För det första skulle jag vilja kolla av vad för belysning som rekommenderas i bastun. Det är ett helt nybygge det gäller så det kommer naturligtvis dras rör.

Vilka höjder gäller ö.g?
Den vanliga osten på väggen med träkupan känns lite enkel. Vore lite mera av intresse med belysning bakom ryggen alt under röven:D

Nummer två. Vad gäller i en bostad angående jord/icke jord. Rummet i fråga har jord i taket till lampor men ingen i vägguttagen. Godkännt eller inte?

Nummer två: Att Blanda jordade och ojordade uttag i ett rum är inte tillåtet.

Det vet jag. Men räknas lamputtagen i taket som uttag?

ja.

Lånar tråden lite...Detta gäller även element väl? Jordat element i rummet så måste resten också vara jordat i rummet? Eller har jag fel för mig?

elmont skrev:
ja.
Nu är det ju de här gamla lamputtagen som hänger löst under lampan. Men det finns alltså inget som förmildrar omständigheterna även fast installationen är gammal? Det är alltså förbjudet hur det än är..?

Vore oxå kul att få lite info om bastubelysning, vad som rekommenderas.

I dagens föreskrifter är det inte tillåtet att blanda jordade och ojordade uttag.

Räv3n skrev:
Det vet jag. Men räknas lamputtagen i taket som uttag?

BÖka inte till det.

Jorda allt....

Jag tänker inte böka alls med detta. Det är min mor som ska flytta in i en lägenhet och jag bara undrade hur reglerna såg ut. Elektrikern som var dit muttrade lite om att man nog borde ha dragit ur jorden i lamputtagen när hon påpekade problemet.:)

Ingen som har erfarenhet av bastubelysning?

Jag tror jag har citerat följande text från elsäkerhetsverket tidigare:

Huruvida elradiatorer bör skyddsjordas eller ej har det historiskt funnits delade meningar om. Om man skyddsjordar radiatorerna medför ett fel i en radiator mellan fas och jord att skyddet (säkringen) kopplar bort den grupp som matar radiatorn inom 5 sekunder. Emellertid har man i och med skyddsjordningen infört jordpotential i rummet. Om det i rummet finns ett bruksföremål, som är anslutet till ett ojordat vägguttag, och det i bruksföremålet sker en överledning från fasen till höljet, uppstår en fara vid samtidig beröring av bruksföremålet och den skyddsjordade radiatorn. Om elradiatorn däremot inte skyddsjordas i ett sådant rum bibehålls den isolerade miljön. Därigenom bibehålls den andra skyddsbarriären vid fel i den grundläggande isoleringen hos andra apparater som används i rummet, och som kan beröras samtidigt med radiatorn.
Med hänsyn till den ökade användningen av elapparater bör därför nya elradiatorer (av klass I) inte anslutas till skyddsjord vid installation i befintliga rum med ojordade vägguttag.
Idag har många klass I-elradiatorer stickproppsanslutning. En mycket stor del av elradiatorerna i aktuella rum uppmonteras och ansluts till vägguttag av lekmän. Det är inte tillåtet att installera jordade vägguttag för matning av radiatorn, om rummet redan har ojordade uttag.

Ang belysningen. "Rövbelysning" blir just det, rövbelysning. Svårt att få nånting annat än effektbelysning med lampor bara under lavarna. En kompis använde nånting liknande dessa, http://www.blp-listen.se/Bastubelysning.htm. Blev jäkligt snyggt!

Har kikat lite på dem.. De ser rätt ok ut.. Måste bara räkna ut var trafon ska sitta då de levereras med endast 2 m kabel.

Kanske blir som du säger.. Rövbelysning.. :eek:

Men man kan ju iofs köra med en hörnlampa oxå som tillskott. Belysningen ska ju heller inte vara för god i en bastu..

Vad kan ett lämpligt mått vara i höjdled? Såg att de vanliga ostarna ska sitta på minst 100mm från tak..

jag satte 6 armaturer i bastun,4m2 stor, 3 under lavarna och 1 i vardera hörnet ovanför lavarna, bastuarmaturer typ avlånga. 40W i hörnen och 60W under lavarna, alla dimras-perfekt när man ska städa med ordentligt ljus...hörnarmaturerna sitter bakom höga hörnraster och dom under lavarna döljs av galler under lavarna...

Fartygsarmaturer eller den typen som var länkad ovan?

Om det är ett nybygge, sätt fiber! Finns speciella "bastupaket" med lite grövre fiber.. snyggt att sätta längst efter väggarna så man får släpljus.. annars är ljus under lavarna oxo bra.. man ska inte ha så mycket/starkt ljus i en bastu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.