Hej !

Nån som kopplat denna häll för 400v?

Hade en elektriker här som drog lite el i köket åt mig, så jag tänkte att han kunde koppla sladd till hällen osså.

Men efter han hade tittat på det knapphändiga kopplings schemat vågade han inte.

jag har 3fas dragit i väggen 5 kablar .........

KRÄV en riktig inkopplings anvisning av den som sålt hällen.

ikea???

japp, det står 3-fas men den kan bara kopplas som 2-fas med nolla och jord...

Var tvungen att ringa IKEA själv...

Han på ikea höll med om att etiketten var felmärkt... konstigt, men ikea är ju bara skit...

Vad innebär det .

Måste jag köpa hem andra grejjer när jag får tag på elektriker som kan koppla den.

Jag har ju 400v 3fas (5 kablar dragit i väggen).Perilex uttag

köpte en kabel med 5 kablar + en perilex hane.

Ska jag ha nåt annat än det jag köpte för att kunna koppla hällen?

Nej, berätta bara för honom vad el_richard skriver ovan.

Tacktack,,ska göra det.

den 3dje plinten där L3 normalt brukar vara är borta.
(konstigt att inte IKEA själva skickade tillbaka dessa till fabrik eller att dom bytte etikett...)

Först trodde jag den lossnat, eller att den var felmärkt, eller fel etikett.

tråkigt att chansa med inkoppling om man inte är säker, kan bli dyrt.

Jo så sant!

Jag ska lämna in hällen till KEHAB idag så får dom koppla den åt mig.

lämna in???

Jo lämna in :)

Hällen är inte monterad i bänkskivan än,,så jag lämnade in den till ett företag som reparerar elektriska produkter som whirlpool.

Dom skulle ta ett par hundringar för att koppla sladden till hällen,, för mig är det värt det, så slipper jag jaga en elektriker som ska komma hem och göra det.

/S

men en sak som jag funderar över,,, ugnen går ju på 2 faser +jord +nolla,,,, vad gör man med den tredje faskabeln som inte kopplas,,, tar man en perilex hane som det fattas ett fasstift på då? eller kopplar man tredje fasen i hällen där det inte var kopplat för en trdje fas?

vet att det kanske kan vara dumma frågor,,men man vill ju förstå hur det fungerar :)

/S

snowsoul skrev:
Jo lämna in :)

Hällen är inte monterad i bänkskivan än,,så jag lämnade in den till ett företag som reparerar elektriska produkter som whirlpool.

Dom skulle ta ett par hundringar för att koppla sladden till hällen,, för mig är det värt det, så slipper jag jaga en elektriker som ska komma hem och göra det.

/S
Perfekt, du är en förebild för dom andra mupparna i detta forum som tror sig kunna allt...

Är man det minsta osäker ska man inte pilla på el.

Man isolerar den 3dje fasen i hällen, med typ en ubåt (sockerbit).

el_richard skrev:
Perfekt, du är en förebild för dom andra mupparna i detta forum som tror sig kunna allt...
Mogen kommentar...

Men ack så relevant ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.