Byggnadsvård
norrbottenstorpet: Troligtvis kommer din varma, hyffsat torra luft, ändå att innhålla för mycket vatten för att det ska fungera. Ett enkelt räkneexempel Säg att du har 10 grader i grunden och 30 på vinden. Bara från SMHIs otydliga diagram kan vi se att 1 kg luft (ca 1 m3) maximalt håller ca 8 g vatten respektive ca 30 gram för 30 grader. Säg att du vill hålla en högsta RF i grunden på 70% så är du
Snurre: Det kvittar nog Pius! I alla fall om du tänker putsa det. Annars kan det ju bli snyggt om du får tag på riktigt gammal handslagen tegel om detta skulle gå ihop med övrig köksinredning!
withnail: En nog så viktig parameter! Är inte talet om det papperslösa samhället egentligen ganska tandlöst, personligen tycker jag det bara blir mer papper hela tiden. Varför inte dela upp odlingarna efter vad de ska användas till? - Pappersmassa: snabbväxande låglandsodlingar, spillvirke och stormfälld skog - Byggnadsvirke: Äldre höglandsskog - Kvalitetsvirke: Norrlandsfura och likvärdigt
konichiwa girl: Ursäkta. Fönsterbågarna på mangårdsbyggnaden har varit kromoxidgröna. Fodren har varit vita.
konichiwa girl: Hm, jag tycker att Gudmundsson har vettiga saker att säga, och jag tar till mig det jag tycker är vettigast. Men jag kan samtidigt känna att han ibland har en raljant von oben-ton i det han skriver som irriterar mig. Som detta: "Man kan ha olika höga ambitioner med en renovering. En del restaurerar, letar reda på rimliga originaldörrar att använda som modell för nytillverkning, byter
konichiwa girl: Hur hög bröstpanelen "ska" vara beror lite på hur gammalt huset är, eller vilken tidsperiod ni ska efterlikna. På 1700-talet och tidigt 1800-tal hade man en låg bröstning, vanligen slät. På sin höjd gick den upp till fönstrets karmbottenstycke. Under det sena 1800-talet hade man bröstning upp till 3/5 eller 4/5 av väggen, men också lite drygt hälften. Man kan också ha bröstning
ktm250: Då ser inte jag nåt problem alls mer än att man ska ha i tanken att färgen är ett snäpp starkare, men det har vi ju diskuterat förr... :)
spocks_beard: [citat] Ja det måste du nog, i alla fall närmast delen av syllen som golvet är fäst i. Jocke
ktm250: TorpSara: Om du läser vad jag skrev högre upp så finns svaret i det inlägget :) Man kan heller inte alltid slaviskt gå på vissa material eftersom förutsättningarna hela tiden ändras. Som i fallet ovan t.ex. Man ska också fundera på hur kulturhistorisk man måste vara precis hela tiden. Jag menar: anledningen att "allt gammalt är kalkbruk" beror ju inte på att det var bättre utan att
Corp: Vi äger ett torp från mitten av 1800-talet som vi fixar i ordning till permanentboende. Just nu har vi siktet inställt på att isolera golvbjälklaget med torv. Eftersom vi är måna om att göra förändringar som inte påverkar huset negativt för mycket och vi samtidigt vill möjliggöra för kommande ägare ett enklare eventuellt återställningsarbete vill vi i möjligaste mån använda
Sven: Gav upp mina försök. Det blev en ny fasad, självklart utan att tilläggsisolera!
tallmilan: Ett generellt tips, köp utomlands, beställ via nätet. man kan spara många många tusenlappar ... blir det fel så är det bara att skicka tillbaka, alla utanför sverige är faktiskt inte skurkar, de vill också ha återvändande kunder. .Henrik
spocks_beard: Det enklaste är att du drar in en vattenslang med munstycke som du kan reglera och stänga av vid behov, sen börjar du vattna och låter det dra en stund. Sen vickar du på delarna försiktigt tills de lossnar, behöver du ta i för hårt så har du vattnat för lite. Kanske denna länk ger lite tips: http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/kakelugn/index.php
Peter_-_Emma: En jag känner satte stående panel nertill ca en meter högt och kunde på så vis frigöra friska panelbrädor och reparera resten av panelen.
