5 840 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Ang. lysrörsarmaturer
Jag var till en lokal elfirma igår och pratade om lysrörsarmaturer till garage. Han hade kapslade armaturer på 2*58 w. Han sa att i dem satt det en transformator som endast drog 2 watt jämfört med transformatorerna som sitter i billigare armaturer, typ Jula, Biltema m.fl. som drog 42 watt. Ligger det nån sanning i det eller är det ett försäljningsknep? Kan tillägga att armaturerna han rekomenderade kostade ca 500 kr inkl. lysrör.
Nån som har tips på bra billiga armaturer till garage på 80 m2? Hur många bör man ha? Kommer att mekas en del där så ljust vill man ju ha. Sen kan man ju koppla så man använder bara en del av armaturerna om man inte behöver samma ljus.
Nån som har tips på bra billiga armaturer till garage på 80 m2? Hur många bör man ha? Kommer att mekas en del där så ljust vill man ju ha. Sen kan man ju koppla så man använder bara en del av armaturerna om man inte behöver samma ljus.
SaabAero: Jag var in på http://www.overskottsbolaget.se/produktexempel/belysning.18.html och kollade, dom har Stratos Industriarmatur där. IP65 för 275 :-, var det dom du tänkte på? Kanske finns mer i varuhusen då det endast var exempel på hemsidan. Ska förbi Ö&B senare i veckan får svänga in och kolla o mman hittar nånting roligt.
Pefo: Okej, men vet du nånting om lågeneritransformatorerna?
Realmuppen skrev:SaabAero: Jag var in på [länk] och kollade, dom har Stratos Industriarmatur där. IP65 för 275 :-, var det dom du tänkte på? Kanske finns mer i varuhusen då det endast var exempel på hemsidan. Ska förbi Ö&B senare i veckan får svänga in och kolla o mman hittar nånting roligt.
Jo, det var Stratos jag menade.
Kom något blad från Jula igår där det också fanns armaturer för ca 200kr
Tycker att det låter som siffror tagna helt ur luften. En dåligt faskompenserad armatur kan ju elda på lite mer men att förlusten i hans burkar skulle vara bara 2W låter lite väl lite. HF styrda armaturer har lägre effektförluster och man brukar nämna ca 10% i sammanhanget. Så för en 116W armatur som den du blev erbjuden skulle det innebära ca 12W vilket är långt från de 2W som nämndes. Om det nu var HF armaturer.Realmuppen skrev:
Jag har ingen aning om det var armaturer med HF don eller vad det var, hörde inte efter så mycket just då men blev nyfiken sen. Får ta en ur dit igen sen om jag inte hittar några andra armaturer innan dess.
Tackar för svaren!
Tackar för svaren!
Har du värme i garaget kan du välja vad du vill.
Saknas det värme bör du välja den gamla sorten utan HF-don, HF-donen gillar inte kyla.....
Saknas det värme bör du välja den gamla sorten utan HF-don, HF-donen gillar inte kyla.....
HF don är inte glada för värme heller. Hf don är inga glada don överhuvudtaget. Det är oftare att man får byta hfdonen än lysrören. Men de har givetvis blivit bättre med åren men än så länge så är det mycket bytande av don.
Vanliga lysrörsarmaturer med drosslar kan vara i massor år utan större problem, stoppa in deos säkerhetständare så slocknar rören direkt istället för att stå å blinka och bli varma i ändarna så lysrörshållarna torkar ut i förtid eller att armaturer tar onödigt med stryk.
Vanliga lysrörsarmaturer med drosslar kan vara i massor år utan större problem, stoppa in deos säkerhetständare så slocknar rören direkt istället för att stå å blinka och bli varma i ändarna så lysrörshållarna torkar ut i förtid eller att armaturer tar onödigt med stryk.
Klicka här för att svara