El
fubar: Använde sökfunktionen... :) Svärföräldrarna ska köpa plasma. Kan jag sammanfatta tråden med att säga att de kan använda den i ojordat uttag, en jordat hade varit bättre. Eller har jag fattat fel?
Floppman: Den är 50mm utvändigt, köp nu bara med slät insida så slipper du gräva om när ellev. kommer och ska dra i kabeln. De med räfflad insida är inte tillåtna pga att de ska ha en viss slagtålighet.
falukorv: [citat] Det första man blir blind på är ögonen! Såg inte jorden.
Lekkamraten: Väldigt jobbigt! Har gjort det i hela min lägenhet. Kompletterat med nya uttag både i rum och till modernt kök, flyttat ned för högt placerade gamla vägguttag m.m. Det dammar fruktansvärt om det är tegelväggar (rött tegel i äldre hus går nästan inte att städa bort, dammet blir som krita. Köp en dyr och bra skyddsmask på en gång för hälsan och använd skyddskläder (själv har
el_richard: Kanske om du vill ansluta exempelvis ett element med fastanslutning till en förhöjnings ram eller till ett 4-vägs uttag. Finns säkert 10 exempel till men inget som dyker upp i huvudet nu.
prototypen: Hmm hm Vanligt ELJO IP 44, är den tillräckligt kapslad? Protte
CHC2: I AKKJ är ju dessutom "skärmen" (korrekta termen är koncentrisk ledare) av koppar medan resten av ledarna är av aluminium, så därför är dimensionen på den rejält mycket mindre.
snaggletooth: Hällar som går på enbart 400V (2-fas utan nolla) verkar vara sällsynt, så ett besök i en butik som säljer dylika produkter kanske skulle löna sig, dom kanske har bättre koll än vi?
mycke_nu: Rackarns! Då får man väl släpa sig bort till centralen och läsa på säkringen! Kul att du tog dej tid! :)
b_hasse: [citat] Har du någon aktiv strömförbrukare som är kopplad till nollan så kommer det finnas en liten potentialskillnad mellan jord och nolla, typ milliVolt. Ju närmare strömförbrukaren, desto högre spänning. Kortsluter du jord och nolla där det finns en potentialskillnad så får du en läckström som kanske räcker för att lösa ut jordfelsbrytaren. Man kan alltså inte säga säkert
barrington: Har loggat ytterligare en tid och dessutom varit i kontakt med min elleverantör ang årsvariationer i förbrukning. Månad Andel av årsförbrukning Jan 13,89% Feb 11,60% mars 11,32% April 8,30% Maj 5,98% juni 4,08% juli 3,67% Aug 4,20% Sep 5,38% Okt 8,23% Nov 10,16% Dec 13,19% Använder jag dessa siffror hamnar jag på ganska exakt samma årsförbrukning som föregående år :) Tänkte att
falukorv: [citat] Det står ju märkström på skylten som sitter på motorn, det brukar ju ampere i både Y kopplat och D kopplat läge.
gromit42x: Om jag väljer alternativet två faser och nolla, vilken typ av uttag/kontakt skall jag koppla med. Perliex? Eller finns det något annat alternativ? -h
Eyeball: man sticker fiberna uppifrån å ner, så kan du säkert räkna ut resten själv hur du måste göra!
bax: Kontakta elbolaget FÖRST. Har du tur kanske de gör det gratis om de ändå har vägarna förbi. Elektrikern gör inte det, om du inte är kompis med en sådan förstås. UPS på 20kVA. Du har alltså någon sorts firma.
