H
Jag håller på för fullt och anlägger ett autmatiskbevattningssystem till gräsmattan. Som drivs av en pump som står nere vid en bäck. Nu har jag kommit till EL frågan. Just nu har jag en skarvsladd från källaren som dra fram över gräsmattan till pumpens kontakt som är uppe vid tomtgränsen, ca 10 meter från pump. När jag vill driftsätta pumpen stoppar jag helt sonika i kontakten, och när jag är klar så tar jag bort skarvsladden.

alltså >källar uttag > jordfelsbrytare i kontakten > skarvasladd ovan mark på gräsmattan > pump.

Nu skulle jag vilja gräva ner elen, vad är det som gäller?
Pumpen kommer inte vara idraftsatt så ofta, högst 2 h åt gången 2 ggr i veckan kanske, under sommar perioden. Jag har inte möjlighet att gräva ner pumpens kabel för då kan jag inte ta in pumpen på vintern. Får man gräva ner en markkabel dragen i PEM slang ca 20 cm djupt och ha samma system med kontakt och JFB?

blanda fast installation med lösfår man icke. Asså stickkontakt på jordkabeln och uttag till pump, men du kan koppla in jordkabeln i källeruttaget eller sätta en liten kapsling med en enpolig jfb istället för källarnuttaget som du ansluter jordkabeln fast till. Skaffar en liten tät markbox som du gräver ner nära pumpen, där i sätter du ett fastinstallerat uttag som du sen kan sticka i kontakten från pumpen, ska finnas små fina uttagsboxar som är avsedda för mark. (rätta mig om jag har fel)
Sen kan du sätta en 2 polig arbetsbrytare inne i källaren så bryter du pumpen där. Kan då även plocka in pumpen till vintern eftersom den sitter i ett uttag vid pumpen.

om du inte vill ha box slå ner en pinne rejällt i marken som du fäster ett vanligt gbuttag på en bit upp nära pumpen, bygg ett litet skärmtak eller lägg över en kruka för säkerhets skull :)

Jordkabeln kan grävas ner med eller utan slang, helst ska den hamna på 50-60 cm under marken och med nån form av kabelskydd.

Redigerat:
H
Oj tack för snabbt svar :) Följd fråga. ,om jag gör på det sättet du beskriver får man har vanlig brytare (utomhus) mellan källare och pump, låt oss säga vid altanen, för att slippa springa ner i källaren för att fimpa strömmen till pumpen.

japp, det ska inte bara något problem, välj brytare efter miljön. sätt gärna en 2 poligbrytare så du bryter både fas och nolla när du vrider på brytaren :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.