J
Jonas_Hammar: Hej ! Jag målade ett handhyvlat tak (nytt) med limfärg för ett par veckor sedan, beroende på hur tjock man gör färgen täpper den igen olika stora defekter, enligt beskrivningen ska färgen vara som mjölk och då täcker den inte igen några stora hål och ojämnheter men man kan göra en liten sats som är tjockare och använda som "spackel" på dom mest utsatta ställena. men som det
7 svar · 2,3k läst
·
H
Hermes: Dr jekyll—förlåt en cyniker, men golvtillverkarna säljer nog och säger nog vad som gagnar deras intressen mest. Hade de störst vinstmarginal på lönn, skulle de knappast säga att den var oanvändbar, osv. det är ju deras jobb. Den oplanerade bondskogen duger nog oftast mest till massaved, så jag skulle tro att de bättre golvplank som vi ser i handeln är resultatet av välplanerad
35 svar · 20,6k läst
P
pian: Riktigt snyggt! :) Återkommer till era bilder när det är dags för mig att bygga kök. Min plan är en något gråare färg åt det varma hållet, på luckorna och sedan gult på väggar och vitt på spiskåpan. Att lämna omålat... ingen som hade råd med färg lämnade omålat förr. Färg var dyrt, men fattig ville man inte vara då heller. Titta bara på gamla köksbord, målade ben och
19 svar · 15,0k läst
·
H
Hermes: Hur tänker du tvättstuga? Det är nog bäst att du bestämmer detta först. idén att ha ett helt speciellt rum, inne i ett enfamiljshus, som är helt vikt åt tvättmaskin etc. är väl ganska ny? Vill du skapa ett rationellt tvätt+tork+mangel utrymme så som i bostadrättsföreningar i svenska funkishus, eller imitera någon bild av en flygelbyggnad på landet med spis, byk etc? eller vill
2 svar · 4,9k läst
G
great1: Har du bara tillräckligt grova rör tror jag inte elementen spelar någon större roll
1 svar · 3,3k läst
K
konichiwa girl: Kloster: http://www.kulturfarg.se// De har en lista på återförsäljare.
16 svar · 14,7k läst
H
Haagbard: [citat] Nej dessutom skulle den nog slå sig om man lägger den i en brasa. Smidda beslag däremot har jag med gott resultat linoljebrännt i en "trädgårdsbrasa", eldade ett fång björkved på en bit korrugerad plåt, värmde sedan beslagen på glödbädden. Var förresten stora beslag till golvbjälkar i ett kamelhus, bäst att rostskydda ordentligt då kamelpissets korrosiva egenskaper ej
4 svar · 9,0k läst
Saxpy
Saxpy: Kan bara hålla med. Jag har skum i väggar och golv och jag plockar bort det så fort jag ser det. Framförallt så har det ramlat sönder under årens lopp så det fyller liten eller ingen funktion idag.
2 svar · 5,2k läst
M
mrscharles: Eftersom jag startade den här tråden ,ville jag bara säga att det blev ialla fall jättesnyggt .Det gamla teglet gör att taket lever... - lite pyssligare att välja rätt panna på rätt ställe -men även byggarna , som från början var rätt skeptiska - tyckte det var kul och att det blev väldigt bra. !! Sedan får tiden utvisa om undertaket var rätt eller fel.....
26 svar · 14,1k läst
·
M
Micke H: Hejsan, våra fönster är vita (urprungligt) och sedan uppfräschade med en grön nästan turkos på detaljer som spröjsarna, kanske som komplement till de gröna dörrarna. // Micke
3 svar · 2,7k läst
·
A
Aniska: Vi har lerklinat grunden och lagt i leca. Sedan lerklining upp på väggen till taket med väggvärme i. Fördelar med leran och lecan i grunden: inga möss i grunden? - Iaf svårt för de att springa i lecan och leran sluter tätt mot timret - ska de in i huset kan de inte springa i väggarna (jmfr gipsskivor i gamla hus som inte smiter tätt och ger många springor). Dessutom hårt och blligt
5 svar · 5,2k läst
T
Textina: Är ny här och helt okunnig vad gäller husbygge. Vi har bott in oss några år i vår sk bruksinspektorbostad i sten byggd 1867. Ett av badrummen är inrättat på kattvinden i anslutning till vårt sovrum.Där gjordes ett enkelt pentry på 50-talet som sedermera blev till dusch och tvättrum. Renoveringsbehovet är akut. Vi kommer att anlita VVS-firma typ Comfort eller annan för jobbet men
0 svar · 5,7k läst
AstaS
AstaS: Kloster- målade ni på nytt eller gammalt golv?
