Som vanligt försöker jag här på byggnadsvård när det inte lyckas på annat håll ... Här får jag alltid bra svar !
Vi står i beråd att beställa golvplankor till vårt nya hus. De flesta tycks välja furugolv, men läste i en byggnadsvårdstidning att gran håller sig ljusare utan behandling och därför var vanligare förr. Gran lär vara marginellt mjukare. Varför väljer de flesta furu ?
 
Vet inte. Antagligen för att det av någon anledning verkar vara standardvirket som säljs. Ska du ha ett skurgolv är gran tveklöst det du ska välja.
 
Furu har färre kvist - kan vara en anledning
 
Granen har mindre kvistar, mer utspridda över ytan. Furuns kvistar är ofta större och mer påtagliga.
 
Är inte gran hårdare än fur?
 
Jag tror nog granen är mjukare.
 
Jag har lagt grangolv i övervåningen inkl innertrappen. Lutat och såpat. Väldigt lättskött - över förväntan. 26 mm golvplank. Hade tänkt ha detta i bottenvåningen också men då hade vi fått regla upp golvet då planken inte kan ligga direkt på plattan. Golvet är troligen mjukare än fur men när man tvättar reparerar sig golvet självt ... har en tung långkload hund som tar trappan i våldsam fart och jag tycker det funkar bra.

Man ska inte svabba på alltför mycket eller ofta med såpa eftersom denna mörkar golvet. Vitpigmenterad såpa hjälper till viss del men det räcker faktiskt med rent vattensvabb ett par ggr mellan såpningen. För mig med hårt slitage (jycken) är detta golv en bra lösning.
 
Gran är mjukare, men också segare. Har för mig att det mest var grangolv förr i tiden, varför vet jag inte dock.
 
yonna skrev:
Jag har lagt grangolv i övervåningen inkl innertrappen. Lutat och såpat. Väldigt lättskött - över förväntan. 26 mm golvplank. Hade tänkt ha detta i bottenvåningen också men då hade vi fått regla upp golvet då planken inte kan ligga direkt på plattan. Golvet är troligen mjukare än fur men när man tvättar reparerar sig golvet självt ... har en tung långkload hund som tar trappan i våldsam fart och jag tycker det funkar bra.

Man ska inte svabba på alltför mycket eller ofta med såpa eftersom denna mörkar golvet. Vitpigmenterad såpa hjälper till viss del men det räcker faktiskt med rent vattensvabb ett par ggr mellan såpningen. För mig med hårt slitage (jycken) är detta golv en bra lösning.
Såpa mörkar inte golvet det gör det ljusare om det såpas på rätt sätt. Om man låter såpan torka in då blir golvet missfärgat.

Gran blir inte mörkt med tiden antar att det var en anledning till att man använde gran.
 
gogu skrev:
Såpa mörkar inte golvet det gör det ljusare om det såpas på rätt sätt. Om man låter såpan torka in då blir golvet missfärgat.
Och ... vad gör jag då för fel?
 
Nej såpa mörkar inte ett golv. Förutsatt att man först blöter golvet med KALLT vatten, sedan skurar med KALLT såpvatten, sedan torkar upp överflödigt skurvatten med en skurtrasa som sköljs ur i KALLT vatten. Har både grangolv & furutrappa (från 1929) men det märks ingen större skillnad, granen är ngt ljusare. Granen blir vackert silvrig efter ett antal såpningar. Dock har jag bara negativa erfarenheter av lutat/vitpigmenterat golv. Har fått golv som flisar sig i massor av den metoden.
 
Vi valde furuplank, ffa för att det varit det tidigare och för att sågen kunde ordna fram det lättare, samt att det inte är riktigt lika mjukt som gran. Utifrån vad jag sett så blir både furu och grangolv ljusare med tiden vartefter man såpskurar (till en viss gräns förstås). Furugolvet gulnar lite mer av solljuset och innan man kommit upp i ett antal skurningar så kan furugolvet gå åt det gula hållet, men jag tycker det försvinner helt efter ett tag. Det verkar som att gran blir något, väldigt lite, ljusare och har ibland en lite silvrigare ton precis som du skriver Eleanor. Bilder på vårt nylagda golv finns här. http://www.asarp.backas.se/page4/page4.html

Att obehandlat golv blir ljusare av kall såpskurning är det ingen tvekan om, men hur det påverkar ett lutat golv vet i fasen. Lutade golv kan ju vara _väldigt_ vita och då kanske det inte är så konstigt om det blir mörkare av såpskurning. Men jag vet inte, spekulerar bara.
 
Jag kommer inte att såpaskura golvet, utan förbehandla golvet på nåt sätt, troligen med pigmenterad olja eller vax. Har hört att Osmocolor är bra, någon som har erfarenhet ?
Så vad tycker ni jag skall välja, gran eller furu ... ?
 
Om du vill ha golvet ljust, gran. Annars furu. :)
 
A
Dr_Jerkyll skrev:
Vi valde furuplank, ffa för att det varit det tidigare och för att sågen kunde ordna fram det lättare, samt att det inte är riktigt lika mjukt som gran. Utifrån vad jag sett så blir både furu och grangolv ljusare med tiden vartefter man såpskurar (till en viss gräns förstås). Furugolvet gulnar lite mer av solljuset och innan man kommit upp i ett antal skurningar så kan furugolvet gå åt det gula hållet, men jag tycker det försvinner helt efter ett tag. Det verkar som att gran blir något, väldigt lite, ljusare och har ibland en lite silvrigare ton precis som du skriver Eleanor. Bilder på vårt nylagda golv finns här. [länk]

Att obehandlat golv blir ljusare av kall såpskurning är det ingen tvekan om, men hur det påverkar ett lutat golv vet i fasen. Lutade golv kan ju vara _väldigt_ vita och då kanske det inte är så konstigt om det blir mörkare av såpskurning. Men jag vet inte, spekulerar bara.
Vilket underbart hus! Vilket enormt jobb ni har gjort/gör! Imponerad och avis (inte på allt slit :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.