Totte_S
Pius skrev:
Hm... tycker ni golvtegel blir för rustikt ?
Kalksten verkar ju bara finnas i grått, och det vill jag inte ha. Hellre rosa- eller gulaktigt, eller är jag helt på fel ?
Behöver smakråd !
Öländsk kalksten är röd! Finns på Gysinge till respektingivande pris...
http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?itemId=1602&sectionId=847
Kanske kan vara idé att kolla med stenhuggeriet direkt, ett hittar du här http://www.mysingesten.se/ Jag bor nära Öland så jag vet att det går att få tag i billigare än 6500 kr/m2 hos Gysinge.

Vad tycker ni om detta fantastiska golv ? Marockanska cementplattor från Aqua Royal.
(Hoppas det är ok, Snäckan ... :-)

• vackertgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
EB skrev:
Jag gjorde en hemsida under renoveringen (servern lades ner vid flyttningen). Nu letade jag upp filerna. Det var roligt att titta på dem igen. Men där finns inga bilder av det färdiga resultatet, det får jag lägga till, så här 2½ år efteråt.
[länk]

/EB
Ja det tycker jag att du göra måste göra! Är ju jättepännande att se fortsättningen på det enorma jobbet ni har lagt ner.

Pius skrev:
Hm... tycker ni golvtegel blir för rustikt ?
Kalksten verkar ju bara finnas i grått, och det vill jag inte ha. Hellre rosa- eller gulaktigt, eller är jag helt på fel ?
Behöver smakråd !
Finns ju Jurakalksten i lite olika gula nyanser. Kika tex på bilderna i Dekoras katalog (www.dekora.se).

Jag tycker äkta ekgolv. Slitstarkt och snyggt!

Tänkte lämna mellanrapport. Nu är jag tillbaka på ruta 1, lutar för närvarande nämligen åt terracottafärgade klinker ... Känns inte som det blir riktigt bra med stengolv, äkta tegelgolv verkar jobbigt, cementgolv med mönster måste beställas och bestämmas en massa färger vilket jag förmodligen inte klarar av ...
Sedan var jag hem till en bekant som satt vanliga klinker i en mild, ganska ljus och levande terracottafärg, var jättesnyggt ! Och billigt !

Jag blir galen ! Hade äntligen bestämt mig för en vanlig glaserad klinker i ljusbrun-aprikos. Då visar det sig att leveranstiden är hur lång som helst så det funkar inte ! Jag måste bestämma mig för något annat !

Någon föreslog tidigare Höganäs basklinker, vad tycker ni om den ? Själv förknippar jag den med 70-tal, hård och sträv, men jag kanske måste tänka om ... ? Ljusgul är färgen jag tänker på, och då blir det storlek 20x20, hur blir det ? Blir det "för gult" och 70-talsvarning ? Vi strävar som sagt efter lite gammaldags stil, så tapeterna kanske blir t.ex. Duros gulgröna schablontapet.
Vad tror ni om att lägga ram runt och på snedden innanför ?

Om du vill bygga i sekelskiftesstil så är det nog enklast att bestämma sig för ett hus som har just den sekelskiftesstilen du är ute efter och imitera, kanske blir det rutig korkmatta eller plattor i rutigt, eller smala furubrädor, eller sten. Personligen skulle jag akta mig för den här tegel eller klinker-looken, som lätt lätt kan kännas 'punkt nu', utan köra på kalksten, vanlig grå, då dte rutiga ger en litet väl urban känsla.

Kalksten är väl sådär, finns förstås väldigt många olika varianter. Problemet är att det verkar vara långa leveranstider även här + superdyrt.
Någon som har tips om butiker med kalksten på lager till rimligt pris ... ?

Jag tycker rektangulär skiffer är otroligt snyggt. Tåligare än kalksten och ett naturmaterial. Passar både i moderna som gamla hus.

Vi har just bestämt oss för rektangulär huggen skiffer i vår (tillbyggda) förstuga. Det är ett traditionellt material som har använts länge, det finns naturligt i våra hemtrakter och så är det snyggt... Vi tänkte länge ha handslaget tegel, som Gysinge har, men det blir i toan istället.

Hej! Det finns ljusgul kalksten som är jättesnygg! Jonastone har bra priser
opaler

Det blev Höganäs rustikgul klinker 20x20, blev riktigt bra ! 2:a sortering till BRA pris, ser mycket bättre ut på plats än någon enstaka platta. Lite tegelgolvskänsla med plattor som skiftar i olika gula färger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.