Skall försöka förklara med ord. Vår lilla hall och kök i sommarstugan ligger i anslutning till varandra, elen är dragen utanpåliggande. Idag så finns det en endast belysning i hallen men inte i köket. Det sitter en trappkoppling för lampan i hallen, den ena brytaren sitter innanför dörren och i den kulodosan sitter också matande ledning, den andra brytaren sitter i slutet av hallen, där köket tar vid, och i den bortre kulodosan sitter lampan, kopplingen är gjord så att det inte finns obruten fas.

Det jag vill göra är följande: Precis som nu skall brytare ett sitta innanför dörren men i samma dosa vill jag även att lamputtaget skall sitta till skillnad från nu när den sitter i den bortre dosan. I den bortre dosan vill jag nu ockås ha en obruten fas så att jag kan byta den befintliga brytaren till en dubbelbrytare, där den ena är trapp till hall-lampan och den andra går till ett nytt uttag i köket för belysning här.

Så frågan nu är, hur kopplar jag på de olika ställena? och hur många ledare behöver jag mellan kulodosorna? 5G1.5? Vad behöver jag mellan den bortre brytaren och dosan (som jag vill kunna styra dels trappkopplingen och dels en vanlig 1-pol brytare med)

Tacksam för svar.

E
det var lite svårt å hänga med
prata med nån polare som kan litegrann om el å kan ge tips....
för det är eg inte så svårt
sen finns det reglar att det kanske inte är möjligt fast masn kan göra mkt

men be nån om hjälp
firma eller polare....................

Ett av de bästa tipsen hittills: fråga en firma eller polare...
Verkligen användbart.

Jo, det blev nog krångligare än vad det egentligen är, grundfrågan var väl egentligen hur många ledare som behövs mellan brytarna för att få med sig en obruten fas till den bortre, har jag tänkt rätt så är det väl fem.

/Micke

Det minsta du behöver är Nolla, Fas och Skyddsjord till köket. Sedan behövs det två X-trådar tillbaks till trappomkopplaren vid lampan. Totalt fem trådar alltså.

I den bortre trappomkopplaren kopplar du in fasen på mittutaget och X-trådarna på utgångarna. I hallen kopplas X-trådarna på samma sätt och mittutaget blir tändtråd till lampan.

Fas --- < ====xxx==== > ---- Lampa----- Nolla

Det finns även andra sätt att koppla.

Man får väl anta att skyddsjorden måste med eftersom det skall vidare in i köket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.