Saxpy: Jag har också gjort båda alternativen. Kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad heller så nu kör jag bara med en pensel...
gogu: [citat] Men hur många köper inte väldigt gamla hus tilläggsisolerar smäller på z-panel byter till nya fönster med lösa spröjs, Bygger jätte verandor med plasttak o skjutglas mm mm??? Då föredrar jag eternit faktiskt. Om man bara spar dom ursprungliga fodren så ser inte eternit så illa ut tycker jag. Pluss att det är ju enkelt att ta bort den och återställa sen...
Alsti18: Bilder och mått bidrar nog till att du får några förslag ;) Kan inget om vad ditt hus borde ha för veranda för att vara rätt... Själva har vi köpt fönster från Allmogesnickerier i Lexand och jag tycker de är mycket fina-dock har vi ingen glasveranda. En glasveranda bör i mitt tycke ha rektangulära fönsterbågar som sätts stående med låg fönsterbräda (kanske 70 från golv) och
Lagavulin: Normalt så har man väldigt varmt i köket när man diskar och inget behov av denna temp på övriga tappställen, därav blandningsventilen. Lagavulin
jalakas: Vad sägs om Renovering - Restaurering - Remaljering av golvbrunnar badkar och kakel Remaljeringsbolaget Stockholm, Johanneshov, tel 08 600 20 30 /Robert
Totte_S: [citat] Guld när någon fotar så man ser! :) Jag funderade lite på dina bilder Jocke, har du på ett parti av syllen endast ställt "regelstumpar" som fötter (bild 50) ? Det ser lite underdimensionerat ut (det är det säkert inte, men det ser så ut) i förhållande till stolparna som de stöttar. Varför la du inte i en ny syllstock där som du gjorde under elementet? Någon tanke med det?
Saxpy: [citat] Det finns en fals innan det runda börjar men den är bara nån mm så där får man det nog inte tätt.
ktm250: Sök hos Höganäs på en platta som heter Accent Salt så hittar du nog nåt liknande. Inte i exakt samma mått, men kanske nåt att ha ändå :)
Fredrik1976: Har redan gjort det, tyvärr inget snyggt...:( tror jag ska lägga nån typ av panel i fiskbensmönster eller nått!
it-snubben: Ja, du kan klä in pipan och isoleringen med t.ex plåt. Eller så kan du bygga en gipstrumma om du vill att den ska synas mindre. Vad jag förstår så ska 30 mm isolering se till att avståndet är tillräckligt till brännbart. Men om du är osäker så kan du ha en luftspalt på lika mycket till. Eller klä inneväggen med en tunn obrännbar skiva. Tänk på att hålla avståndet även genom
tallmilan: Omdet är stort så brukar man kunna fylla med lecakulor. Håller mössen borta också ... .Henrik
Anders_Roslagen: Försök på Ljusterö kakelugnsmakeri, vet att de nytillverkar/renoverar kakelugnar... Finns på följande länk: ljusterö kakelugnsmakeri, ljusterö, kakelugn, kakelugnsmakare, omsättning, renovering, nytillverkning, installation, reparation, skorstenstätning, tätning, skorstensreparation
Saxpy: [citat] Jo, jag köper också att det kan vara en bra idé och jag tänkte nog göra det, har en massa gips liggande... ;-)
Totte_S: Jag tror bestämt att jag känner igen frågeställningen... Kolla lite här så kan du se en del av det som skrivits tidigare på forumet: http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=287569 Här står lite om kalkning: http://www.byggahus.se/forum/golv/28481-kalka-traegolv.html