2 559 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Tillverkning av egen el.
Hej.
Jag installerade bergvärme för snart ett år sen, jag är jätte nöjd med det.
Nu har jag börjat att fundera hur jag ska kunna få ner uppvärmnings kostnaderna mer.
Ja kan ju isolera huset mer, men jag vill ha något mer komplicerat att gå och tänka på.
Så då tänkte jag, producera egen el till bergvärme aggregatet, skulle det vara möjligt att göra så ??
Jag har ca: 7000kvh år i förbrukning det är inte så mycket, men ändå.
Jag installerade bergvärme för snart ett år sen, jag är jätte nöjd med det.
Nu har jag börjat att fundera hur jag ska kunna få ner uppvärmnings kostnaderna mer.
Ja kan ju isolera huset mer, men jag vill ha något mer komplicerat att gå och tänka på.
Så då tänkte jag, producera egen el till bergvärme aggregatet, skulle det vara möjligt att göra så ??
Jag har ca: 7000kvh år i förbrukning det är inte så mycket, men ändå.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Solfångare till att producera varmvatten på sommaren?
Vet inte vad kvh är för enhet, men om det är 7000 kWh så borde effekten ligga på ungefär 800 W kontinuerligt, momentaneffekten är dock av intresse. Borde gå att generera?, billigast är väl vindkraft. Men även solceller är inom räckhåll om man är villig att investera.
Ett problem är dock hur man ska mellanlagra energin. Men det blir väl till att ordna ett gäng blyackumulatorer. För 12V batteri behövs nog runt 1600 Ah för att klara energilagringen. För att klara 800W skulle det nog behövas iaf minst 10 m² solceller (15% effektivitet, 50% effektiv tid).
I feng-shui huset så minskade man kostnaden ganska ordentligt genom att förvärma ingående cirkulationsvätska med solfångare.
Ett problem är dock hur man ska mellanlagra energin. Men det blir väl till att ordna ett gäng blyackumulatorer. För 12V batteri behövs nog runt 1600 Ah för att klara energilagringen. För att klara 800W skulle det nog behövas iaf minst 10 m² solceller (15% effektivitet, 50% effektiv tid).
I feng-shui huset så minskade man kostnaden ganska ordentligt genom att förvärma ingående cirkulationsvätska med solfångare.
Googlade och hittade den här ganska omgående:
http://www.energimyndigheten.se/Global/Solceller/090701-solceller broschyr.pdf
http://www.energimyndigheten.se/Global/Solceller/090701-solceller broschyr.pdf
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Köp andelar i vindkraft så kommer du indirekt att producera egen el och betala slantarna till dig själv istället för elbolaget.
Ett tips är: www.kvarkenvinden.se
Ett tips är: www.kvarkenvinden.se
Klicka här för att svara