El
grunch: Någon som vet någon mer modell som fungerar?
pefo: Spisen går troligtvis på trefas och den vita kabeln är nollan som för tillfället inte används. Att det blivit så här beror på att någon dragit sönder kopplingsplinten till skyddsjorden (den i mitten) och därför använt den som tidigare använts för nollan. Eventuellt så kan den vita vara en fas som inte behövs om spisen är en 2fas+nolla men det är mindre troligt att man kört en
calle336: Nån som har erfarenhet av dessa?? http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=168&products_id=322
Nusnäs: Japp jag är nöjd med den höjd jag har, jag når lätt att byta lampa om jag står några steg högre upp i trappen, men det är ju oxå en fråga om vilken armatur man har. Allt går ju att krångla till om man så vill....
apotekarnes: Tack för svar snaggletooth. Då sätter jag igång med projektet så får min el-polare komma hit och koppla lite mot ett par öl och en pizza (efter installationen alltså).:D
pefo: Precis vad jag misstänkte. Det där är 'Svensk Standard' och inte någon lag eller föreskrift. Svensk Standard är en skrift som beskriver hur man lämpligast utför en elinstallation för att man skall ha elinstallationer som ser ungefär ut på samma sätt. Jfr tex med 'Svensk Standard' avseende hur uttag skall placeras. Att använda mindre än VP16 kan vara olämpligt av olika skäl men
hempularen: Iom att du sett att det finns tveksamma elinstallationer i huset, så är elfel i princip inte dolda fel. Det är fel som du får förvänta dig med anledning av husets ålder och allmäna skick. Att det var skarvat bakom kaklet skulle inte upptäckts vid en elbesiktning, såvida inte det var 2 olika kabeltyper som var ihopskarvade. En elektriker hade därmot slagit ned på att det var en
Kjelle64: Tack för bra och vettiga svar/kommentarer. Det är absolut inget fel på gängcentralen så den behåller jag. Huvudsäkringarna löser aldrig så det innebär att jag går på 25A (oavsett pris) och väljer Hager som alla verkar tycka är bra. Helt nytt för mig var att en JFB som inte är av typ A inte nödvändigtvis löser ut vid jordfel i en handmaskin med frekvensomriktare. Den JFB jag
JanneSjo: [citat] det är nog så det är formeln kommer ifrån planering av trådtjockel i båtar - så räknas nog på önskat spänningsfall. jag tolkar tabeller mm som att jag kan köra med 2x4 trådar a 0,5mm diameter/0,2mm2 så borde jag klara 1A med råge
b_hasse: Det skulle ju kunna vara så att den blivit inkopplad på 2 faser + nolla, men att det egentligen skulle vara 3 faser. Då blir det bara 1/3 av effekten på vissa plattor. /Hasse
Casca: Hur du än vrider och vänder på det så lär du inte komma ifrån det tyvärr, om du vill ha el i huset.
FlyFear: Hmm, ja det verkar som att alla bygger med nollspänningsutlösning, för att det blir billigare och ett till köp argument. Oj, den hos elsäkerhetsverket ser ju nästan exakt ut som GELIAS, vilken vi har 50st oöppnade. Just för att den har nollspänningsutlösning. Kanske dags att returnera dem, men först ska jag nog testa utlösningstiden på de som är öppnade... En annan fråga, någon
Lämbonäs: Tänk på att kablar/fk till elanläggningar bör vara "bastukabel" även om zonen inte kräver det.
snaggletooth: [citat] Ja, om man kollat kabelförläggningen och strömvärdet efter ev. korrektion och det ligger inom gränsen så är det ok.
Mikael_L: 1. Spikplugg + APK-klammer tror jag ändock blir det bästa. Det tar faktiskt inte så väldigt lång tid ifall man har en hygglig borrhammare. Smältlim känns väldigt B ! 2. pass ... (Det finns väl nån sorts betongspårfräs va ...) edit: Välkommen till forumet förresten. :)
CHC2: [citat] Och enklare att få raksträckor som faktiskt är raka mellan klammer på vägg (eller kattstrypare på kabelstege)...
Paulo1: Automatsäkringscentral fördelat på 3 jordfelsbrytare 2 fördelat på bostaden och en 300 mA jordfelsbrytare på el-olje panna. All el utomhus bör vara kopplad via brytare som samtidigt bryter nollan. Så behöver man inte ringa elektrikern akut fredag natt mitt i vintern.
Mats: Ett styrrelä till en 12V winch kan vara en lösning på motorstyrningen, tex 30-9511 hos clas i sjön
snaggletooth: Förutom JFB 30mA (för uttag upp t.o.m. 16A) gäller: På platser där barn kan vistas skall fast monterade uttag vara petskyddade eller placerade minst 1,7m över mark eller blockerade eller försedda med självstängande, självlåsande lock.
_bystrom_: Tack ska ni ha, det hela börjar klarna lite nu! Det kommer (förhoppningsvis) en bekants bror, som är elektriker, på besök om nån vecka. Mest nyfiken på att veta om jag kunde använda centralen ändå... Men då ordnar det sig, och jag kan basta som planerat. =D Tack!
FrittDrag_II: Kolla vilken spänning spolen skall ha, oftast 230V. Kolla sedan vilken effekt kontaktorn är på, brukar sitta en lapp på kontaktorn (alternativt kolla effekten på al-patronen), därefter kan du hitta en ny kontaktor där du annars skaffar elmaterial.
Mats: att jfb löser när du kopplar på de två röda tyder ju onekligen på ett jordfel. Hur alvarligt det är går inte att säga utan att felsöka på plats. Det kan vara en liten och ofarlig läckström men det kan också vara en fuljordning där man har lagt ihop jord och nolla någonstans eller ett riktigt elfel. vit kan vara nolla och då ser jag inget fel med att gå vidare med blå om den
KarinC: Super, det va ju ett smidigt sätt att lösa problemet på. Tack för bra bild också :) //K
GoForIt: Det kan vara ett tips att säkerställa att den information du får av "säljaren" verkligen överensstämmer med vad tillverkaren anger för krav. Bygger det på vanliga 230V/50W halogenlampor (typ GU10) så är nog inbyggnadsdjupet 160 mm spontant i underkant, men det är ju alltid tillverkarens regler som gäller. Själv väljer jag att överdimensionera skyddsburkarna för att verkligen vara
Räv3n: Smältlim är ett storstadsfenomen. Kommer du ut till de mindre städerna eller byarna existerar det inte. Det går väl fort att sätta upp kabeln. Ska väl inte säga att det inte existerar heller, för visst finns det väl de som inte orkar slå i en klamma på andra ställen oxå ;):D
Binesh: Har mailat Schneider som tillhandhåller dem. För jag vill se hur luckorna ser ut. Får väl se den som nödlösning. Alternativt så gör jag en stor låda i plywood och gjuter runtom, sen tar jag bort lådan och förser hålet där lådan satt med en lucka. och i den luckan kan jag ha mindre utanpåliggande kopplingsdosor. Isåfall var hittar man en sådan lucka?
robertdigital: Ok, låter som du har koll på detta :) Då kör jag 60cm från duschkabindörren och sätter uttaget bakom kabinen.
snaggletooth: [citat] EKRK: Endast för öppen och fast förläggning i torra icke brand- och explosionsfarliga rum. M.a.o. inte tillåten i badrum eller att dra i rör. Så kör du på EKK.
ANDHOL: Vissa fabrikat på de nya fjärravlästa elmätarna har haft problem med högfrekventa ljud från dem. Blir någon slags resonanskrets med de ingående komponenterna.