. sedan fans det ofta flera sätt att koppla in 400V, både med eller utan nolla.
Men mitt problem blev att hällen som jag vill ha på 400V var på 6400W, så den tog hela trefasen som min gamla spis använder (säkrad 3x10), så jag fick dra nytt kablage för ugnen på 3600W och säkra den med en 16A säkring.
Men mitt problem blev att hällen som jag vill ha på 400V var på 6400W, så den tog hela trefasen som min gamla spis använder (säkrad 3x10), så jag fick dra nytt kablage för ugnen på 3600W och säkra den med en 16A säkring.
Du räknar lite tokigt... när du har 3fas 400V så ligger det inte 400V i belastning på varje säkring, varje fas har fortfarande 230V, men tillsammans får du 400V.Reine E skrev:
Hmm....
Började att misstänka detta... tittade på olika avsäkringar hos vattenfall...
16A Max belastning 11Kw...
De hällar jag har hittat så kan man koppla in dem med 1x32A (då byglas de två ingångarna för fasen), resp 2x16A. Nollan skall väl knappast dras med 2,5 kvadratskabel eftersom den supportar 2x16, eller räcker det?
Känner mig normalt sett väldigt hemma på el, men just dessa prylar är ett mysterium för mig...
Började att misstänka detta... tittade på olika avsäkringar hos vattenfall...
16A Max belastning 11Kw...
De hällar jag har hittat så kan man koppla in dem med 1x32A (då byglas de två ingångarna för fasen), resp 2x16A. Nollan skall väl knappast dras med 2,5 kvadratskabel eftersom den supportar 2x16, eller räcker det?
Känner mig normalt sett väldigt hemma på el, men just dessa prylar är ett mysterium för mig...
Efter en snabb titt på electrolux sortiment:
jämför man en spis med varmluft och glashäll så har den effekt 10.5kW och anslutning 3x16A
En glashäll anslutning 2x16A och effekt 7,1kW
en varmluftsugn anslutning 1x16A och effekt 3,5kW
Blir ungefär samma belastning totalt vad man än väljer
om man lägger hällen på L1, L2 och ugnen på L3
jämför man en spis med varmluft och glashäll så har den effekt 10.5kW och anslutning 3x16A
En glashäll anslutning 2x16A och effekt 7,1kW
en varmluftsugn anslutning 1x16A och effekt 3,5kW
Blir ungefär samma belastning totalt vad man än väljer
om man lägger hällen på L1, L2 och ugnen på L3
Är ni säkra på det där med moderna hällar och flerfas? En god vän till mig bor i lägenhet med enbart enfas - han kan svära ed på att hans nya häll har en anslutning heter 2x16A men att de kan matas från samma fas (med totalt fem 2.5kvmm-trådars anslutning och dubbla säkringar förstås). Alltså inget 400V där inte. Eftersom hällen uppenbarligen fungerar så måste det väl ligga nåt i vad han säger?
Hmm... Men om han sätter på alla plattorna på hällen på fullt ös så borde ju de två grupper som då behöver mer än 10A lösa ut huvudsäkringen på 20A. Och det sker inte. Skumt... Nån som vet vaffö det är på det här viset?
Hmm... Men om han sätter på alla plattorna på hällen på fullt ös så borde ju de två grupper som då behöver mer än 10A lösa ut huvudsäkringen på 20A. Och det sker inte. Skumt... Nån som vet vaffö det är på det här viset?
JanW:
Det där med anslutningen är kul. Ansluter man en häll till en fas så byglar man de två "faserna" på hällen och stoppar dit en fas. Skall man köra den på två så skippar man byglingen...
Sverre:
Det där känner jag igen sedan elläran
, Allt börjar falla på plats nu efter lite tankearbete. Det var bara lite för lång tid sedan de lektionerna.
Det där med anslutningen är kul. Ansluter man en häll till en fas så byglar man de två "faserna" på hällen och stoppar dit en fas. Skall man köra den på två så skippar man byglingen...
Sverre:
Det där känner jag igen sedan elläran