5 663 läst ·
0 svar
6k läst
0 svar
Hjälp!! renovering av tvättrum
Är ny här och helt okunnig vad gäller husbygge.
Vi har bott in oss några år i vår sk bruksinspektorbostad i sten byggd 1867. Ett av badrummen är inrättat på kattvinden i anslutning till vårt sovrum.Där gjordes ett enkelt pentry på 50-talet som sedermera blev till dusch och tvättrum.
Renoveringsbehovet är akut. Vi kommer att anlita VVS-firma typ Comfort eller annan för jobbet men känner att vi ändå måste ha koll själva för begreppet byggnadsvård verkar åtminstone inte vår lokala Comfort ha en aning om vad det innebär. Deras första förslag var att vi skulle byta ut det gamla spröjsade enkelfönstret mot nytt i aluminium!
Vi kommer att istället renovera det befintliga fönstret och låta tillverka ett innanfönster.
Nu till huvudfrågorna. Det finns redan flera trådar på ämnet isolering och tätskikt här på forumet men jag hoppas att ni har överseende med en som har lite svårt att fatta.
I dagsläget finns våtrumsmatta från golv till tak (även i snedtaket mot yttertaket).Vad vi kan förstå har man lagt isolering(vet ej vilken typ) mot yttertaket och sedan lagt på någon typ av träskivor som våtrumsmatta sedan klistrats på. Förutom att ytskikten måste göras om behöver vi förmodligen isolera bättre mot tak och eventuellt i golv (som känns kallt att gå på)? Vintertid har vi aldrig mer än ca 12-14grader varmt därinne trots element. Kan kylan bero endast på det dragiga enkelfönstret eller är den gamla isoleringen lika stor bov? Bör vi kanske byta ut elementet också? (vattenburen elvärme i huset kompletterat med eldning i kamin)
Måste vi riva ut skivor och isolering i snedvägg och tak eller kan man bara lägga på ett extra isolerskikt utanpå befintligt snedtak och sedan skivor på det? Vilket isolermaterial bör vi använda?
Golvet ska förmodligen brytas upp för omdragning av rör och då kan vi passa på att isolera samtidigt (någon sade att det kalla golvet kunde bero på att luftficka finns mellan kökets innertak och tvättrummets golv?) Vilken typ av isolermaterial?
Vi har inte för avsikt att kakla varken golv eller väggar, utan funderar på våtrumstapet eller målade väggar med pärlspont upp på halva väggen. Tak och snedtak målas. Det finns bara en hel vägg i rummet och full takhöjd 100 mm innan snedtaket tar vid. Måste gipsskivor/våtrumsskivor sättas upp på alla ytor, även tak/snedtak? Vad finns det för alternativ till gipsskivor? Slipper vi gips eller annan typ av skivor om vi bestämmer oss för att måla ?
I ena kortändan finns det halvmåneformade fönstret och i andra dörren. Rummet är ca 3,1x2,2 m, där ska rymmas dusch -kabin (eller är duschvägg i glas möjligt?) tvättmaskin och torktumlare.
Vore enormt tacksamma för lite synpunkter och råd. Har tappat förtroendet för bygg och VVS firmor som inte verkar veta något om byggnadsvård utan bara vill riva ut allt och sälja in så mycket som möjligt, i nya material dessutom som rimmar illa med ett gammalt hus. Hur veta att man inte blir lurad när man inte vet så mycket själv annat än att vi vill använda traditionella material och metoder, samt återanvända det som går.
Vi har bott in oss några år i vår sk bruksinspektorbostad i sten byggd 1867. Ett av badrummen är inrättat på kattvinden i anslutning till vårt sovrum.Där gjordes ett enkelt pentry på 50-talet som sedermera blev till dusch och tvättrum.
Renoveringsbehovet är akut. Vi kommer att anlita VVS-firma typ Comfort eller annan för jobbet men känner att vi ändå måste ha koll själva för begreppet byggnadsvård verkar åtminstone inte vår lokala Comfort ha en aning om vad det innebär. Deras första förslag var att vi skulle byta ut det gamla spröjsade enkelfönstret mot nytt i aluminium!
Vi kommer att istället renovera det befintliga fönstret och låta tillverka ett innanfönster.
Nu till huvudfrågorna. Det finns redan flera trådar på ämnet isolering och tätskikt här på forumet men jag hoppas att ni har överseende med en som har lite svårt att fatta.
I dagsläget finns våtrumsmatta från golv till tak (även i snedtaket mot yttertaket).Vad vi kan förstå har man lagt isolering(vet ej vilken typ) mot yttertaket och sedan lagt på någon typ av träskivor som våtrumsmatta sedan klistrats på. Förutom att ytskikten måste göras om behöver vi förmodligen isolera bättre mot tak och eventuellt i golv (som känns kallt att gå på)? Vintertid har vi aldrig mer än ca 12-14grader varmt därinne trots element. Kan kylan bero endast på det dragiga enkelfönstret eller är den gamla isoleringen lika stor bov? Bör vi kanske byta ut elementet också? (vattenburen elvärme i huset kompletterat med eldning i kamin)
Måste vi riva ut skivor och isolering i snedvägg och tak eller kan man bara lägga på ett extra isolerskikt utanpå befintligt snedtak och sedan skivor på det? Vilket isolermaterial bör vi använda?
Golvet ska förmodligen brytas upp för omdragning av rör och då kan vi passa på att isolera samtidigt (någon sade att det kalla golvet kunde bero på att luftficka finns mellan kökets innertak och tvättrummets golv?) Vilken typ av isolermaterial?
Vi har inte för avsikt att kakla varken golv eller väggar, utan funderar på våtrumstapet eller målade väggar med pärlspont upp på halva väggen. Tak och snedtak målas. Det finns bara en hel vägg i rummet och full takhöjd 100 mm innan snedtaket tar vid. Måste gipsskivor/våtrumsskivor sättas upp på alla ytor, även tak/snedtak? Vad finns det för alternativ till gipsskivor? Slipper vi gips eller annan typ av skivor om vi bestämmer oss för att måla ?
I ena kortändan finns det halvmåneformade fönstret och i andra dörren. Rummet är ca 3,1x2,2 m, där ska rymmas dusch -kabin (eller är duschvägg i glas möjligt?) tvättmaskin och torktumlare.
Vore enormt tacksamma för lite synpunkter och råd. Har tappat förtroendet för bygg och VVS firmor som inte verkar veta något om byggnadsvård utan bara vill riva ut allt och sälja in så mycket som möjligt, i nya material dessutom som rimmar illa med ett gammalt hus. Hur veta att man inte blir lurad när man inte vet så mycket själv annat än att vi vill använda traditionella material och metoder, samt återanvända det som går.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara