En liten kommentar...
Om man provar med glödlampa som beskrivits ovan bör man för det första vara själv i huset.
Om den lyser mellan fas/jord så bör man snabbt som bara den dels koppla ur lampan och sen slå av huvudbrytaren.
En anläggning där skyddsjorden är spänningssatt är direkt livsfarlig.

Beroende på var och ens kunskaper får man sen bedöma om man skall våga sig på att felsöka själv.

/Kent

Ska prova det här med lampan senare när jag kommer hem från arbetet. Ska även prova PST's förslag.
Återkommer senare med lite testresultat...

snickarboden skrev:
En liten kommentar...
Om man provar med glödlampa som beskrivits ovan bör man för det första vara själv i huset.
Om den lyser mellan fas/jord så bör man snabbt som bara den dels koppla ur lampan och sen slå av huvudbrytaren.
En anläggning där skyddsjorden är spänningssatt är direkt livsfarlig.

Beroende på var och ens kunskaper får man sen bedöma om man skall våga sig på att felsöka själv.

/Kent
om lampan tänds betyder det ju att skyddsjorden har kontakt, men om JFB inte löser så kan det antingen va fuljord eller fel på JFB.
om lampan inte lyser, och jfb inte löser ut, då har man fått en spänningssatt skyddsjord, vilket tyder på avbrott i jorden

Dom här penninstrumenten belastar mätobjeketet och så är det tänkt och göra.

En vanlig multimeter har en ingångsresistans på >10 MOhm , mäter man på en icke spänningsförande ledare på t.ex en kabelstege med många kablar så kan intilliggande spänningsförande ledare koppla över "trådlöst" och ge en missvisande mätning, s.k. induktiv koppling.
Det är lätt och tro att ledningen har spänning vilket den inte har, så därför är det lätt att luras av en multimeter.

Så om man bara vill testa om det finns spänning så är ett penninstrument bättre och säkrare, dock kan den mycket väl lösa ut en JFB, du ser till och med en gnista om mätpinnarna när du mäter på 400 VAC.

Redigerat:
b_hasse skrev:
Är du händig så kan du ju tillfälligt koppla in en glödlampa mellan fas och jord i ett uttag.
Tänds lampan (dvs JFB löser ej ut), så har du ett livsfarligt elsystem.
Som electrocuted påpekar så spelar det ingen roll om lampan tänds eller inte.
Om JFB inte löser ut, så finns det ett allvarligt fel.

/Hasse

Nu har jag provat med en lampa mellan fas och jord i ett antal uttag och JFB löser ut i samtliga fall. :)

(skrämda slag på mig själv först då JFB endast löste ut för vissa uttag, men kom på - med lite ökad puls - att min fulkopplade kontakt krävde ju att jag satte den rätt--> bara jag vände på kontakten så löste JFB'n ut i samtliga fall)

Anledningen till att min mätpenna löser ut JFB'n måste vara såsom BR125 och PST skriver att det kan vara ett "normalt" beteende för denna typ av mätinstrument.

Stort TACK till alla!!

E
när jag mäter med min spännings mätare å mäter
fas/nolla i fem sekunder kan jag sen läsa fas/jord å jfb löser inte ut
mäter jag direlkt fas/jord så löser den
men jag tycker det är kanon å vet hur den funkar
men hur din funkar vet man ju inte fast OM det inte löser på vissa uttag men andra såbör
elsystemet å kopplingarna kollas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.