Hej . har en fråga angående huvud säkringsboxen där sitter det 3 st 20Amperes proppar, men min eligt min el levrantör så har har jag 16 ampere och betalar för 16 ampere. Borde det inte vara 16 ampere proppar i boxen?

jo det borde det, nån har säkratt upp på det ekonomiska sättet, om propparna sitter i anslutning till mätaren så är det väll risk att nätägaren ser detta om de ska läsa av/byta mätare, men sitter dom i ett eget skåp nån annan stans så kan du stänga skåpet och låssas som du aldrig öppnade det.. det är ju ingen lag på att man måste kontrollera vad man har för säkringar..

Tack för snabbt svar. Nu sitter huvudsäkring i ett annat rum i källaren och nätägaren har inte upptäckt detta.
Är det inte risk att det blir överbelastat när säkrar upp på detta sätt?

en vanlig husservisledning är dimensionerad för minst 25A, eftersom du har D2-säkringar. (den vanliga propphuven)
och en D3-servis (stora propphuven) ska vara dimensionerad för minst 63A

ligger säkringarna på elleverantörens sida (före mätaren) så är det ju lungt, men är det efter mätaren så kan det vara nåt hemmabygge och kan därmed vara för klena kablar.

känner du dig osäker så sätt i 16-proppar tills du får nån elkunnig som tittar på ledningen och ser så det är minst 6-kvmm.
fråga inte en elektriker för då avslöjar han det för nätägaren.

Hej!
Som sag...(kan inte hålla "tyst") :D
Var sitter säkringarna?
Kan du se om de sitter efter eller innan mätaren?
Sitter de innan mätaren kan det vara lite "riskabelt" om elbolaget får se det...du kanske kan bli ersättningsskyldig eller får "böta", vad vet jag.
Sitter de efter elmätaren?
I så fall kan du ju ha högre säkrat efter även om det inte "spelar någon roll", är dimensionerat för det osv. Någon trodde kanske att de fick mer om de bytte huvudsäkringarna på centralen?

Den nya sortens mätare kan mäta om du använder mer ström än vad du tecknat el-abonnemang för.

D.v.s du har ett abbonemang med 16 A huvudsäkring, men stoppar i 25 A i stället.
Du använder i snitt 20 A konstant, då mäts strömmen och el-leverantören märker att något är fel,

så där kan det bli problem, men vet ej om detta har använts på riktigt i sverige ännu..

Jag tror att någon som bott där tidigare har tyckt att huvudsäkringen går lite för ofta, och därför säkrat upp. 16A i ett hus är inte så mycket, även om det är per fas.

Skillnaden i pris handlar om några hundralappar om året, och jag tror inte elbolaget gör någon stor affär av det om det upptäcks, utan de börjar nog bara debitera enligt 20A. Att du skulle förbruka mer än 16A konstant har jag enormt svårt att tro på, då borde din elräkning vara på monumentala belopp.

Är du den typen som sover dåligt på nätterna p.g.a. detta, så ring för all del elbolaget och berätta hur det är, jag tror inte att de skickar ut någon MC-kille för att driva in upplupna säkringsavgifter.

Jag är övertygad om att det inte är någon fara på taket för att ledningarna inte skulle klara detta, under förutsättning att ingen smartat sig och gjort egna kopplingar.

som sagt, det är ingen lag på att man måste veta vad man har för huvudsäkring vissa vågar knappt öppna ett elskåp) så påpekar dom detta så säger du att det har väl vart så sen du flyttade in... "jag vet inte"
det blir inget värre än att du f.o.m. då får betala för 20A.
själv har jag sänkt min säkring från 25 till 20 A men "trimmat" mina säkringar genom att byta till 25-tråd i 20-säkringar.

Inte för att jag personligen på något sätt har ett renare samvete än electrocuted, men vi kanske ändå skall påminna om Brottsbalkens 8 Kap:

10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).

jag betalar fortfarande för energin jag förbrukar.. läste förresten nyss i lokaltidningen om en på min ort som åkt dit för kraftavledning, han fick fängelse stod det eftersom installationen gjorts med total likgiltighet för andras säkerhet.. hade vart kul å ta reda på vem de va å åka dit och fota.. måste nog ha sett värre ut än medelinstallationen i östeuropa.
jaja, nu ska jag sluta babbla OT..

:D Risken att någon upptäcker moddade säkringar ligger väl runt MINUS 5000% :D

mycke_nu skrev:
Lite nagellack på metallfästet räcker väl! :p

Fel storlek på säkringar upptäcktes hos oss (själv oskyldig) när elmäteren byttes. Förmodligen hade förra ägaren säkrat upp från 20 till 25A. Inte lätt att se då vi hade en kombinerad huvudbrytare modell anno datzumal där säkringarna satt under locket och enda sättet att komma åt dom vara att slå av strömmen och skruva av locket.

Enda åtgärden var ett brev från GEAB där de konstaterade faktum och att fasta avgiften skulle höjas fom innevarande debiteringsperiod. Alternativet var att ta hem en elektriker som bytte bottnar och skickade in en färdiganmälan. Sitter nog fel storlek på säkringar lite här och där runt om på ön och jag tror att man inte gör så stor affär av det då man ändå fått betalt för förbrukningen.

Så länge man inte kör sönder deras transformatorer så..:D

Fast GEAB verkar vara ganska tåliga, vi råkade smälla till en av deras nya fina fjärravläsningslådor med en backande traktor. Lådan blev skrot (som tur var kortslöts inte servisledningen från 50 kVA trafon), men GEAB begärde aldrig ersättning för förödelsen. Därimot flyttade dom burken till grannens mark, undrar varför..:D

mycke_nu skrev:
Förutsätter nog att man byter ut en viss del:) (men sunt förnuft säger att det inte är någon vidare lösning om någon ovetande får tag i en moddad 16 till 25 och skruvar i den någon annanstans där den inte borde vara). Grannen hade målat sina 25A gråa men det hjälpte föga när EON bytte mätare här i området för ett tag sedan så det blev till att göra en insats för att de skulle slippa betala för 25A.

Var sitter säkringarna?
Kan du se om de sitter efter eller innan mätaren?
De sitter före mätaren i annat rum av källaren, men det är nog bäst att sätta i de proppar som egentligen ska va där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.