El
andersmc: Jag blir lite impad av att du kommer ihåg varenda tråd och koppling i hela installationen.
Fritidsbyggaren: Min beredare har ingen sladd monterad som bara är att ansluta. Den är 150 liter och har en effekt på 1800w och går både att ansluta med 3-fas och 1-fas.
clabbe74: [citat] Undrar också om just denna lampan. Den hade en del med Halogen samt en extra svanhals med det blå milda fina LED ljuset i just Svanhals variant. Som sagt även jag är på jakt efter denna och rtar tacksam emot svar...
lars_stefan_axelsson: Ja, du kan vara säker på att det är uppdelat nu, eftersom JFBn skulle löst ut annars så fort du lastade systemet ens det minsta. I äldre centraler (proppsäkringar) som ändå är så moderna att man delat upp noll och jordskena så finns det en skruv (nollsskruven) som skall vara enda kopplingen mellan jord och nollskenan. Den finns där för mätning före idrifttagning (eller utbyggnad).
roli: Vet inte vad det var för fabrikat på hålsågen. Den var använd tidigare så någon beteckning fanns nog inte kvar och även om det funnits så hade jag nog inte kommit ihåg det. Att borra ett hål för en eldosa, ca 80-90 i diameter och 50-60 mm djup kan kanske ta en kvart. Nu gissar jag lite eftersom jag kommer inte ihåg riktigt hur lång tid det tog för mig. Nu träffade jag på
hempularen: Det är en väldigt vanlig lampkontakt, fanns åtminstoden som standard till någon gång på 70 talet, kan varit en bit in på 80 talet också, är osäker. Lampkontakterna hade då alltid dessa 3 stiftskontakter. Om man inte hade krontändning så bestyckades bara 2 av stiften. Kontakten går att vända helt fritt (vilket gör att man borde insett att det inte handlar om jord). Om man då hade
Boan: ja, de sitter i samma lodräta rad, 2.5 mm2 överallt, (utom 3 m från centralen för skyddsjord som där är 1.5 mm2... men det har som sagts behandlats på annan tråd). så fort det blir tillfälle så ska vi byta den till en byglad, men sålänge det inte är totalt helfel så får det vara såhär sålänge. sannolikheten att det ska kopplas in en 3-fas är ju ytterst liten.
yllom: Ja , det är enligt C4 jag tänkt. Inte konstan, fläkten har en inbyggd klocka som kan ställas in automatiskt gå på vädringsläge 2ggr/dygn, 15min eller 30min med 12h mellanrum. I mitt fall skall jag ha fläkten i källaren. mvh Yllom
chamme: http://www.elektroskandia.se/ebilder/77/large/f7769325.jpg E77 693 28 med ingjutningslåda
Slugge: [citat] Menar inte att det är något fel med rör, det är alltid bra, man kan byta kabeln om det är rätt gjort. Syftade på att lägga VP-rör, omständigt och blir svårt att dra om kablar vid för liten dimension samt att N1XV är bättre utomhuskabel än EKLK.
snaggletooth: [citat] Träindustri (jobbar som elektriker) [citat] Inget allvarligt :) vi får gräva lite djupare i plånboken än vanligt bara.
electrocuted: [citat] ja det är en gulgrön till höger, vet inte varför det inte står 3G, då det ju ska vara en Europastandard?
Rikard Ågren: Man hade vanliga böjfjädrar en ett speciellt verktyg, iallafall här uppe. Tänk dig en synål modell jättestor fast i trä. En pinne med ögla i ena änden alltså. In med röret i öglan och böj.
henke01: Hej! Jag skulle vilja dimra LED-downlights trådlöst via rf med förslagsvis Nexa. Är det någon som lyckats med detta? Min tanke är att koppla på en stickpropp efter trafon, plugga in i en Nexa-dimmermottagare och styra det hela med trådlösa Nexa-strömbrytare. Har ni några tips på vilka trafos som skulle kunna fixa detta, vilket jag antar skulle vara en trafo med tillräckligt ren
el_richard: men dom där plast klammrerna är inte så snygga heller. Men hålband som är vita och vit skruv. Det är snyggare tycker jag... Men lycka till hur du än gör.
Rrrrr: Jag har inte lusläst nya standarden, men jag var på ett seminarium och där sa dom att det inte gällde om kabeln skyddades av JFB. Och kabeln behöver inte mata något i toan.. räcker att den passerar till något annat rum. Edit: Kollade nu, så här står de i Elbasen: 6.2.2.4 Ledningssystem ... Dolt förlagda ledningssystem inklusive deras tillbehör i delar av väggar eller mellanväggar
Fritidsbyggaren: Okej tack, då var det inte mer "hokus pokus" än jag själv var inne på.
hempularen: Inkommande fas skall kopplas till L på dimmern OCH till L på kronströmställaren. M på dimmern skall kopplas som du gjort. Tråden till lampan (dvs det som var brytledare till kronströmställaren) skall in på utgången med en våg och sned pil. Nollan skall absolut under inga omständigheter kopplas direkt till dimmern (den brinner upp på någon millisekund i så fall). Om du tittar på
Hemmakatten: El till (framtida) bastu, belysning o elaggregat. Extra lamputtag vid fönster för julstjärnor. Eluttag utomhus. Läggning av elkabel utomhus för infarts- och trädgårdsbelysning.
inst.-mäst.: Just det, det var ju spotar det handlade om. Jag föredrar 12V, det finns trafos som klarar 20m kabel så man kan placera dom på bra ställe. Jag tror att ljuset blir bättre, jämför en 12V/20W reflektorlampa med en 230/35 så är det inte så stor skillnad. Fabrikat...Hidealite, JG eller nåt men inte "plåtarmaturer" typ IKEA.
Casca: Filmgarn och en liten plastpåse, drog i 1300 meter med en lite större dammsugare, dock helt vattenfritt. Dra i rep m.h.a filmgarnet. Så långt brukar det gå bra sen kan det bli ett helvete. Repet skar i röret och skiten gick av, slutade med draggrop var 400:de meter, kunde då dra för hand.
thewolf: Selektivitet heter det ja... Fick hjärnsläpp innan kom inte på ordet....
el_richard: http://www.frico.se/crm/file/CIR-Svenska-L-g--web-6535408-9515-file_.pdf sidan 78 85 820 05 kostar 1600 kr på elbutik . 900 för en installatör ink.moms men dyrt ändå.
elmont: Jag slutade med VP rör nån gång i mitten eller slutet på 80-talet och har aldrig återgått. Gör man rätt är det helt överlägset, i en slang som är rätt fastsatt blir friktionen knappt hälften mot ett rör. Men det är mycket lättare för en "amatör" att göra "fel" med slang än med rör. Tex. en tvär böj med rör är ingen konst att få till men med rör är det betydligt
hempularen: Jasg blir lite fundersam. Om jag tolkar det rätt så tillåter de nya reglerna att man monterar strömbrytare med klass IP44 i område 2 i badrum. Tidigare fick man väl inte ha det där ens om de höll IP44?