Vi har köpt ett hus i Göteborgsområdet och ska nu välja elleverantör. Hur gör man? Kan man välja vilken man vill? Tips på bra elleverantör? Ska man ha fast eller rörligt pris? Stämmer det att förbrukningen för en eluppvärmd villa ligger runt 40 000 kWh/år?

Kika på http://elskling.se/.
Där kan du se vem som är billigast för tillfället m.m.

Och ja, du kan välja vilken elleverantör du vill. Nätleverntören däremot väljer du inte själv. Hos er borde det väl vara Göteborg Energi, antar jag.

Jag valde Storuman för ett antal år sedan. Dom brukar hamna bra i prisjämförelser.

Fast eller rörligt är väl en smaksak. Jag har bundet på ett år för tillfället, och håller inte koll på om priserna studsar upp och ner.

Förbrukningen varierar nog väldigt mycket. Eluppvärmd, då har ni direktverkande el antar jag. Det är nog det alternativ som är minst energieffektivt. Kanske ska ni kika på någon typ av luftvärmefläkt eller vad det heter. Då kan ni få ner förbrukningen mycket.

Om ni har ett vattenburet radiatorsystem kan ni ju borra efter bergvärme. Det är också ett bra alternativ.

Grattis till hus
/frimson

Förbrukningne beror ju väldigt mycket på hur stort huset är samt skick och isolering men 40 000 kw låter mycket för göteborg tycker jag

I längden (över flera eller många år) brukar man säga att rörligt pris blir billigast, det samma gäller även för bolån.

Men om man väljer rörligt och har direktverkande el uppvärmning så gäller det också att spara på sig en buffert så att man vet att man klarar olustigt höga elpriser särskilt nu när man betalar för faktisk månads användning.

Vill man däremot ha en något tryggare situation vad gäller kostnad / kWh så brukar man välja fast pris.

Om ni har köpt nyligen så borde ni ha fått en "energi deklaration", där borde ni kunna läsa ut ungefärlig förbrukning för värmen, tror jag.
Annars så kan ni ju försöka ringa till nätbolaget och se ifall de kan ge er årsförbrukningar för några år bakåt.
Får ni tag i dessa siffror så finns det schabloner för att få en ungefärlig siffra på månadsförbrukningen.

Lycka till i det nya huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.