7 420 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
köks el.?
Sida 1 av 3
Jag är i gång med återuppbyggnad (snart) å funderar på det här med el.
till köket är det idag kopplat, separat till spis,.... taklampa och vägguttag har en separat anslutning (propp)
nu lär jag förstora ganska markant, hur många olika ledare (proppar) bör man fördela
ett normal kök på?
spotlights i köksvinkeln
2 taklampsuttag
micro
espressomaskin
10 vägguttag
diskmasin
konstiga ordval kanske men kan inte vissa facktermer :
till köket är det idag kopplat, separat till spis,.... taklampa och vägguttag har en separat anslutning (propp)
nu lär jag förstora ganska markant, hur många olika ledare (proppar) bör man fördela
ett normal kök på?
spotlights i köksvinkeln
2 taklampsuttag
micro
espressomaskin
10 vägguttag
diskmasin
konstiga ordval kanske men kan inte vissa facktermer :
Har du plats i elskåpet så lägg kyl och frys på en egen propp. Då kanske maten slipper bli förstörd om någon annan maskin löser ut proppen för vägguttagen.
[quote author=banana link=1147352508/0#0 date=1147352508]Jag är i gång med återuppbyggnad (snart) å funderar på det här med el.
ett normal kök på?
spotlights i köksvinkeln
2 taklampsuttag
micro
espressomaskin
10 vägguttag
diskmasin
spotlights och taklampor 1 säkring, finns säkert någon befintlig belysning.
micro och espresso på 1 säkring
diskmaskinen på 1 säkring
vägguttagen på belysningen eller en egen, det kvittar.
samt spisen 3 säkringar (3-fas)
/Richard
ett normal kök på?
spotlights i köksvinkeln
2 taklampsuttag
micro
espressomaskin
10 vägguttag
diskmasin
spotlights och taklampor 1 säkring, finns säkert någon befintlig belysning.
micro och espresso på 1 säkring
diskmaskinen på 1 säkring
vägguttagen på belysningen eller en egen, det kvittar.
samt spisen 3 säkringar (3-fas)
/Richard
Belysning = en 10A
Uttag = en 16A
Mikro = en 16A eller så går den på samma som uttagen
Spisen = 3x16A
Disk = en 16A eller så går den på samma som uttagen
Kyl/frys = en 16A
10A räcker normalt till allt utom spisen men det kostar inte mer(knappt nått extra endast för 2,5 kvadrat i stället för 1,5 kvadrat) att köra med 16A. Ska du köra alla uttag på en säkring så vill du ha 16A på dom. (kör du vattenkokare och mikro samtidigt t.ex. så har du ca 3000w belastning = 13A) Kyl/frys är en god ide att ha egen säkring och jordfelsbrytare till så slipper du förstörd mat om nått händer.
Edit: kanske disk maskinen ska ha en egen i alla fall, hur stor effekt drar en sån?
Uttag = en 16A
Mikro = en 16A eller så går den på samma som uttagen
Spisen = 3x16A
Disk = en 16A eller så går den på samma som uttagen
Kyl/frys = en 16A
10A räcker normalt till allt utom spisen men det kostar inte mer(knappt nått extra endast för 2,5 kvadrat i stället för 1,5 kvadrat) att köra med 16A. Ska du köra alla uttag på en säkring så vill du ha 16A på dom. (kör du vattenkokare och mikro samtidigt t.ex. så har du ca 3000w belastning = 13A) Kyl/frys är en god ide att ha egen säkring och jordfelsbrytare till så slipper du förstörd mat om nått händer.
Edit: kanske disk maskinen ska ha en egen i alla fall, hur stor effekt drar en sån?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Disken bör ha egen, den drar typ 2,2 kw.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
"min" elektriker hade synpunkter på det där med att säkra uttag för 16A.
Han menade att visserligen kan man ha uttag godkända för 16A. Men att man får inte säkra så högt annat än för uttag som sitter för speciella apparater som i sig är godkända att sitta i ett 16A uttag.
