3 752 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
EKK till ojordat uttag?
Huvudfrågan står i fetstil om någon inte orkar läsa övriga bakgrunden och funderingarna 
Jag och sambon flyttade nyligen till radhus ifrån lägenhet. Eftersom huset är från -63 så finns det ungefär 2 kontakter i varje rum... jag hatar kablar längs golvlisterna och har därför investerat i golvlister som man kan gömma kablar i. Således som den glada amatör man är så monterade jag upp nya uttag på vägen, drog kabeln i listen och satte in det nya uttaget med en stickpropp i den gamla kontakten. Allt fungerade kanon!
Men så läser man på detta forum och jag förstår att de flesta av er skulle kunna strypa mig för den installationen
Jag får försvara mig... jag tyckte att det jag gjorde vara att koppla in en vanlig förgreningsdosa med enda skillnaden att jag skruvade fast den på väggen... Jag använde dessutom den tunnaste 2-ledarkabel jag kunde hitta...
Men jag vill ju att saker och ting blir riktigt gjort så om jag förstår det rätt så skall sladden till det nya uttaget skarvas i den gamla kontakten och jag får på något sätt göra ett litet utlopp för en sladd i höljet för den gamla infällda kontakten? Om jag skall dra till 2 nya uttag så sätter jag en liten kulodosa under den gamla kontakten som en "förgrening"?
Men så till den fråga som rubriken handlar om:
Jag har ojordade uttag, om jag skall använda EKK vad gör jag då med jord-ledaren? Finns det någon annan rekommenderat tvåledarkabel?
o var nu snäll mot en amatör som försöker lära sig! Skäll inte för mycket! Tack
Jag och sambon flyttade nyligen till radhus ifrån lägenhet. Eftersom huset är från -63 så finns det ungefär 2 kontakter i varje rum... jag hatar kablar längs golvlisterna och har därför investerat i golvlister som man kan gömma kablar i. Således som den glada amatör man är så monterade jag upp nya uttag på vägen, drog kabeln i listen och satte in det nya uttaget med en stickpropp i den gamla kontakten. Allt fungerade kanon!
Men så läser man på detta forum och jag förstår att de flesta av er skulle kunna strypa mig för den installationen
Men jag vill ju att saker och ting blir riktigt gjort så om jag förstår det rätt så skall sladden till det nya uttaget skarvas i den gamla kontakten och jag får på något sätt göra ett litet utlopp för en sladd i höljet för den gamla infällda kontakten? Om jag skall dra till 2 nya uttag så sätter jag en liten kulodosa under den gamla kontakten som en "förgrening"?
Men så till den fråga som rubriken handlar om:
Jag har ojordade uttag, om jag skall använda EKK vad gör jag då med jord-ledaren? Finns det någon annan rekommenderat tvåledarkabel?
o var nu snäll mot en amatör som försöker lära sig! Skäll inte för mycket! Tack
jag skulle använt EKRK 2x1.5 det är bara 2-ledare, den har även en biledare som skall anslutas till jord i vanliga fall men eftersom du inte har nån jord får den klippas.
den kabeln är mycket enklare att klamra snyggt på väggen med APK-klammer, om du bryr dig om utseendet.
annars kan du ju köra med EKK3G1.5 och helt sonika vika undan jordtråden.
utgå från ditt infällda uttag med EN kabel, borra dig snett in i dosan.
sen drar du den kabeln till ett uttag, och från det uttaget kan du dra till nästa osv..
den kabeln är mycket enklare att klamra snyggt på väggen med APK-klammer, om du bryr dig om utseendet.
annars kan du ju köra med EKK3G1.5 och helt sonika vika undan jordtråden.
utgå från ditt infällda uttag med EN kabel, borra dig snett in i dosan.
sen drar du den kabeln till ett uttag, och från det uttaget kan du dra till nästa osv..
Om du lägger den i sockel eller kanal så använder du lämpligtvis EKK.
Ska den klamras ovanpå list eller liknande så är EKRK att föredra.
Kolla om ditt vägguttag har en markerad utbrytning för kabelutsläpp, i plastkåpan, då är det lämpligt att karva upp den och låta kabeln gå ut där. Annars kan man borra snett genom väggen och in i dosan, men vissa elektriker tycker detta är regelvidrigt, andra att det är OK.
Ska den klamras ovanpå list eller liknande så är EKRK att föredra.
Kolla om ditt vägguttag har en markerad utbrytning för kabelutsläpp, i plastkåpan, då är det lämpligt att karva upp den och låta kabeln gå ut där. Annars kan man borra snett genom väggen och in i dosan, men vissa elektriker tycker detta är regelvidrigt, andra att det är OK.
Jag är inte riktigt med på "borra snett genom väggen och in i dosan" ? Målet är väl att att göra en liten öppning i nedre delen av kåpan på den infällda dosan där en sladd kan komma ut? Är det inte lättare med en rund fil eller liknande?
Oftast har man två möjligheter 1borra ett hål i väggen och in i dosan, 2 använd förhöjningsramar som har utbrytningar som man kan ta in en kabel genom. Att lirka ut trådarna genom uttaget är det sämsta alternativet och fungerar bara på ett fåtal uttag.
Rund fil, då har du köpt skräp uttag, riktiga uttag är gjorda i samma materiel som spagetti sleven. (mjuk plast)ds99jove skrev:
Dom få som jag satt har i mitt tycke inte "fungerat" lika bra som ramar eller ett borrat hål. Eftersom jag ska leva på eljobb väljer jag rätt snabbt bort det jag inte tycker fungerar "perfekt". Det är naturligtvis en helt personlig uppfattning.
För mig som amatör låter det ju enklast att köpa uttag med markeringar för utbrytningar, men jag kan tänka mig att det det lätt blir trångt där inne, svårt att lägga ledarna så att de inte hamnar ivägen för stickkontakten?
Om jag nu skall borra.. bara för att vara övertydlig så skall jag göra så här:
Jag borrar precis nedanför nederkanten på kåpan till uttaget i en vinkel som gör att jag kommer in nederkant i apparatdosan?
Blir det snyggt med en EKK kabel som går rakt in i väggen eller ser man inte det pga av att hålet är precis under kåpan till eluttaget? Jag antar att hela det vita höljet skall med in i väggen och fram till apparatdosan, inte bara ledarna?
Ursäkta alla dumma frågor, jag vill bara se till att det blir rätt nu
Om jag nu skall borra.. bara för att vara övertydlig så skall jag göra så här:
Jag borrar precis nedanför nederkanten på kåpan till uttaget i en vinkel som gör att jag kommer in nederkant i apparatdosan?
Blir det snyggt med en EKK kabel som går rakt in i väggen eller ser man inte det pga av att hålet är precis under kåpan till eluttaget? Jag antar att hela det vita höljet skall med in i väggen och fram till apparatdosan, inte bara ledarna?
Ursäkta alla dumma frågor, jag vill bara se till att det blir rätt nu
Jag tror du har det rätt, det blir lätt trångt och lätt att klämma sönder i uttag med utbrytningsöppning. Jag skulle ta hålet 1-2 cm under uttaget och nära dosans botten, kolla så att det inte går ut ett rör där du ska borra. Höljet helt in i dosan och EKK blir aldrig riktigt snyggt 
Klicka här för att svara