Hej!

Vi har precis köpt ett hus med en del renovering/konverterings behov :) på köpet ingick lite udda tillbehör som vi tänkte försöka bli av med.

Bland annat ingick en komplett Reservkraftsanläggning baserad på en 4 cyl Deuts? disel med tillhörande styrning tank mm, troligtvis endast provkörd sen installationen -80 (Journal finns).

Finns det någon andrahandsmarknad för såna prylar? vart annonserar man ut det i så fall?

/Håkan

• Reservkraft.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det verkar ju fint och välvårdat.
Jag ser liknande utrustning då och då på blocket, och priserna som begärs brukar ligga i klassen 10 -30 ' beroende på effekt och fabrikat. Då vet jag inte om dom får dom sålda, men i den häraden verkar det ligga iaf. Sök på blocket, eniro osv själv så kan du kolla marknaden.

Det är bara att vänta till nästa storm. Då kan du sälja den dyrt. Hur mycket effekt är den på?

Den skulle jag spara just för att ha vid nästa avbrott

Den skulle jag aldrig göra mig av med! Jag hade nästan kunnat betala för att ha reservkraft i mitt hus i en ganska central byhåla i Skåne, mest för sakens skull!

finns det kopparfodrad bunker också? - sälj kopparn isåfall.

En nyinstallatiion av en sådan generator måste kosta massor, jag har servat nåt sånt aggregat fast med en Scania motor det låter riktigt maffigt i driftsläge.
Men då råkar man ju vara motornörd....bilmek sen 10år

Säger detsamma: Behåll!!

Vad sitter den i för hus?
Är det någon före detta militäranläggning eller något annat spännande?

hahel: Sälj inte, det är ju urballt att ha....habegär i massor..mycket ballare än vilken fjollig platt tv som helst

ja, behåll den, det är det värt.

Jesca_j skrev:
Vad sitter den i för hus?
Är det någon före detta militäranläggning eller något annat spännande?
Huset byggdes för RPS och har haft en stor H-stämpel samt en bunt med master i närheten, någon hade roat sig med att rama in ett tidningsklipp från byggtiden:).

/Håkan

• Tidningsklipp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gravedigger skrev:
Det är bara att vänta till nästa storm. Då kan du sälja den dyrt. Hur mycket effekt är den på?
Vet inte effekten jag skall dit idag, får kolla upp det.

/Håkan

Ni som röstar på behåll, visst är det lite coolt:D med egen reservkraft men lyckligtvis brukar vi vara förskonade från längre strömavbrott i den här delen av landet.
Så det känns lite svår motiverat att behålla den bara bara för de få korta avbrott som kan förekomma, och mina erfarenheter av underhållet
är att det kan bli både knepigt och dyrbart (Jobbets reservkraft har motorn skurit, och nu senast har dom haft problem med att den levererar för hög spänning).

om du inte vill behålla den kan jag gärna komma och hämta den:)
det brukar inte vara några större problem med såna där aggregat, oftast har dom bara varit körda vid tillsynerna. kolla att det finns olja i motorn och att batterierna funkar, kör den någon timme då och då så du vet att den funkar

Jag kan betala för att ta emot den..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.