Vanlig eller mörk, det är frågan alltså ? ;-)
Så vitt jag förstått har vi under den större delen av tiden man målat med falu röd målat med den ljusare nyansen, den mörkare kom på 1920-talet - så om huset är äldre kan du ju iallafall korrekt välja vilken du vill ha/gillar - och är det nyare blir väl mörk mera korrekt (men du kan ju fortfarande välja den ljusare).
Själv kommer jag nog välja ljus när vi skall måla om (1913 är huset från). Det lyser upp och är lite gladare.
Så vitt jag förstått har vi under den större delen av tiden man målat med falu röd målat med den ljusare nyansen, den mörkare kom på 1920-talet - så om huset är äldre kan du ju iallafall korrekt välja vilken du vill ha/gillar - och är det nyare blir väl mörk mera korrekt (men du kan ju fortfarande välja den ljusare).
Själv kommer jag nog välja ljus när vi skall måla om (1913 är huset från). Det lyser upp och är lite gladare.
Jag rekommenderar den ljusa, den är mycket vackrare!
Av din bild undrar jag lite:
När är huset från ? Ska ni återställa exteriört ? Byta fönster ? Vad blir det för panel ?
I mina ögon ser detta ut som ett hus från 10-20 som ej har orginalfönster(50-60). Det borde ha en hyvlad panel, kanske liggande och då kommer ni att måla med olje färg
Svårt att se på bilden men jag tycker Falu i allmännhet passar bäst på stugor, torp och lador, i synnerhet på riktigt gamla hus gärna med originalpanel. Detta hus ser "finare" ut och skulle må bättre av en hyvlad panel .
När är huset från ? Ska ni återställa exteriört ? Byta fönster ? Vad blir det för panel ?
I mina ögon ser detta ut som ett hus från 10-20 som ej har orginalfönster(50-60). Det borde ha en hyvlad panel, kanske liggande och då kommer ni att måla med olje färg
Svårt att se på bilden men jag tycker Falu i allmännhet passar bäst på stugor, torp och lador, i synnerhet på riktigt gamla hus gärna med originalpanel. Detta hus ser "finare" ut och skulle må bättre av en hyvlad panel .
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vilket fint hus!
Av bilden att döma sitter det fasspontad liggande panel under eternit (?). Jag vet inte hur de tänkte förr, men jag har sett flera äldre hus med paneler som verkar vara hyvlade som är rödfärgade från början. Är alltså osäker på om man på t.ex. 20-talet ansåg att man inte kunde måla hyvlat med falurött. Alternativet är att det bara är spontningen som är hyvlad och att "flisorna" efter sågningen nötts bort av solen med tiden, men jag har lite svårt att tro det.
Alltså: Mitt förslag är att ni utgår från hur det var gjort då.
Undrar liksom föregående om ni ska återställa fönstren, de ser ut att ha varit högre eller i alla fall suttit lägre.
Av bilden att döma sitter det fasspontad liggande panel under eternit (?). Jag vet inte hur de tänkte förr, men jag har sett flera äldre hus med paneler som verkar vara hyvlade som är rödfärgade från början. Är alltså osäker på om man på t.ex. 20-talet ansåg att man inte kunde måla hyvlat med falurött. Alternativet är att det bara är spontningen som är hyvlad och att "flisorna" efter sågningen nötts bort av solen med tiden, men jag har lite svårt att tro det.
Alltså: Mitt förslag är att ni utgår från hur det var gjort då.
Undrar liksom föregående om ni ska återställa fönstren, de ser ut att ha varit högre eller i alla fall suttit lägre.
ylva.kihlberg@spray.se skrev:Av din bild undrar jag lite:
När är huset från ? Ska ni återställa exteriört ? Byta fönster ? Vad blir det för panel ?
I mina ögon ser detta ut som ett hus från 10-20 som ej har orginalfönster(50-60). Det borde ha en hyvlad panel, kanske liggande och då kommer ni att måla med olje färg
Svårt att se på bilden men jag tycker Falu i allmännhet passar bäst på stugor, torp och lador, i synnerhet på riktigt gamla hus gärna med originalpanel. Detta hus ser "finare" ut och skulle må bättre av en hyvlad panel .
Huset är från 1907. Det är tydligen målat med falu rödfärg på den gamla panelen sen tidigare.
Ja vi ska försöka återställa huset i "ursprungligt" skick samtidigt som vi också ska bygga till 70 kvm. Alla fönster ska bort och nya fönster med orginal storlek och utseende ska vi sätta in. Vi har lyckats hitta ett fönster från 1920resten är nybeställda men i gammal stil.
Tack för det!Mr Handyman skrev:Vilket fint hus!
Av bilden att döma sitter det fasspontad liggande panel under eternit (?). Jag vet inte hur de tänkte förr, men jag har sett flera äldre hus med paneler som verkar vara hyvlade som är rödfärgade från början. Är alltså osäker på om man på t.ex. 20-talet ansåg att man inte kunde måla hyvlat med falurött. Alternativet är att det bara är spontningen som är hyvlad och att "flisorna" efter sågningen nötts bort av solen med tiden, men jag har lite svårt att tro det.
Alltså: Mitt förslag är att ni utgår från hur det var gjort då.
Undrar liksom föregående om ni ska återställa fönstren, de ser ut att ha varit högre eller i alla fall suttit lägre.
Huset har varit i min släkts ägo sedan det byggdes och nu har vi tagit över det. Det ska återställas så gott det nu går. Ett lokalt sågeri ska fixa exakt likadan panel som den ursprungliga, så det känns kul!
Klicka här för att svara
