804 läst ·
6 svar
804 läst
6 svar
Ytterliggare en behörighets fråga
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Idag har jag monterat ett vägguttag på uteplatsen.
Kabeln var fördragen under trallen och upp på väggen där uttaget skulle sitta. Pga av kommande husmålning och tillfälligt slut i elektrikerns lager blev det aldrig något uttag monterat.
Nu när huset är målat och semestern pågår så ville jag inte vänta på elektrikern utan inhandlade ett eget uttag (självklart ett anpassat för utomhusmontering) och skruvade dit det.
För att få fram ström fick jag öppna ett tidigare monterat uttag och koppla in kabeln, allt enligt elektrikerns plan.
Har jag begått ett brott nu?
Om svärfar, som är behörig elektriker, öppnar dosan och godkänner kopplingen vid nästa besök, är jag då friad från ev. brott?
Tilläggas bör att jag på gymnasiet läst en kurs i ellära och har "allmän kännedom" och är väl allmänt händig.
Kabeln var fördragen under trallen och upp på väggen där uttaget skulle sitta. Pga av kommande husmålning och tillfälligt slut i elektrikerns lager blev det aldrig något uttag monterat.
Nu när huset är målat och semestern pågår så ville jag inte vänta på elektrikern utan inhandlade ett eget uttag (självklart ett anpassat för utomhusmontering) och skruvade dit det.
För att få fram ström fick jag öppna ett tidigare monterat uttag och koppla in kabeln, allt enligt elektrikerns plan.
Har jag begått ett brott nu?
Om svärfar, som är behörig elektriker, öppnar dosan och godkänner kopplingen vid nästa besök, är jag då friad från ev. brott?
Tilläggas bör att jag på gymnasiet läst en kurs i ellära och har "allmän kännedom" och är väl allmänt händig.
Behörighetsdiskutioner brukar urarta här, men som ett rakt svar på dina frågor utan några kommentarer: Enligt lagen har du begått ett brott och en installation utförd av dig kan aldrig i efterhand "godkännas".
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Med andra ord får din svärfar lossa på tåten du anslöt och ansluta den igen 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men om du har gjort det bra så kommer ju ingen anmäla dig direkt... Alla gör olagliga saker. Kör för fort, svartjobbar o.s.v.
Ta det med en nypa salt.
//Patrik
Ta det med en nypa salt.
//Patrik