2 638 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Spara pengar på Fasadbelysning?
Har länge yrat omkring och letat efter en vettig fasadbelysning som jag kan sätta på takfoten
till svärfars nybyggda garage. Ställde ipklass mot effekt och pris med mera.
Men så ramlade jag nyss in på den här sidan:
http://www.molectric.com/index.php?cPath=165
Där säljer de 12-volts LED-belysning. 20 st lampor som drar 10 W totalt? :eek:
Tror jag har hittat min belysning nu... fast jag blir ju lite misstänksam.
Verkar nästan för bra/billigt för att vara sant.
Så jag undrar om det är nån annan här som har erfarenhet av LED-fasadbelysning? Blir det bra ljus? Blir det tillräckligt STARKT ljus? Hur lång kan den där slingan vara som man driver lamporna med egentligen?
På Molectric's sida stod det att det var 1 meter mellan lamporna men att man kunde förlänga efter behov. Men jag sitter o klurar på det där med spänningsfall?
Tycker ändå det där verkar bra... och till ett synnerligen vettigt pris dessutom... sen att armaturstackarn i sej själv inte var det snyggaste jag sett kan man väl försöka bortse från då man ändå "gömmer" den under takfoten..

//Andreas.
till svärfars nybyggda garage. Ställde ipklass mot effekt och pris med mera.
Men så ramlade jag nyss in på den här sidan:
http://www.molectric.com/index.php?cPath=165
Där säljer de 12-volts LED-belysning. 20 st lampor som drar 10 W totalt? :eek:
Tror jag har hittat min belysning nu... fast jag blir ju lite misstänksam.
Verkar nästan för bra/billigt för att vara sant.
Så jag undrar om det är nån annan här som har erfarenhet av LED-fasadbelysning? Blir det bra ljus? Blir det tillräckligt STARKT ljus? Hur lång kan den där slingan vara som man driver lamporna med egentligen?
På Molectric's sida stod det att det var 1 meter mellan lamporna men att man kunde förlänga efter behov. Men jag sitter o klurar på det där med spänningsfall?
Tycker ändå det där verkar bra... och till ett synnerligen vettigt pris dessutom... sen att armaturstackarn i sej själv inte var det snyggaste jag sett kan man väl försöka bortse från då man ändå "gömmer" den under takfoten..

//Andreas.
Kan det verkligen stämma att högtrycksnatrium (ljusorange lmaporna som blir vanligare över vägarna) har ett högre ljusutbyte än LED?
alltså mer lumen per watt?
är det ingen som tror på gasbelysning?
alltså mer lumen per watt?
är det ingen som tror på gasbelysning?
Än så länge fungerar LED-belysning bättre som punktbelysning än för allmänbelysning. Men med dagens tekniska utveckling är väl detta bara en tidsfråga. Energisnåla är dom i alla fall, men kommer antagligen inte att slå igenom förens utvecklingen gått framåt.
Den mest effektiva ljuskällan är lågtrycksnatrium (200 lumen per watt), Lysrör och lågenergilampor kan komma upp mellanb50 och 100 lumen/w högtrycksnatrium liggernånstans mellan lågtrycksnatrium och "lysrör". Lysdioderna ligger och kämpar upp sig från 30-40lm/w som bäst och kanske snart är uppe och nosar i 50-100lm/w, men de är inte där än
så det är alltså ett nerköp i ljusutbyte som vägverket håller på med över våra motorvägar? (låt vara mot ett uppköp i färgåtergivning)
de mörkorange lågtrycksnatrium ger ju både mindre bländning (större ljuskälla) och tydligen mer ljus.
kan verkligen den låga siffran stämma för dioder?
När jag mätte spänningsfall över diod var det väldigt lite, jag vågar säga att den knappt avgav någon mätbar effekt (iofs int emycket ljus heller)
det var vanliga gröna elektronikdioder.
de mörkorange lågtrycksnatrium ger ju både mindre bländning (större ljuskälla) och tydligen mer ljus.
kan verkligen den låga siffran stämma för dioder?
När jag mätte spänningsfall över diod var det väldigt lite, jag vågar säga att den knappt avgav någon mätbar effekt (iofs int emycket ljus heller)
det var vanliga gröna elektronikdioder.
Lågtrycksnatrium är det bäsat som finns om man tittar på lumen/watt (och har varit det länge) men alla gillar inte att de bara har två skarpa gula spektrallinjer, dvs ingen färgåtergivning alls... kan bli lite jobbigt i längden, så om det är upp eller nedköp är en bedömningsfråga, men förhoppningsvis byter vägverket i första hand ut kvicksilverlampor mot högtrycksnatrium, att byta utlågtrycksnatriumen är kapitalförstöring enligt min uppfattning....
Klicka här för att svara