P
Det jag har kvar av renoveringen i mitt kök är downlights i taket. Tänkte sätta i 12-volts. Kommer bli 4 st över vasken och 4 st längs ena väggen. Jag har nu gipstak och tänkt sänka det endast 2,5cm med nytt gipstak, vad tror ni om det? kommer det fungera? Vad gör jag av transformatorerna?
Tänkte dra kaplarna i vanliga vp-rör till strömbrytare till väggen.

Tack på förhand

Tänker du såga upp den befintliga gipsen och sätta "pottor" för spottarna i så fall kan du "gömma" trafon i en "potta".

Om kablarna räcker kan du ju skaffa runda transformatorer att lägga i apparatdosor.

P
elmont skrev:
Tänker du såga upp den befintliga gipsen och sätta "pottor" för spottarna i så fall kan du "gömma" trafon i en "potta".

Tackar för tipset!!!
Vet du var jag kan få tag i billiga "pottor"?

Sedan har jag ett problem till, jag undrar hur jag skall räkna ut eller om det finns något bra tips på hur jag skall veta var jag satt pottan, altså hitta pottan när jag skall såga ut för spottarna??

P
ThomasLindgren skrev:
Om kablarna räcker kan du ju skaffa runda transformatorer att lägga i apparatdosor.
Detta var också ett bra alternativ, vet du var jag kan köpa runda transformatorer?

Ni får gärna ge tipspå snygga 12-volts!!!!

Dadde skrev:
Sedan har jag ett problem till, jag undrar hur jag skall räkna ut eller om det finns något bra tips på hur jag skall veta var jag satt pottan, altså hitta pottan när jag skall såga ut för spottarna??
Tumstock? :)

P
Tackar för tipsen Thomas!!!!!

Jag antog att det var tumstocken så var det rätta verktyget men tänkte fråga ändå :-)

Den här spotten gillade jag fast i chrom http://www.elbutik.se/product.html?product_id=133397&search_page=
Om jag använder denna borde jag inte behöva "pottor" eller?
De runda transformatorerna måste monteras så de kan inspekteras och bytas va?
Om jag har fyra spottar, behöver jag dra 4 vp-rör till transformatorn eller får man dra flera sladdar i ett rör?
Tror ni det räcker med 4 st för att lysa upp bra ovanför vasken? Kommer att ha en dimmer kopplat till dem.

Tackar på förhand!!

Redigerat av moderator:
De där kan du säkerligen montera i apparatdosor om du har möjlighet till det, det ska jag göra med mina liknande Twist. Transformatorerna måste monteras åtkomligt ja men den runda formen gör ju att du kan montera den/dem i botten på apparatdosor.
Du behöver inte dra ett rör för varje spott, om du nu monterar dem i sån närhet att du kan dra i samma rör.
4x20W borde räcka fint om du inte har en väldigt lång diskbänk.

P
ThomasLindgren skrev:
De där kan du säkerligen montera i apparatdosor om du har möjlighet till det, det ska jag göra med mina liknande Twist. Transformatorerna måste monteras åtkomligt ja men den runda formen gör ju att du kan montera den/dem i botten på apparatdosor.
Du behöver inte dra ett rör för varje spott, om du nu monterar dem i sån närhet att du kan dra i samma rör.
4x20W borde räcka fint om du inte har en väldigt lång diskbänk.

Skulle du vilja hjälpa mig att visa vilka apparatdoser jag behöver till spottarna och vilka jag behöver till transformatorerna på elbutik.se??

Vilken dimmer passar till spottarna jag valt? Gillar verkligen dessa fast svarta http://www.elbutik.se/category.html?category_id=477&search_page=
Men vilken av dessa passar till mina spottar?

Tackar så jättemycket för hjälpen!!!

Dadde skrev:
Skulle du vilja hjälpa mig att visa vilka apparatdoser jag behöver till spottarna och vilka jag behöver till transformatorerna på elbutik.se??

Vilken dimmer passar till spottarna jag valt? Gillar verkligen dessa fast svarta [länk]
Men vilken av dessa passar till mina spottar?

Tackar så jättemycket för hjälpen!!!
Alla sorters apparatdosor funkar, med eller utan stutsar
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1921&search_page=

Dessa dimmers funkar
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=125847&search_page=

P
Tack för alla svar, skall snart beställa lite grejer, vill ha så mycket färdigt innan elektriken kan koppla in det sista.

Hur kopplar man de 4 spottarna till transformatorn behöver man inte en förgreningskontakt, en sådan här http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349385&category_id=1035&search_page=
Men vad gör man av den iså fall, den får ju inte plats i dosaen eller i VP-rören?

MVH/

Dadde skrev:
Tack för alla svar, skall snart beställa lite grejer, vill ha så mycket färdigt innan elektriken kan koppla in det sista.

Hur kopplar man de 4 spottarna till transformatorn behöver man inte en förgreningskontakt, en sådan här [länk]
Men vad gör man av den iså fall, den får ju inte plats i dosaen eller i VP-rören?
/
Jag köpte såna förgreningskontakter men ångrade mig och köpte öppningsbara Wagos istället, känns mycket smidigare. Förgreningskontakterna är väldigt små, inte omöjligt att de kan få plats i en apparatdosa, eller åtminstone takdosa/kopplingsdosa.

P
ThomasLindgren skrev:
Jag köpte såna förgreningskontakter men ångrade mig och köpte öppningsbara Wagos istället, känns mycket smidigare. Förgreningskontakterna är väldigt små, inte omöjligt att de kan få plats i en apparatdosa, eller åtminstone takdosa/kopplingsdosa.
Tackar!
Har du någon länk till dom du använde?

Tror du förgreningskontakterna får plats i ett 20mm VP-rör?

MVH/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.