9 341 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Får man göra så med en gummikabel?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Fick en fråga idag på bygget om jag visste någon typ av krokliknade grej som de kunde hänga upp den långa anslutningskabeln till den nyinkopplade maskinen med... jag sa att jag inte visste, men tyckte att den i såfall skulle kortas ner till mer lämplig längd om den låg på golvet, men de gick inte för att det var tänkt att de skulle kunna ha möjlighet att dra fram maskinen.
Men jag började sedan fundera på reglerna och kom inte fram till något själv riktigt så frågar här..
1. Är det klassat som "fastförläggning" och/eller att det inte är tillåtet med lägre area på anslutningssladden om man gör lite sling och lägger på en krok? (Känns lite som att jag tänker för mycket och att det borde vara tillåtet).
2. En arbetskamrat sa att han hört någon säga att det finns tillfällen där det är tillåtet att klamra gummikabel. Vi båda tvivlar på det, men... finns det något sånt "kryphål"?
3. Finns det någon krokliknade grej som faktiskt är till för att hänga upp gummikablar med?
//Patrik
Men jag började sedan fundera på reglerna och kom inte fram till något själv riktigt så frågar här..
1. Är det klassat som "fastförläggning" och/eller att det inte är tillåtet med lägre area på anslutningssladden om man gör lite sling och lägger på en krok? (Känns lite som att jag tänker för mycket och att det borde vara tillåtet).
2. En arbetskamrat sa att han hört någon säga att det finns tillfällen där det är tillåtet att klamra gummikabel. Vi båda tvivlar på det, men... finns det något sånt "kryphål"?
3. Finns det någon krokliknade grej som faktiskt är till för att hänga upp gummikablar med?
//Patrik
På jobbet när det gäller rörliga objekt hänger vi antingen gummikabel i löpare för c-skena eller helt enkelt i lyftstroppar på strategiska punkter. Alternativet med kabelkedja lär väl inte funka alls.
Ang fråga 2 så är det väl tillåtet att klamra kabel som inte är fast installation, dvs sådan med stickpropp som kan dras ur, eller? Skulle dock själv aldrig göra det vare sig det är tillåtet eller ej; ser ju inte klokt ut...
Nej är ganska säker på att du inte får göra det. Är det inte en fast installation så får du inte klamra kabeln tror jag.injonil skrev:
På 1 och 2 : På jobbet får man inte hänga upp dom på krokar, spik eller på annat sätt fästa en kabel överhuvudtaget för då räknas det som en fast installation. Måste vi ha upp den får isåfall en elektriker komma dit och göra en ordentligt installation av kabeln. Vi får inte ens fästa kablar med dubbelhäftande tejt längst med socklar och dyligt för att dom ska ligga kvar. Gubben som elinspektion en gång om året blir lika tosig varje gång någon gjort det. Mig veterligt så räknas det som en fast installation så länge man fäster/fäster upp kabeln.
Finns ju många maskiner med gummikabel hängande i typ gardinskenor löpande över 10-20 talsmeter som då helt klart måste vara fast installation. Om dessa kablar håller dimmensionen för fastkabel eller anslutningskabel har jag ingen aning om. Kan för mitt liv inte ens komma på var jag sett dessa men jag är säker på att jag sett dem.
Nä det är egentligen tvärtom.Benny_o_Lina skrev:På 1 och 2 : På jobbet får man inte hänga upp dom på krokar, spik eller på annat sätt fästa en kabel överhuvudtaget för då räknas det som en fast installation. Måste vi ha upp den får isåfall en elektriker komma dit och göra en ordentligt installation av kabeln. Vi får inte ens fästa kablar med dubbelhäftande tejt längst med socklar och dyligt för att dom ska ligga kvar. Gubben som elinspektion en gång om året blir lika tosig varje gång någon gjort det. Mig veterligt så räknas det som en fast installation så länge man fäster/fäster upp kabeln.
Det beror på hur nitiskt man tolkar begreppet tillfälligt bruk. En skarvsladd är och blir aldrig en fast installation, den är en pryl för tillfälligt bruk.
Installeras den fast blir det inte en fast installation, utan det blir möjligen en olämplig eller åtminståne felaktig användning av en produkt. Möjligen blir det olagligt också, men ändå ingen fast installation.
På många företag som håller på med elrevisioner (en del har ju råd med sånt trams
Traverser har det, och sågverk. Jag gjorde en liten udda lösning när jag byggde mitt sågverk (av gammalt skrot), jag tejpade ihop två gummikablar eftersom jag måste ha fler ledare än 5 och jag hade bara 5-ledare och tom plånbok. Det har funkat oklanderligt i 15 år snart fast det är gammal kristidskabel från 40-talet. Kabeln hänger i rull-ok för grov kabel och skenan är av trä.
Funkar hur bra som helst.
Funkar hur bra som helst.
Sen rent pragmatiskt. Visst är det bättre att (tillfälliga) skarvsladdar hängs upp / undan, så dom inte blir skadade av den dagliga verksamheten.
Men ska någonting bli så gott som permanent är det ju mycket bättre om man anpassar den fasta installationen.
Men ta byggen som exempel (som jag antar att Patrik startat frågan med) så kan dom ju pågå i några år,men väl vald kabel och lämpligt placerad, kan fungera utmärkt under hela byggtiden och samtidigt kunna gå under begreppet tillfällig.
Men ska någonting bli så gott som permanent är det ju mycket bättre om man anpassar den fasta installationen.
Men ta byggen som exempel (som jag antar att Patrik startat frågan med) så kan dom ju pågå i några år,men väl vald kabel och lämpligt placerad, kan fungera utmärkt under hela byggtiden och samtidigt kunna gå under begreppet tillfällig.
Klicka här för att svara