Byggnadsvård
Mr Handyman: Ville bara kommentera valet av färg på lerkliningen. En färg som är för stark riskerar ju att dra med sig en massa klining om den spricker. Jag är inte helt säker på vad det är på landet hos mig, men jag skulle väl tro på någon sorts kalkfärg faktiskt, eller något slamfärgsliknande.
ylven: Salt brukar inte göra så att virket ruttnar, tvärt om, det konserverar virke. När man byggde segelfartyg i trä var det inte ovanligt att man byggde in saltfickor i skrovet för att salta det från insidan för att få den konserverande effekten. Men ändå intressant att se vad en erfaren hantverkare/sakunnig kan se för alternativa orsaker som man själv inte hade tänkt på.
Skeppars5: Jag bör kanske tillägga att jag själv valde att INTE tillägsisolera timmerväggen. Ekofibern sprutades i tillbyggnaden som är gjord av stolpverk. timmerväggarna drevades inifrån och bekläddes på insidan med papp och 6mm gips som underlag för tapeterna. Ytterpanelen är original från år 1900.
mino: har ett gammalt kallskafferi samt serveringsskåp från huset byggdes 1912 och det är enkelt målat inuti med tunt lager linoljefärg. Det finns dock många små hål på hyllkanterna efter det att man satt vaxat hyllpapper på hyllplanen. Om man nu vill vara traditionell så skulle jag föreslå detta. Annars går det säkert utmärkt att ha dem omålade, har mycket svårt att tro att björk
norrbottenstorpet: Det beror väl på rummet, eller snarare på vilken typ av smuts som måste bort. I köket blir det stänk och fläckar, vilka måste skuras bort. I de flesta andra rummen är det endast damm, vilket enklast dammsugs anser jag. Självklart skall det skuras några gånger om året, men det är snarare underhåll av golven än vardagsstädning.
TorpAnders: En sån här kan hjälpa i många fall, outslitlig och orädd för rivaler..
¤ akila ¤: Har fått tag på 5 m smalspår nu. Ringde järnvägsmuséet som blev eld och lågor :) Så nu har jag oxå satt 2 gubbar i sysselsättning med att hitta info om vårt hus! När det gäller vikten finns det olika tjocklekar, fick tag på den smalaste med 5 kg/m (finns oxå 7 och 10 kg/m). Vårt räcke kommer bli 2 delat iom 90-vinkeln och därmed väga ca 10 kg/st, så det ska nog gå att få upp
Matsv55: Glömde berätta att jag har en kakelugn till i kåken. Jodå, samma sak där, ett massivt kajbo i skorsten. Men stärkt av mina nya erfarenheter som skorstensfejare skall jag rensa den också. Måste ladda för uppgiften några dar bara, ha ha. Tyvärr saknas de inre luckorna till eldstaden, så är det nån läsare som har nåt sånt liggande, hör gärna av er. Det är en enkel rund, slät
Mr Handyman: Håller med Sommartorparn som säkert redan framgått. Floatglas är livlöst och trist. Om man måste byta ut en ruta som har handblåst glas men bara inte har råd med eller får tag på munblåst glas, då är det ett otroligt mycket bättre alternativ att skaffa valsat än float. På ett gammalt fönster med säg fem av sex rutor i handblåst och så en float ser det bedrövligt ut.
Alko: Kalkputs är ju mjukt, och att lägga mjukt bruk på ett hårdare är helt ok, däremot inte tvärtom. därför tror jag att kalkbruk är säkert hur som helst. Vill du ändå veta, så är kalkbruk ofta ljusare till färgen än cementbruk, och lite mer smulig om man skrapar lite på den. Sen är ju byggåret en bra ledtråd förstås. /A
Pius: Den finns inte att få tag på hos de återförsäljare jag kollat, eller hos GBG, eller hos Onninen (grossist). Tips önskas ! (P-lås betyder i väggen eller hur, vi behöver S-lås, den produkten är borta från deras hemsida fr.o.m. denna vecka :-(
Fasting65: Prova att maila tommy på tommy.roininen[at]sogeti.se byt ut [at] mot snabel-a Edit: http://www.palsgatan1.se/ är domänen, men antingen har han lagt ner, eller så är det nåt knas med webhotellet. Jag kollade nic.se, och den 7 oktober går domännamnet ut. Mailar du honom kan du ju påminna honom att förnya domännamnet....
Mr Handyman: Ok, jag fattar, trodde det var både inner- och ytterbågarna. Så är det som sagt på landet hos mig på lillstugan. En lustig detalj är man har delat av en båge och gjort ett vädringsfönster som är en enda fyrkantig ruta, precis som de innerbågar du talar om.