Hans argument var att en apparat (framförallt äldre) som är gjord för att inte börja brinna om den genom fel skulle börja dra 10A, skulle kunna brinna om felströmmen blir 16A (konstruktören har litat på att säkringen till uttaget skall lösa ut).
Han menade att visserligen kan man ha uttag godkända för 16A. Men att man får inte säkra så högt annat än för uttag som sitter för speciella apparater som i sig är godkända att sitta i ett 16A uttag.
Hans argument var att en apparat (framförallt äldre) som är gjord för att inte börja brinna om den genom fel skulle börja dra 10A, skulle kunna brinna om felströmmen blir 16A (konstruktören har litat på att säkringen till uttaget skall lösa ut).
Utdrag ur gruppschemat:
7 - Kyl (personskyddsautomat) Kök 1,5 10 A
8 - Frys (personskyddsautomat) Kök 1,5 10 A
9 1 Spishäll Kök 2,5 10 A
10 1 Spishäll Kök 2,5 10 A
11 1 Spishäll Kök 2,5 10 A
12 1 Ugn Kök 2,5 16 A
13 1 Micro Kök 2,5 10 A
14 1 Diskmaskin Kök 2,5 10 A
15 1 Köksfläkt Kök 1,5 10 A
16 1 Kök Arbetsdel 1 Kök Arb 1 1,5 10 A
17 1 Kök Arbetsdel 2, VU mellan fönster Kök Arb 2 1,5 10 A
18 1 Kök Matplats Kök Mat 1,5 10 A
7 - Kyl (personskyddsautomat) Kök 1,5 10 A
12 1 Ugn Kök 2,5 16 A
13 1 Micro Kök 2,5 10 A
Så vad gäller? Hittade denna formulering i Elko:s Elboken sid 359.hempularen skrev:
Gruppledning till vilken är ansluten uttag för allmänbruk med 10/16 A märkström får förses med säkring med högst 16 A märkström under förutsättning att gruppledningen har en area av minst 2,5 mm2. Ledning med arean 1,5 mm2 säkras högst 10A.
Detta avser såväl gruppledning för belysning som gruppledning för enbart uttag.
Ofta är tex. diskmaskiner, micro mm. bara godkända för 10 A säkring och man har normalt ingen orsak att dra 2,5 mm och säkra 16 A. Normalt använder man 2,5 mm2 till spis, ugn, häll inget mer. Räcker det inte med 10 A på en grupp tycker jag att man drar en grupp till skillnad i kostnad blir marginell mellan en 16 A grupp och två 10 A. En orsak till varför man inte har nytta av 16 i grupper är att oftast har man en huvudsäkring på 16 eller 20 A, börjar man belasta grupperna med uppåt 16 A kommer huvudsäkringarna att gå före dom som sitter i centralen.
Så i normala bostäder 1,5 mm2 och 10 A till allt utom spis/ugn samt ev värme.
Så i normala bostäder 1,5 mm2 och 10 A till allt utom spis/ugn samt ev värme.
Jag håller med och förstår resonemanget och att man skall försöka jobba utifrån dessa riktlinjer så långt som möjligt. Men om man nu skulle behöva säkra upp ett vanligt uttag till 16 A (2,5 mm2) så är det inget som förbjuder detta. Förutsatt att kablage och uttag är specade för 16 A samt att huvudsäkringarna ligger minst ett snäpp högre.
Nytt kök planeras och jag försöker få till det med befintliga grupper. Ett exempel skulle kunna vara att köra micro och disk på samma 0,9 kW + 2,2 kW. Det är ett gammalt stenhus och kommer att kräva en hel del arbeta att öka på antalet grupper.
Nytt kök planeras och jag försöker få till det med befintliga grupper. Ett exempel skulle kunna vara att köra micro och disk på samma 0,9 kW + 2,2 kW. Det är ett gammalt stenhus och kommer att kräva en hel del arbeta att öka på antalet grupper.
När man ser detta, undrar man om inte britterna har det enklare?ByggaNytt skrev:7 - Kyl (personskyddsautomat) Kök 1,5 10 A
12 1 Ugn Kök 2,5 16 A
13 1 Micro Kök 2,5 10 A