P
Pius: Det blev Höganäs rustikgul klinker 20x20, blev riktigt bra ! 2:a sortering till BRA pris, ser mycket bättre ut på plats än någon enstaka platta. Lite tegelgolvskänsla med plattor som skiftar i olika gula färger.
27 svar · 21,0k läst
·
K
ktm250: [citat] Om du använder dig av den kapillärbrytande fraktionen, ja. Alla lecakulor är inte kapillärbrytande.
6 svar · 5,2k läst
K
Kloster: [citat] Vad är det för problem med att kall luft rörsig mot isoleringen? Det är ju varm som håller fukt som kondenserar. Thermofloc packas dessutom så pass tätt att det knappast "blåser" in i den iaf. På en kallvind ligger ju isoleringen öppet mot kall luft utan problem.
7 svar · 8,9k läst
·
EB
EB: Vi köpte smideskrokar på Clas Ohlssons och skruvade själva på eklister. Billigt och bra. /EB
10 svar · 4,8k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: för att undvika impregneringslooken kan man använda järnvitriol och spraya på. Grånar fint och på kort tid...
5 svar · 8,5k läst
H
Hermes: En bra start kan vara att söka fastställa om det ägts av kronan (t.ex. såsom båtsmanstorp el. likn.) eller ingått i ett säteri; därav ges i vilka arkivkällor det kan finnas information om huset. denna information kan t.ex. ges—om du har tur—av den beskrivning som medföljer vissa historiska kartor, och det kan därför vara värt att söka läsa denna text noga, även om det kan vara
7 svar · 3,6k läst
K
Kloster: Kan bara instämma att Gysinges matta linoljefärg är härlig att måla med, trots att det är en "modern" färg. Det är snarast en ersättning för limfärg. den är lättjobbad och torkar bra. Vi målade taket i salen och är väldigt nöjda. Vi kunde också måla putsade ytor runt kakelugnen i stället för dammig kalkfärg (tips från Gysinge). Det blev bra det med.
6 svar · 6,9k läst
·
Cheesus
Cheesus: Nu så när bredbandet kommit så är första blogginlägget klart! www.viksbergsgard.se Tack för att ni tittar in!
20 svar · 6,3k läst
·
E
ejoakim: Blir perfekt! tack.
2 svar · 3,0k läst
E
A
Anna_Robban: Det va fint!
29 svar · 15,6k läst
·
A
29 svar · 15,6k läst
·
K
Kloster: Vi har målat trägolv i köket. Gysinge linoljefärg. Nu är det ganska mjukt eftersom vi var tvungna att slipa golvet. (det var redan grovslipat när vi rev bort mattorna). Det är ifos ganska lättskött och färgen slits snyggt på utsatta ställen. Men jag önskar attdet hade varit en hyvlad yta kvar det är så mycket hårdare och snyggare. Målning med linoljefärg tycker jag är ett
15 svar · 17,8k läst
M
Micke H: [bild] På långt håll ganska enkelt men med många detaljer vid märmare granskning
6 svar · 16,6k läst
·
Kalleman
Kalleman: Ni har inte kikat på nybbygnadsritningarna av huset? På de ritades det ofta om det fanns kakelugnar och var dessa i så fall var placerade.
4 svar · 3,5k läst
L
Lillaivy: Vi har isolerat hela vårt timmerhus från 1800 talets början med linisolering. Det skall enligt reklamen låta väggarna "andas". Man skall inte ha någon fuktspärr. Har kollat överallt och kommit fram till att det var det bästa materialet. Köpte det i Finland via K Rauta 100 mm för 82:- m2. Det är det värt. Kliar inte och känns mycket naturligt och byggnadsvårdmässigt. Mellan
2 svar · 2,8k läst
G
gogu: Folk kanske överdriver betydligt oxå. Men som jag skrev ett papptak har ju bara våder på ca 1,30 så det sjunker ju inte hela taket. Men ett vävspänt tak som är en våd där borde det kunna sjunka en hel del. Det är ju inte så lätt att se skillnad på vävspända o pappspända tak heller så jag antar att dom flesta inte vet om att dom har väv. Jag visste tex inte om det själv
3 svar · 1,7k läst
A
Aniska: Tydligen fortfarande rörigt skrivet: vi hade beställt målning av kökstillverkaren som vi avbröt när vi insåg att linoljedoften de skröt med i sina broshyrer inte berodde på färg utan invärtes oljning...
3 svar · 3,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Ville bara kommentera valet av färg på lerkliningen. En färg som är för stark riskerar ju att dra med sig en massa klining om den spricker. Jag är inte helt säker på vad det är på landet hos mig, men jag skulle väl tro på någon sorts kalkfärg faktiskt, eller något slamfärgsliknande.
7 svar · 7,5k läst
ylven
ylven: Salt brukar inte göra så att virket ruttnar, tvärt om, det konserverar virke. När man byggde segelfartyg i trä var det inte ovanligt att man byggde in saltfickor i skrovet för att salta det från insidan för att få den konserverande effekten. Men ändå intressant att se vad en erfaren hantverkare/sakunnig kan se för alternativa orsaker som man själv inte hade tänkt på.
4 svar · 4,4k läst
S
Skeppars5: Jag bör kanske tillägga att jag själv valde att INTE tillägsisolera timmerväggen. Ekofibern sprutades i tillbyggnaden som är gjord av stolpverk. timmerväggarna drevades inifrån och bekläddes på insidan med papp och 6mm gips som underlag för tapeterna. Ytterpanelen är original från år 1900.
37 svar · 37,7k läst
M
mino: har ett gammalt kallskafferi samt serveringsskåp från huset byggdes 1912 och det är enkelt målat inuti med tunt lager linoljefärg. Det finns dock många små hål på hyllkanterna efter det att man satt vaxat hyllpapper på hyllplanen. Om man nu vill vara traditionell så skulle jag föreslå detta. Annars går det säkert utmärkt att ha dem omålade, har mycket svårt att tro att björk
15 svar · 11,0k läst
N
norrbottenstorpet: Det beror väl på rummet, eller snarare på vilken typ av smuts som måste bort. I köket blir det stänk och fläckar, vilka måste skuras bort. I de flesta andra rummen är det endast damm, vilket enklast dammsugs anser jag. Självklart skall det skuras några gånger om året, men det är snarare underhåll av golven än vardagsstädning.
1 svar · 2,4k läst
TorpAnders
TorpAnders: En sån här kan hjälpa i många fall, outslitlig och orädd för rivaler..
2 svar · 2,4k läst
·
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Har fått tag på 5 m smalspår nu. Ringde järnvägsmuséet som blev eld och lågor :) Så nu har jag oxå satt 2 gubbar i sysselsättning med att hitta info om vårt hus! När det gäller vikten finns det olika tjocklekar, fick tag på den smalaste med 5 kg/m (finns oxå 7 och 10 kg/m). Vårt räcke kommer bli 2 delat iom 90-vinkeln och därmed väga ca 10 kg/st, så det ska nog gå att få upp
14 svar · 13,5k läst
·
M
Matsv55: Glömde berätta att jag har en kakelugn till i kåken. Jodå, samma sak där, ett massivt kajbo i skorsten. Men stärkt av mina nya erfarenheter som skorstensfejare skall jag rensa den också. Måste ladda för uppgiften några dar bara, ha ha. Tyvärr saknas de inre luckorna till eldstaden, så är det nån läsare som har nåt sånt liggande, hör gärna av er. Det är en enkel rund, slät
7 svar · 3,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Håller med Sommartorparn som säkert redan framgått. Floatglas är livlöst och trist. Om man måste byta ut en ruta som har handblåst glas men bara inte har råd med eller får tag på munblåst glas, då är det ett otroligt mycket bättre alternativ att skaffa valsat än float. På ett gammalt fönster med säg fem av sex rutor i handblåst och så en float ser det bedrövligt ut.
12 svar · 7,1k läst
A
Alko: Kalkputs är ju mjukt, och att lägga mjukt bruk på ett hårdare är helt ok, däremot inte tvärtom. därför tror jag att kalkbruk är säkert hur som helst. Vill du ändå veta, så är kalkbruk ofta ljusare till färgen än cementbruk, och lite mer smulig om man skrapar lite på den. Sen är ju byggåret en bra ledtråd förstås. /A
4 svar · 5,0k läst
P
Pius: Den finns inte att få tag på hos de återförsäljare jag kollat, eller hos GBG, eller hos Onninen (grossist). Tips önskas ! (P-lås betyder i väggen eller hur, vi behöver S-lås, den produkten är borta från deras hemsida fr.o.m. denna vecka :-(
12 svar · 6,8k läst
Fasting65
Fasting65: Prova att maila tommy på tommy.roininen[at]sogeti.se byt ut [at] mot snabel-a Edit: http://www.palsgatan1.se/ är domänen, men antingen har han lagt ner, eller så är det nåt knas med webhotellet. Jag kollade nic.se, och den 7 oktober går domännamnet ut. Mailar du honom kan du ju påminna honom att förnya domännamnet....
1 svar · 2,6k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Ok, jag fattar, trodde det var både inner- och ytterbågarna. Så är det som sagt på landet hos mig på lillstugan. En lustig detalj är man har delat av en båge och gjort ett vädringsfönster som är en enda fyrkantig ruta, precis som de innerbågar du talar om.
17 svar · 12,1k läst
Faidros
Faidros: K-märkt, k-märkt eller q-märkt
9 svar · 28,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.