Byggnadsvård
Sommartorparn: Om skorstenen är uppdelad i kanaler, ser man det uppifrån då, eller kan det finnas kanaler längre ner som inte finns i den övre delen? Mitt hus har två eldstäder, troligtvis har det haft en tredje i köket, men skorstenen är bara ett stort fyrkantigt hål. Dock är alla eldstäderna på samma våningsplan, så då är det kanske inte någon risk för skorstensbrand.
Mjölnaren: Jag har lite bilder i byggdagboken på när jag grävde ur, "återfyllde" samt gjöt innanför "stenbumlingarna". Kan kanske ge dig några ideér: http://www.krobykvarn.se/dagbok/04aug.htm
Linusm: Hej! Jag kommer också satsa på lerklining i mina torp istället för det rätt tråkiga tretex och gipsskivorna. Lerkliningen funkar mycket bra ihop med timmet och sägs ge ett trevligt inneklimat.
norrbottenstorpet: Jag vill påstå att det inte existerar några dispensmöjligheter enligt lagen i alla fall. http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS2003:778&rm=2003&bet=2003:778 Däremot kan det ju finnas "juste" sotare som godkänner om det verkar någorlunda ok, men ändå inte upp till dagens krav. Det finns som sagt en skälighetsprincip i de krav som ställs.
jon_h: I princip aldrig, om skorstenen hålls torr. Det finns miljoner tegelhus byggda av precis samma material, och frostsprängning sker bara om muren blir blöt. Det är viktigt att man då inte eldar en kort brasa ibland om skorstenen är kall, utan när man väl eldar måste den värmas upp ordenligt. Annars tillför man stora mängder fukt geno rökgaserna.
Skeppars5: Vi håller på att bygga till badrum och kör nästan samma lösning som Sara_B; skorstenen som utsug. Tillbyggnaden är i två plan med ett litet badrum nere och ett stort uppe inkl bastu-skåp. Vi kommer att dra ventilationen upp genom yttertaket i två separata 125mm, ett rör från vardera badrum. Vi provar i första hand med självdrag i det utsuget, men har sedan möjlighet att sätta
jon_h: Ytterligre ett skäl att behålla de gamla innanfönstren som just innanfönster är att man ofta inte var lika noggrann med att välja tåligt virke när man tillverkade innanfönster. De skulle ju inte behöva tåla väder och vind.
Harrieth: Vi har gångjärn med lös sprint som tas bort då man vill lyfta av innerfönstret. För att hålla fönstren på plats har vi bladregel och fällbomsbeslag. Under vinter har vi även fönsterremsor då innerfönsterna ska vara pott täta. Ytterfönsterna ska däremot kunna släppa igenom fukt annars blir det imma emellan.
alacs: Vår fladdermusholk är precis som din, fast målad i falurött för att smälta in med huset. Trodde inte man borde måla, men en granne på landet målade sin, och där har de flyttat in. /alacs
Pesco: Grågrönt hus söker ny ytterdörr. Gärna: - träfärgad - med rektangulärt liggande fönster upptill - till bra pris - och snabb leverans Var finnes sådana i Sthlms-trakten? Uppkopplad
KJE: Lohberger säljer en del köksspisar, och har ganska många modeller, en del har centralvärmeinsats och en del pelletsinsats. Sen finns det visst någon form av värmevägg, tror man bygger om skorstenen eller murar på utanpå den. Lohberger: http://www.lohberger.se Värmevägg: http://www.lohberger.se/produkter/varmevagg.html Info om pelletsinsatsen (tyvärr på tyska):
Televinken: Tyvärr kan jag inte hjälpa till med din skruv - och - plugg fråga. Jag hade vänt mig till byggmarkanden/ järnaffären om det. Däremot är jag mycket intresserad av hur dina tankar kring luckbyggandet fortlöper. Vi har gjort några luckor/dörrar huset i spontat trä. En i badrummet bl a som just har fönstervred som stängning och utanpåliggande gångjärn. Eftersom det är så fint så
Televinken: Jag vet faktiskt inte, borde vara en öppen yta tycker man, den är ganska porös. Kanske det finns info på Finjas hemsida. Problemet kan vara sedan att få målarfärg att fästa. Jag har primat innan jag har målat, så färgen sitter bra, men det är föga ekologiskt samt att jag har gjort väggen helt tät, så det var en miss. Jag har talat m Allbäcks i Ystad och de menar att deras "Linus"
konichiwa girl: Om du kan tänka dig begagnat så finns det massor på ByggIgen. Gamla Byggmaterial, Reservdelar till hus, fönster, pardörrar, spegeldörrar, enkupigt taktegel, vattenradiatorer, vedpisar kaminer, äldre, renovering, gammalt virke beslag gammal tegelsten Annars skulle jag definitivt använda mig av något av de trycken som finns på Byggfabriken, till exempel deras posthornstrycke.
TorpSara: Vi har målat lerklining med den. Det blev otroligt fint!
Linusm: Gammalt lås: [bild] Under lite masonit fanns följande dörrar legandes i uthuset: [bild] [bild] Tidningar, fotografier osv har hittats också
pelle_fransson: Tyvärr inga bilder på färdigt ännu, då jag inte riktigt har orkat ta tag i det. Luften går alltid ur lite när det inte funkar som jag vill så det har kommit annat emellan som tapetsering i andra rum och trädgårdsjobb. Har efter diskussioner med Gysinge beslutat testa deras matta linoljefärg ist för limfärg. Gillar det inte riktigt då limfärg känns mer korrekt, men vid prov så
withnail: Tack så mycket! Jag mailade även Claessons Trätjära. Isolina 50/565 mm rullarna/skivorna är anpassade för 45x45 reglar med cc 600 mm. Tur att jag inte hunnit köpa 48 reglarna än som jag tänkte...
spocks_beard: Jag är inte heller någon murarexpert men har snappat upp en del allt eftersom. Det är inget svammel att man ska använda rätt bruk om man väger mellan cement eller kalk. Det har inget alls att göra med hysterska byggnadsvårdare även om det låter så ibland :) Alla byggnader och dess delar rör sig lite grann då och då. Har man ex.vis då en grund som är putsad med kalkbruk och lagar
snackan68: Hejsan! Vi har precis avslutat all snickerimålning med Ottossons linoljefärg och är jätte nöjda! Vi hade gärna målat hela fasaden med linolja oxå, men huset kom grundmålat (transportmålat) vilket gjorde att vi inte kunde välja varken linolja eller slamfärg. Kan verkligen rekommendera Ottossons ärg - den är jätte dryg och räcker hur långt som helst. Lycka till! //Snäckan
Anders_Roslagen: Hej igen, Risberg mfl! Har nu letat lite i mina böcker eftersom gav dig falska förhoppningar tidigare. Hittar fler sätt att vävspänna på: - Spänd väv på vägg med eller utan klistring med papper, var av den senare varianten även använts för tak, målade med limfärg/oljefärg -Klistrad väv på putsad yta eller mur (låter iofs lite riskfyllt) -Spänd väv. Behandlad med tempera eller
Sven: Ett annat skäl till att välja papp är att akustiken blir bättre.
Sommartorparn: Jag har vid två tillfällen försökt beställa enkla plankdörrar av snickare. Båda gångerna har jag fått veta att det går inte för att såna dörrar kommer att slå sig och bli otäta och sedan kommer jag till dom o klagar. ....... I stället har jag gått med på några slags kompakta fanerade dörrar i vilka man fräst upp spår så att det ska se ut som plankor. Är det detta som är
Peter_-_Emma: Det ligger en 100 årig flaggstång med stenfot till salu/skänkes på salu sidan i detta forum. Den hade varit fin att ha men frakten blir för dyr för mig. Kan inte någon rädda den från kaminen.
Mjölnaren: Kanske på plats att göra ett litet tillägg till mitt inlägg här ovan. Har fått ett par meddelanden om det här med dom historiska kartorna hos Lantmäteriet. Historiska Kartor | Lantmäteriet Dom flesta går att beskåd direkt på deras hemsida. Det krävs dock att du har laddat hem ett litet program för att kunna läsa DjVu-format. Programmet finns bl.a här: LizardTech - Download När du
Sommartorparn: [quote="Sommartorparn, post: 467230"]Jag har använt en liknande produkt på sågbock, brunnslock o liknande grejer (kom inte ihåg vad det hette men det var linolja blandat med tjära) Hade inte lång hållbarhet! Måste förnyas varje år. QUOTE] Nu kom jag ihåg vad tjäroljan hette:"Rustik", en produkt från Boställets lin. Är det samma som Roslagsmahogny? Gav brunaktig färg åt träet,
Sommartorparn: [citat] Naturligtvis har jag pågående fuktbelastning under golvet. ;-) Just därför vill jag inte ha en tätning som suger fukt. Det rör sig om en s.k. skånegrund, dvs golv direkt på mark. Lerjord och ett grundvatten som står någon meter under huset. Just i farstun är det gjutet golv. Har svårt att tro att det skulle finnas något virke därunder. Hur som helst så har jag haft både
gaf70: kolla in www.badex.se. snygga handfat med bl.a. ställning istället för pelare. Har själv ett Victorian och är hel nöjd!
norrbottenstorpet: Akta er för värmepistolen inomhus, speciellt i gamla hus med många springer och vrår och dessutom sågspånsisolering lite här och var. Det är en riktigt otrevlig brandstartare. Infravärmare är bättre då den "bara" värmer där strålningen träffar.