ByggPutte
ByggPutte: Det va fogen jag menade. Det tråkiga med klippspik är att har Du fått en att sitta bra,sen när du slår i nästa och det vibrerar lite har dom en förmåga att lossna. Fast det beror mycket på underlaget. Mvh Putte
5 svar · 5,6k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Svar från Gysinge: "Den matta linoljefärgen ska målas lite flödigare än den vanliga linoljefärgen. Den bästa penseln till matt färg är vår målningsborste så man får med mer färg och kan lägga på flödigare. Troligen är det för tunt stryket med mattafärgen, därför blir den flammig." Så jag ger mig på det en gång till så får vi se vad som händer...
5 svar · 5,1k läst
S
selala: Hejsan, Håller som bäst på att renovera/återställa en Västerbottensgård i Umeå. Bla behövs kilsågade golvplank samt ytterpanel. Någon som har kunskap i vart man kan handla i Norrland, helst Västerbotten ? Synd att vända sig till Åttersta eller Bäsinge som vi gjort tidigare, när det kan finnas lokalt. Vidare skall fönster renoveras. Önskar därför tips om ett bra snickeri
0 svar · 2,6k läst
M
mino: jo absolut, problemet är bara att jag inte kommer ihåg exakt hur den såg ut, bara att den var snygg!
3 svar · 2,7k läst
Faidros
Faidros: [citat] Jo, jag såg det där också när jag googlade efter bilder. Det ser inte riktigt ut som jag trodde. Har för mig att jag har sett båtar byggda med sådana brädor, och de såg mer "smalrandiga" ut. Men då kanske man bara hade använt sådana brädor som utgår rakt från centrum?
9 svar · 6,1k läst
H
Hans_Nordstrand: Att rulla strängar fungerar bra.
3 svar · 2,2k läst
J
JesperS: Nej, jag vet inget annat, alla rekommenderar pannkitt .... men jag tycker det fungerar dåligt på gjutjärn.
4 svar · 12,0k läst
L
lita: Hej! Tackar för snabbt svar. Då stålborstar jag dem och målar med linoljefärg. Visst kan det vara vackert med rost men de ser faktiskt fula ut mot huset i övrigt! Lita;)
3 svar · 4,2k läst
K
Karin_Lindhagen: Vi diskuterade just den saken med låssmeden när vi bytte lås i vårt 1980-tals-radhus härom året: Ska man satsa på inbrottsskyddet eller brandsäkerheten?? Låssmeden ryckte på axlarna och sade att ja, man får välja vilket man vill prioritera. De flesta prioriterar inbrottsskyddet, sade han. På baksidan av vår sommarstuga från 1800-talet fanns tidigare just en sån gammal pardörr med
15 svar · 9,6k läst
M
mossängen: Nu har vi varit vid torpet och grejat lite. Vi har bland annat rivit ner masonitskivorna på väggarna för att få fram allt timmer. Lite ruttet här o där, men inte farligt. Skivorna har suttit fastspikade sedan 80-talet troligtvis. Har inte tänkt och isolera väggarna, stående panel på utsidan med luftspalt och 15-20 cm timmerstockar borde räcka. Har precis fått reda på att huset är
33 svar · 21,5k läst
·
P
Pesco: Finns det? Betalbart?
0 svar · 2,9k läst
V
Vråen: Eldar med ved i kokskamin, och det funkar utmärkt. Min far eldar med ca 50 cm ved, och min köksspis tar 40 cm bitar, så jag kapar ned den och tar den lilla biten i kokskaminen.
3 svar · 6,5k läst
J
imported_Byggaren: Som Hans-Nordstrand skriver ska man alltid ta bort lite mer än bara det synligt rötangripna för att förhindra att det kan finnas rötsvampar (sporer) kvar i omkringliggande virke. Dessutom bör man (innan nytt virke infogas) spruta med fungicidmedel (gift) på ytor som har varit i direkt kontakt med det rötangripna och det virke som det rötangripna är avlägsnat ur. I allvarligare fall kan
3 svar · 3,9k läst
Cheesus
Cheesus: Tack för länken!! Men nu sneglar vi på ett annat roligt projekt..en Bergsmansgård med anor fr 1500-talet. Då kan man snacka byggnadsvård! Dessutom torr och i ett grymt vackert skick. Det är så man gråter en glädjetår när man ser sånt...!!! Håll tummarna på att vi får det!
2 svar · 2,9k läst
nimhed
nimhed: Jag tror jag lämnar det till kommunens återbyggnadsdepå, så får vi hoppas att det hamnar i någon byggnadsvårdares händer.