4 svar · 2,8k läst
P
pian: Det varierar mycket med måtten, ser jag. Det blir 60cc när här är färdigt. Då har jag hört att det räcker med 25mm virke. Låter klent, tycker jag. Tror mer på era rejälare mått. Tänk om man vill slipa det, annars blir det ju bara papper kvar. Inte för att jag väger några 120 pannor, men det finns de i min närhet som är tyngre än så. Även de ska få komma in i huset, utan
15 svar · 12,0k läst
tallmilan
tallmilan: Homedepot.com i USA säljer "AmericanStandard", de har många fina äldre modeller och kvalitén är lika bra som vad du hittar här (numera), tum är tum vart du än köper. De skickar direkt till sverige, eller så beställer du frakten själv och FedEx etc hämtar upp det på homedepot. Jättenöjd med mina kranar etc som jag har beställt. Reservdelar finns över hela världen. .Henrik
21 svar · 9,0k läst
·
P
Pius: Det blev Höganäs rustikgul klinker 20x20, blev riktigt bra ! 2:a sortering till BRA pris, ser mycket bättre ut på plats än någon enstaka platta. Lite tegelgolvskänsla med plattor som skiftar i olika gula färger.
27 svar · 21,0k läst
·
K
ktm250: [citat] Om du använder dig av den kapillärbrytande fraktionen, ja. Alla lecakulor är inte kapillärbrytande.
6 svar · 5,2k läst
K
Kloster: [citat] Vad är det för problem med att kall luft rörsig mot isoleringen? Det är ju varm som håller fukt som kondenserar. Thermofloc packas dessutom så pass tätt att det knappast "blåser" in i den iaf. På en kallvind ligger ju isoleringen öppet mot kall luft utan problem.
7 svar · 8,9k läst
·
EB
EB: Vi köpte smideskrokar på Clas Ohlssons och skruvade själva på eklister. Billigt och bra. /EB
10 svar · 4,8k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: för att undvika impregneringslooken kan man använda järnvitriol och spraya på. Grånar fint och på kort tid...
5 svar · 8,5k läst
H
Hermes: En bra start kan vara att söka fastställa om det ägts av kronan (t.ex. såsom båtsmanstorp el. likn.) eller ingått i ett säteri; därav ges i vilka arkivkällor det kan finnas information om huset. denna information kan t.ex. ges—om du har tur—av den beskrivning som medföljer vissa historiska kartor, och det kan därför vara värt att söka läsa denna text noga, även om det kan vara
7 svar · 3,6k läst
K
Kloster: Kan bara instämma att Gysinges matta linoljefärg är härlig att måla med, trots att det är en "modern" färg. Det är snarast en ersättning för limfärg. den är lättjobbad och torkar bra. Vi målade taket i salen och är väldigt nöjda. Vi kunde också måla putsade ytor runt kakelugnen i stället för dammig kalkfärg (tips från Gysinge). Det blev bra det med.
6 svar · 6,9k läst
·
Cheesus
Cheesus: Nu så när bredbandet kommit så är första blogginlägget klart! www.viksbergsgard.se Tack för att ni tittar in!
20 svar · 6,3k läst
·
E
ejoakim: Blir perfekt! tack.
2 svar · 3,0k läst
E
A
Anna_Robban: Det va fint!
29 svar · 15,6k läst
·
A
29 svar · 15,6k läst
·
K
Kloster: Vi har målat trägolv i köket. Gysinge linoljefärg. Nu är det ganska mjukt eftersom vi var tvungna att slipa golvet. (det var redan grovslipat när vi rev bort mattorna). Det är ifos ganska lättskött och färgen slits snyggt på utsatta ställen. Men jag önskar attdet hade varit en hyvlad yta kvar det är så mycket hårdare och snyggare. Målning med linoljefärg tycker jag är ett
15 svar · 17,8k läst
M
Micke H: [bild] På långt håll ganska enkelt men med många detaljer vid märmare granskning
6 svar · 16,5k läst
·
Kalleman
Kalleman: Ni har inte kikat på nybbygnadsritningarna av huset? På de ritades det ofta om det fanns kakelugnar och var dessa i så fall var placerade.
4 svar · 3,5k läst
L
Lillaivy: Vi har isolerat hela vårt timmerhus från 1800 talets början med linisolering. Det skall enligt reklamen låta väggarna "andas". Man skall inte ha någon fuktspärr. Har kollat överallt och kommit fram till att det var det bästa materialet. Köpte det i Finland via K Rauta 100 mm för 82:- m2. Det är det värt. Kliar inte och känns mycket naturligt och byggnadsvårdmässigt. Mellan
2 svar · 2,8k läst
G
gogu: Folk kanske överdriver betydligt oxå. Men som jag skrev ett papptak har ju bara våder på ca 1,30 så det sjunker ju inte hela taket. Men ett vävspänt tak som är en våd där borde det kunna sjunka en hel del. Det är ju inte så lätt att se skillnad på vävspända o pappspända tak heller så jag antar att dom flesta inte vet om att dom har väv. Jag visste tex inte om det själv
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.