Hej,

Låt oss försöka en liten 3-fas lektion.

Om du ritar först en sinuskurva (behöver inte vara exakt). Rita 2 hela perioder. Då kan man säga att nolllinjen genom kurvan, x-axeln representerar nollan i ett fas-noll system, fasen ändrar spänning mot nollan sinusformat med toppvärdet 325V (230V är ett effektmedelvärde), den växlar hela tiden mellam + 325V och -325V.

Det var EN fas. Om du i samma diagram ritar in 2 sinuskurvor ytterligare med vardera 60 graders förskjutning, det är detsamma som att du har 3 kurvor med "start" i samma halvperiod med jämn fördelning. Var och en av dessa nya "faser har toppvärde 325V +/- mot nollan.

Men nu kommer det fina, om du istället tittar på avståndet mellan en av kurvorna mot en annan av kurvorna, så kommer du att se (om du ritat hyfsat) att avståndet är större, än vad varje kurva har mot nollan. toppvärdet mellan 2 faser är 566V (400 är ett effektmedelvärde, eller så kallat RMS värde). Detta är alltså spänningen mellan 2 faser. Om du tar ut ström ur en fas så drivs den med 400V mot en annan fas, men den drivs "bara" av 230V mot nollan. Det är också så att om du har 3 apparater som vardera tar ut låt oss säga 1 ampere ur repektive fas mot nollan, så kommer den strömmen att "gå ut" i de andra faserna. Så länge lasten är i balans så blir det ingen ström ut ur huset i nollan. Man kan säga att i ett enfas system så "trycker" fasen ut ström mot nollan. I ett 2 fas system så trycker och "drar" faserna ut ström. Och liknande om man använder alla 3 faserna.

En elspis som kopplas in på 2 eller flera faser och nolla, kan antingen koppla in belastning (plattor ugn etc.) mellan 2 faser eller mellan faserna och nolla. Om det är mellan fas och nolla dvs 230V så är enda anledningen att ha fler faser till spisen att balansera lasten mellan faserna.

Hoppas att det här var någorlunda begripligt.

hempularen:

Inte för att vara petig,men är det inte 120 graders fasförskjutning? :)

Mvh
Reine

Nej, inte ett dugg begripligt för mig :-) Men känner att jag har andra färdigheter :-D

På vår häll som följde med utställningsköket vi har köpt står den märkt med 2 kopplingsscheman på undersidan 400V, 220V -där häll/ugn står idag är det 380V uttag med 5-piggar... Så om jag läser nånting i ovanstående så ska alltså hällen både kunna kopplas som "vanligt uttag" och med detta stora? Eller vi är helt ute o cyklar... (???)

Tar ju givetvis en elektriker som vet vad han/hon pysslar med när det är dags för installation, men undelättar ju iallafall om vi har rätt grejer på rätt plats då det är dags...

Din elektriker kommer att koppla hällen enligt 400V schemat till ditt befintliga 400V (tidigare 380V) uttag.

Spänningen i hemmiljö var tidigare 220/380 Volt numera är den 230/400 Volt.

Fnashack skrev:
Nej, inte ett dugg begripligt för mig :-) Men känner att jag har andra färdigheter :-D

På vår häll som följde med utställningsköket vi har köpt står den märkt med 2 kopplingsscheman på undersidan 400V, 220V -där häll/ugn står idag är det 380V uttag med 5-piggar... Så om jag läser nånting i ovanstående så ska alltså hällen både kunna kopplas som "vanligt uttag" och med detta stora? Eller vi är helt ute o cyklar... (???)
--------------------------------------------------------------->>>

Har du cyklat iväg och köpt ett kök, driftig kille/tjej.

Hur många vändor blir det med cykeln?

:D:D:D

Det är ett elände detta med att allt fler maskiner är ENfas nuförtiden.. Det blir lätt snedbelastning. Än värre är det i gamla lägenheter där det bara finns en fas. Var nyss i en lägenhet som totalrenoverades, den har 1fas 25A som huvudsäkring, och de räcker inte långt i ett modernt hem! Jag räknade ut att om han körde häll+ugn på maxeffekt så drar dom 42A eller nåt sånt.. kommer inte gå så bra då han även har micro, ångbad + massa andra grejjer.. :/

Ursäkta om de spårade ut å blev lite offtopic :)

Rrrrr skrev:
Det är ett elände detta med att allt fler maskiner är ENfas nuförtiden.. Det blir lätt snedbelastning. Än värre är det i gamla lägenheter där det bara finns en fas. Var nyss i en lägenhet som totalrenoverades, den har 1fas 25A som huvudsäkring, och de räcker inte långt i ett modernt hem! Jag räknade ut att om han körde häll+ugn på maxeffekt så drar dom 42A eller nåt sånt.. kommer inte gå så bra då han även har micro, ångbad + massa andra grejjer.. :/

Ursäkta om de spårade ut å blev lite offtopic :)
då får man flytta till USA då, där är en normal servisledning till villa 2x200A! två "faser" med en 200A säkring vardera, det ni!

Som sverre var inne på, vad spisen/ugnen ska kopplas på är en fråga om vilken elementspänning den är byggd för.
koppplar man fas och neutral får man 230V
kopplar man fas fas neutral får man också 230V
kopplar man fas fas fas neutral får man också 230V
dessa alternativ finns alltså på utrustningar med 230V elementspänning. (där själva glödtråden i ugnselementet är dimensionerad att ge märkeffekt vid 230V)

för utrustningar som behöver 400V i elementen finns alternativet fas fas eller fas fas fas (utan någon neutral)

förr i värlen byggde man tvättmaskiner med 400V element, men det var länge sedan det tänket blev förpassat till stormaksinerna.
det blir mycket riktigt vanligare och vanligare med 230V spisar och ugnar vilket för mig är en gåta precis som för trådskaparen.

för till sist är det ju så att du på en given ström får ut en högre effekt vid högre spänning, eller för all del klarar dig med en mindre ström vid en given effekt om spänningen är högre.
en 400V spis drar helt enkelt mindre ström (int emindre energi) än en 230V spis.
Detta innebär tunnare ledningar, mindre överföringsförluster, mindre huvudsäkringar och möjlighet till högre effekt på grejerna. (bättre fart på ugnen utan att behöva säkra upp något)

fördelen med 230V är väl möjligen stordrift vid tillverkning, det är i många länder ovanligt med trefas i lägenheten, precis som i många äldre svenska lägenheter där gasen stod för effektförbrukarna (spisen, ugnen pannan) och elen för hushåll (glödlampor och radio).

så kanske är det exportmarknaden som gör att vi får gå ner ett snäpp i effektivitet?

man kan även fråga sig varför kraftiga stråklkastre eller strålkastarbatterier drivs med 230V.
det är ett väldigt släpande med tunga kablar på filminspelningar när amn ska driva 12kW lampor på 230V.
tänk så skönt om dom ändå gått på 400V!

Det låter ju strålande, alltså behöver vi inga ombyggnader o grejer :-D

Jodå, mååånga rundor blev det *s* men vem behöver friskis o svettis när man har ett hus att renovera??? :-D

master_mimer skrev:
man kan även fråga sig varför kraftiga stråklkastre eller strålkastarbatterier drivs med 230V.
det är ett väldigt släpande med tunga kablar på filminspelningar när amn ska driva 12kW lampor på 230V.
tänk så skönt om dom ändå gått på 400V!
Det lär vara problem att tillverka glödlampor för högre spänning än ca 300 V, fast man kan ju seriekoppla..

Mest troligt är kanske att det är ett amerikanskt inflytande och att prylarna är gjorda för tvåfas 230V.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.