Jag har ett poolpumphus med en egen liten central (3x16A) där det idag står inkopplat en 3-fas filter pump på 0.75kW, en lampa i taket, och ett eluttag som används till en Flymo elgräsklippare emellanåt.

Nu har jag köpt mig en kanadensisk/kinesisk värmepump på hela 14kW ut vid 1-fas 10A in. Maxström 15A. Antar att den strömmen går vid uppstart av värmepumpen.

Filterpumpen belastar de 3 faserna balanserat med sina 0.75kW men min värmepump kommer ju nu att gå helt på en enda fas. Elektrikern kommer väl att sätta en 16A passdel i en tom gruppsäkring men kommer det egentligen att fungera eller löser huvudsäkringen på 16A ut så fort jag startar värmepumpen?

Då ligger jag rätt dåligt till för värmepumpen kan ju inte gå om inte filterpumpen är igång...

Om det ändå fungerar, har det någon betydelse att faserna är så obalanserade sinsemellan?

Att säkra upp pumphuscentralen till 25A känns inte bra. Om jag förstår mina egentliga huscentralerna rätt så sitter en JFB för 16A innan kabeln går ut till pumphuset. Då måste jag väl byta den också, för att inte tala om kabeln på ~25m genom väggar, murar, mark...

Huvudcentralen vid elmätaren är på 3x25A så den begränsar i alla fall inte.

Tacksam för lite kommentarer här.

Johan

Då jag själv har villa och pool funderar jag starkt på hur man kan köpa något sådant som jobbar enbart på en fas? Finns det verkligen inget sätt att koppla den på alla 3 faser? Jag kör idag en 6 kW (3x2kw) elpatron till poolen, och märker ibland problem med överbelastning på mina 3x20A.
För övrigt, om den nu är kanadensisk, hur ser det ut där? Kör de 50 Hx, eller är det 60 Hz som i USA och många andra länder på den sidan atlanten? Klarar den 50 Hz?

Det kommer att fungera. En 16 A Trög tål rejält med kortvarig start ström, och din pumpmotor drar bara ca 1 A per fas.

Möjligen kan säkringen gå om både värmepumpen och poolpumpen startar precis samtidigt, men det är antagligen inte speciellt sannolikt då jag antar att poolpumpen går kontinuerligt.

Skulle det mot förmodan bli problem så är ett alternativ att byta trefaspumpen till en enfas. Att du belastar faserna olika spelar ingen som helst roll rent tekniskt.

Det viktiga här är väl att lägga övriga stora enfaslaster i huset på dom andra faserna, så du inte löper någon risk att lösa ut 25A mätarsäkringen på fasen som värmepumpen använder

Tack mrfrenzy!

Det där hade jag faktiskt inte tänkt på (men borde ha gjort). Jag ska se över mina övriga laster så jag har koll innan elektrikern kommer.

Thx,

Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.