På min trafo så finns tre utgångar på sekundärsidan. Jag har där kopplat sex st spottar där jag tryckt in två i varje utgång. Är detta korrekt utfört?

Vidare undrar jag hur jag ska koppla in strömmen på primärsidan? Där finns fyra skruvar. Jag kopplade in tändtråden i den översta och nollan i den understa. Är det rätt? Se bilderna.

trafo1.jpg
trafo2.jpg

Sekundärsidan är helt OK men primärsidan ska du koppla - pil in fas och pil in nolla - som det är kopplat nu blir det kortslutning, sidan med pilar ut är tänkt som vidarekoppling.

Utgången är iaf helt ok, det ser du tom på symbolerna där (den extra lampan) sålänge du inte överskrider max belastning.

Ingången tror jag är samma plint så om du exempelvis har flera trafo's så är det enklare att koppla på flera efter den du har. Dvs de två övre plintkopplingarna är exakt samma sak för fasen och de två nedre exakt samma fast för nollan.

Tack för svaren. Det var ju en himla tur att jag kollade här innan jag kopplade på strömmen. Detta är världens bästa forum för hemmapulare :)

Antingen har du skalat för mycket på den översta bruna kabeln på sekundären eller så är den bara halvvägs instucken i plinten.

v-g skrev:
Ingången tror jag är samma plint så om du exempelvis har flera trafo's så är det enklare att koppla på flera efter den du har. Dvs de två övre plintkopplingarna är exakt samma sak för fasen och de två nedre exakt samma fast för nollan.
Denna koppling är ju lika bilden, dvs det kommer att bli korslutning och säkringen går.

Det skall kopplas som Elmont säger.
Den övre anslutningen på bilden (pil in) är inkommande ledningar, dvs fas och nolla. Vilken plint som de kopplas in på har ingen betydelse.

Den nedre anslutningen är en utgång för vidarematning om man vill ha flera transformatorer efter varandra. Och då följer man linjerna så att man får utgående fas på rätt plint.

Ahh fasen såg inte pilarna :eek:

Elmont skrev inlägget samtidigt som mig så jag såg inte det. :mad:

Snabbsvar visar inte när andra skriver samtidigt tydligen :confused:

mrfrenzy skrev:
Antingen har du skalat för mycket på den översta bruna kabeln på sekundären eller så är den bara halvvägs instucken i plinten.
Jag hade skalat lite för mycket. Har nu rättat till det hela. Tack för påpekandet!

Jag tycker att bilderna är väldigt tydliga och välexponerade. Vad är det för kamera? Blixt?

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag tycker att bilderna är väldigt tydliga och välexponerade. Vad är det för kamera? Blixt?

/Hasse
Det är min gamla Canon Powershot A80 som jag använt i makroläge och med blixt. I och med att jag håller kameran någon meter ifrån motivet och zoomar in så blir det inte utfrätt när blixten bränner av. Sedan har jag förminskat och skärpt upp bilderna i Photoshop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.