Fasting65: Jepp. Det var urstansat. På så vis visste jag var jag skulle sätta första hålet. Om inte stansen funnits så hade jag nog placerat blandaren mer "mitt i hörnet" än var urstansningen var, men såhär efteråt så tycker jag att det blev snyggare när blandaren sitter nära kanten på handfatet. Jag tror inte urstansningen gör någon skillnad. Visst, i ett o-förberett handfat så får man
spocks_beard: [citat] Jag skulle försöka ta bort det som är dåligt om det går och fälla in nytt, men det kanske inte går. Eftersom du inte ska ta bort stocken så är nog det enda att försöka hålla vatten borta från grunden så den inte suger vattnet och syllen "dricker" det s.a.a. :) Har du gräsmatta närmast grunden skulle jag ta bort den och kanske lite jord, ersätta med grus. Då är det
Torparna: Ca 20 000 får du räkna med att det kostar (har kollat hos både lokal snickare och större företag). Vårat problem är torpets minimala dörröppning- ej standardmått liksom :rolleyes:. Några 20 000 hade vi dock inte råd att lägga just nu, lyckades till slut hitta en dörr som gick att få i "miniformat" hos Skånska Byggvaror. Den duger åt oss tills vidare även om det är långt från
Wester: Ska precis installera några sådanna själv, dock i ett äldre hus. De e av typen på snörrventiler och öppningsbara (som den 110 mm varianten e på nacka byggnadsvård). E inga problem att få det snyggt bara du använder tex handsmiddspik eller skruv som inte lyser så mycket (vissa har dold infästning och det e bättre). Rör dimensionen kan ibland vara svår att få tag på men tex 110 mm
Per_Kylsten: Annars är sk rostlösare som säljs för bilar mycket effektiva - pensla på några gånger, vänta - spola av. Vissa av dem ger också ett rostskydd. Jag har annars använt Biltemas zinkspray som rostskydd, en kallgalvanisering på sprayburk (50-lapp per burk tror jag). Den håller rosten borta mycket effektivt.
Torparna: Trossbotten i detta fall var golvbjälkar med plank nertill isolerat med sågspån, sedan golvet ovanpå. Under det var det luft ca. 30-40 cm sen sand. Inga större stenar i muren, inga som syntes iaf. Vi var 3 st som skottade ut betongen, hade varit bra med dubbelt så många så man kan gå skift. Tungt var det att skotta ut 3 kubik för hand. Om det inte är nåt fel med syllen så låt den
Rogers stuga: det finns inte på några byggvaruhus eftersom man tillverkar dessa för hand på beställning. Eskilstuna kulturbeslag eller Leif arvidsson i Mullsjö Ab har dessa. Roger
ylven: Om du skriver in hussvamp i sökdialogen så får du massor med träffar. Alla är väl inte relevanta, men en hel del matnyttigt verkar det finnas.
aggen: funderar på om man måste ha plastfolie under lecan, det råder delade meningar om detta???
ValterP: Det finns en kille i Gävle, han tillverkar på mått. Minns ej adressen. Han har funnits på nätet, sök! Valter Pettersson Isander Rönninge
ValterP: Kokt ägg, svavel, det färgar silver svart. Kanske även mässing?? Valter
ValterP: Sara! Kan vara klokt att investera i något som ger besparingar. Det är SÅ industrin tänker - pengarna tillbaka snarast (PAYOFF), eller räntabilitet. Rörspis är svårt att slå då, bara materialkostnad, om man gör det själv. Kakelugn ok, lite svårare. WWW.ISANDER.SE, men jag har ingen payoffkalkyl, men den kommer här: Ved 5 kg x 4 kWh/kg x 80% x 2 brasor/dygn x 180 dagar/år= 5760 kr
tallmilan: ööh, märken i trägolvet ... vad är problemet, det tar åratal av hårt slitage och många barnkullar innan det blir sådar riktigt slitet och snyggt. Så släpp allt ni har istället på golvet så blir det snyggt inom 10 år i alle fall
dfallman: [citat] Kolla länken (har också en till bild i min stream): http://www.flickr.com/photos/11430920@N04/1116188822/
aggen: Hej, såg på TV programmet "se om ditt hus" http://www.ur.se/Serie/Se-om-ditt-hus/Program/Golv/ där Mathias Alton isolerade golvet. Verkar vara en bra metod, men jag hängde inte med i detalj vad han gjorde, någon som är kunnig? Jag skall ha golvvärme och tänkte använda cellplast istället för glasull som Mathias gör. Kolla gärna in slutet av programmet hur han gör.