Hej och ursäkta kanske en lite korkad fråga.

Jag har reagerat på min elräkning som verkar lite väl hög tycker jag. Den gäller en rätt stor båt som jag har 3-fas landström till. Jag misstänker starkt att faserna inte är helt optimalt balanserade (främst pga en omformare från 24v som används när jag är ute och bara driver en fas varvid mycket förstås är kopplat till den). Men min fundering är om det kan påverka priset på min elräkning? Dvs får jag en högre kostnad för att jag snedbelastar en av faserna?

Tack på förhand!

nej det får du inte, det är den uttagna effekten i kilowatt totalt på samtliga faser gånger antal timmar som bestämmer elräjkningens storlek.

Tack så mycket för svar!

Så balanseringen av faserna är mest för min egen del för att belasta mitt elsystem jämt?

Det kan ju gå så mycket ström i en kabel som säkringarna innan tillåter, har du ett vanligt elabonnemang betalar du efter storleken på huvudsäkringen en fast årsavgift, 16-20-25 Ampere är vanligast här.

Men som svar på din fråga så kan du belasta en fas mer än de andra, har du en stor 1-fasförbrukare blir det ju så, huvudsaken är att du håller strömstyrkan under säkringsstorleken.

Lite förenklat men så här fungerar en elmätare. Tre faser in som mäts separat och sedan räknas ihop och redovisas på elmätaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.