Status
Inte öppen för fler kommentarer.
...
Det finns ju, som nämnts hundratals gånger, lite pengar att spara på att göra en del av elinstallationer själv.
Jag har tidigare dragit VP-rör och sedan tagit dit elektriker som dragit in tåtar och kopplat ihop - det har aldrig varit något knorr så jag antar att det är okej!?

Nu har jag upptäckt att det finns rör, eller flexrör kanske de heter, med FÖRDRAGNA kablar.
Är det okej för mig att använda dessa rör och sedan ta hem elektrikern för inkoppling, eller kommer han backa då!?

Du får inte dra VP rör själv heller enligt reglerna.

Prata med den aktuella elektrikern innan du gör någonting.

Så fort man börjar dra tråd (även om det är i fördragna för) så måste man ha koll på färger och antal trådar till olika dosor etc. Även för så'nt är det lämpligt att prata med elektrikern som sen ska koppla ihop det, så att det blir som han vill ha det.

Enligt reglerna får man inte göra nått som senare kommer att vara en del av en starkströmsanläggning om man inte är behörig eller anställd av en behörig installatör.

Rören får jag naturligtvis dra, ingenting säger ju - när jag gör rören att det är en del av en starkströmsanläggning - kanske ska jag ha dem för att transportera fislukt från en del av huset till en annan. Den som begår felaktigheten är i så fall inte jag, utan elektrikern som drar in el i mina fisrör.

Jag har dragit rör själv vid totalt SEX tillfällen, FEM olika elektriker har sedan använt sig av dessa rör. INGEN har sagt något om att jag inte borde gjort det själv, ALLA har vetat om att jag gjort det själv.

Var går gränsen om jag inte får dra rören själv? Får jag bygga väggen elcentralen ska sitta på? - den kommer ju att vara "en del av en starkströmsanläggning".
- Tror ni på riktigt att det är elektriker som drar rör vid nyhusbyggen? Det gör byggarna!

Slutsats: Svaret på min fråga om jag kan använda rör med redan befintlig kabel är således NEJ.

Du frågade om du får och svaret där är solklart - Nej. Kräver Behörighet

Vem drar rör på ett bygge? Elektrikern och jag tror inte.

Jag är elektriker och har dragit rör på en del nybyggen, men sen så kan det ju finnas fuskbyggen också där en firma gör allt, men vad jag vet så är det inte vanligt.

Tback, det är lite tråkigt när personer som inte har nån koll, utger sig för att "veta hur det är" och kommer med desinformation. Det är alltid någon som läser och tror på vad dom ser och får därmed en helt felaktig uppfattning.
Vilken yrkesgrupp är "byggarna"? i min värld är det alla yrkesgrupper som tillsammans bygger "hus".
Och jag har ALDRIG under mina (över 30 år) sett nån annan än elektriker lägga rör som senare ska användas för starkström, inte ens dom som ska användas för svagström.

elmont skrev:
Tback, det är lite tråkigt när personer som inte har nån koll, utger sig för att "veta hur det är" och kommer med desinformation. Det är alltid någon som läser och tror på vad dom ser och får därmed en helt felaktig uppfattning.
Är det inte dags att skapa två trådar här på forumet:

1. Behörighetsfrågor och installationsregler med VERIFIERADE* och TYDLIGA ENTYDIGA svar.

2. Behörighetsfrågor och installationsregler: Förtydligande och diskussion

Den första tråden är lämpligvis låst och klistrad. Frågor och förtydliganden tas i den andra tråden som modereras stenhårt. Inga försäkringsfrågor eller hypotetiska diskussioner om hur reglerna borde se ut eller annat sånt trams. Bara rena regelfrågor.

När en fråga behandlats i den andra tråden eller i något annat möte så skriver någon moderator lämpligen ett inlägg fråga/svar i den första tråden och sedan låser den igen.

De flesta frågor har avhandlats flera gånger och att använda sökknappen och själv gräva fram de tio senaste identiska svaren är antagligen mycket svårare än att läsa en "referenstråd".

Vad tror ni om det?

Do it! :)

//Patrik

I rest my case...

Ang Maxwells förslag, jag har funderat i liknande banor och tror det skulle kunna bli bra. Men ser också några problem/risker med det. Blandannat är jag inte säker på om vi kan helt säkert påstå att en fråga är verifierad. Det är lätt med "negativa" svar som detta om rör som tråden här egentligen handlar om, men frågor oma man skall göra si eller så...

Skulle gärna se att vi kunde diskutera (maxwell och jag) via PM om detta, men just nu verkar man inte kunna skicka PM till Maxwell, skall undersöka.

Trådens egentliga ämne är färdigt, jag stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.