Jempa: Tack för svaret. jag ringer elektrikern och frågar hur han tänker göra.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det är "by design". Det licensfria ISM-bandet ligger där det ligger bla för att man skall slippa ha radiolicens för att köra mikrovågsugn. Och eftersom det är licensfritt så ligger även större delen av alla WLAN (inte 802.11a som är på 5GHz-bandet) där också. En gammal mikro kan läcka lika mycket som sändareffekten på din basstation så det är inte underligt att det
mycke_nu: ..hmm.. det står max 6V testspänning i manualen, kan ju betyda ungefär vad som helst vad testströmmen beträffar. Jag ska ringa och fråga tillverkaren. Tack för påpekandet!
snaggletooth: Köp en normcentral modell större så att du får utrymme för att komplettera med diazed-normsäkringshållare om det skulle behövas, så får du det bästa av två världar så att säga! :cool:
Räv3n: [citat] Skulle föreslå att du ringer Fortum (har för mig att det är de som har elen i Örebro) så kommer de ut och kollar. De blir mycket glada om du kontaktar dem. Det är skitjobbigt med folk som bara gräver igen och sen får man gå och leta fel. Man kommer ju ändå fram till den punkten där den är avgrävd och då kan det bli dyrt. Felsökning är inte billigt. Ska du förövrigt
DjAlbert: Aha Okej. Jo Nu när jag tänker efter så borde jag ha beskrivit lite mer vad jag menade ^^ Jo Jag tror också det är återfjädrande dom menar.
SvenD: Hej, Har just köpt ett tvättställspaket med spegelskåp och belysning. Problemet är att det saknas uttag för rakapparat/fön. Är det någon sm vet var man får tag på ett uttag av samma typ som sitter i de flesta badrumsbelysningar. Bestälerman det so reservdel gissar jag att det kostar 500 kr. Om detta inte går att få tag på så finns två andra möjligheter. 1. Utanpåliggande uttag
gromit42x: Har surfat runt lite och sett andra alternativ där man sätter en takdosa ovanfr skåpet och sedan med dosfräs gör ett hål i skåptaket. Då når man att ansluta dosa samt stoppa upp den i hålet efteråt. Täck med täcklock. Verkar smart -h
Kommod: Mm ja jag vet ju inte riktigt hur det är draget ännu men strömbrytaren till taklampan tror jag att jag har koll på iaf. Det sitter ett utanpåliggande 220V uttag på en vägg bredvid som kablaget går utanpåliggande upp till taklampan. Strömbrytaren borde således vara dragen till det uttaget och då behöver jag ju inte in i någon elcentral o härja. 220 uttaget som ska bort är vid
Räv3n: [citat] Vet ej.. Skrev helt enkelt till elsäkerhetsverket och frågade... Han som svarade var: Henrik Olsson Elsäkerhetsverket Mellersta tillsynsdistriktet Följande skrevs: "Det är rummets användning och golvets ledningsförmåga som avgör om det ska klassas som vått utrymme eller inte." Alltså helt korrekt som nämdes ovan.. " EKRK får inte användas i pannrum (anses som brandfarligt
pefo: Precis. Tidigare fick man inte ha uttag i badrum och därför ser det ut som det gör. Nu tillåter faktiskt en del tvättmaskinstillverkare att man klipper kabeln så innan man gör det eller installerar ett uttag så kan man kolla med tillverkaren.
mycke_nu: Elpannor till vattenburna golv är i alla fall jordade, och i bästa fall är även rören potentialutjämnade med en 6mm2 ledare till centralen. Med det är klart, lika jordat som ett jordgolv kan det ju inte bli..:D
it-snubben: Det var ju iofs det jag först gjorde. Men bara som hastigast. Ska ta upp det igen. Det blir ju i så fall ändå han som får "bygga ihop" det till slut antar jag. Eller hur är det? Leker med tanken...Egen, ej fast ansluten, utrustning/apparatur får man ju bygga ihop. Men får man sedan använda den utanför labmiljö eller krävs något extra godkännande? Intressant att veta...
Bloink: Kan du inte pressa dosan in mot isolering/plast ? Och visst går det bra att fräsa ett spår till en kabel, se bara till att du har rätt kabel, tex EKLK. Finns spårfräsar man kan hyra, alternativt någon lämplig skiva till vinkelslipen. Eller på det gammla hederliga viset med stämjärn :)