3 svar · 3,7k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Om pappen är i alltför dåligt skick så är det faktiskt inte så dyrt eller svårt att spänna nytt. Jag gjorde det för några månader sedan i mitt hus. Har inte hunnit måla än men det blir verkligen riktigt snyggt. Om man bara är två pers och har lite tålamod så går det bra! Köpte papp och nubb på Gysinge men man kan säkert köpa på andra ställen också. Ceiling
2 svar · 3,3k läst
henlun
henlun: Och dessutom, på och avknapp på slangen är ett måste...
12 svar · 7,2k läst
·
S
Sara_B: ...ni som "hänger" här på Byggnadsvården - läs gärna också min fråga under Isolering. Det handlar om hur man klokast isolerar runt inkommande vattenledning genom mellanrummet mellan mark o trossbotten, och upp genom trossbotten. Kloka åsikter emottages tacksamt!
0 svar · 5,3k läst
P
Pius: Spock_beard: "Mina kittfalsar skrynklade sig också trots linoljekitt samt linoljefärg. Men det var slarv från min sida, jag hade inte fixerat rutorna tillräckligt hårt. Kittade och målade dem liggande med rutan "i mitten". Sen när fönstrena hängs upp stående så "sjunker" rutan till den träffar trä¨t i bottenstycket." - Skall man alltså ha fönstren stående när man målar med
24 svar · 24,3k läst
J
JesperS: Så då har du alltså asklådan tv längst ner och en lucka under ungnen för plåtar etc. ?? Isåfall borde det bli ganska varmt därnere, men om det blir SÅ varmt så röret skadas .... Har sett att dom ibland gjuter in avloppsrör i rostfritt i husgrunder ..... dom borde tåla en del värme!
3 svar · 2,4k läst
U
uffe66: Kallax Betong och Grus AB har inte dom,så kan dom säkert tipsa dig var det finns.kullersten kallas oftast för kattskallar,eller rundsten,här uppe.
1 svar · 3,3k läst
M
mareng: Hej! Tack för svar. Jag skall prova detta. Ska det vara någon speciell olja? MVH Maggan
2 svar · 3,4k läst
J
JonOMaria: Det behöver inte bli problem med att kyla, men kompressorn mår nog inte så bra att gå hela tiden, och livslängden på kylen kommer trol gå ner rätt bra. Vi har kylen brevid vår vanliga spis (enda platsen som funkar) i ett gammalt skafferiutrymme, kylen i sig blir ju rätt varm, men vi har ventilationen kvar som kyler bakom, på vintern är det rätt bra avlasning för kylen.
7 svar · 4,6k läst
Sawsaw
Sawsaw: [citat] ELSÄK-FS 2004:1 är Elsäkerhetsverkets föreskrift om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda, du hittar den här: http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003099/2004_1.pdf Beträffande Heritage-prylarna så blir jag ju också ytterst tveksam. Särskilt när de saluförs av ett företag på andra sidan jordklotet. Deras europeiska agent är visserligen
7 svar · 5,2k läst
G
gogu: [citat] Låter bra jag har bestämt mig för att satsa på emulsionsfärg får återkomma med hur resultatet blev.
10 svar · 3,2k läst
K
Kloster: Kolla först på olika sorters isolering och bestäm vilken ni vill ha. Det krävs olika teknik om du har en isolering som kan absorbera fukt (typ cellulosabaserad) eller inte (typ mineralull). Och sen är det ju som sagt frångan skall ni ha värme i? Annars behövs väl knappt isolering alls. Och med värme får du ta hänsyn till kondens.
2 svar · 3,5k läst
J
Jehu: Köpte 1000 begagnade Vittinge enkupigt för 2 kr styck. En stolle som bytt till betongpannor (betongtegel är ett märkligt uttryck i mina öron). Vittinge teglet var lagt 1989! Han hade dessutom högtryckstvättat dom och lagt på pall. Ja jisses. Vilket klipp. Ska ha dom på garagetaket. Såg sen en annons till på Vittinge enkupigt billigt - en till stackare som bytt. Vittinges enkupiga
10 svar · 18,9k läst
Anders_S
Anders_S: Pri säljes på den flesta affärer, innehåller bla fosforsyra och citronsyra och jag tycker att du ska använda den som heter Blå Pri för badrum! Anders
9 svar · 15,4k läst
K
Kloster: Du måste antagligen göra karm till fönstren om du skall få det bra med innanfönster. På våra kattvindar är iaf. fönstren bara fästa i med hästskosöm på insidan och fodren håller fast utåt. Kolla på dina andra fönster hur det skall vara. Gysinge skriver en del om fönster i katalogen bra att kolla även om det är ganska sumariskt.
4 svar · 5,8k läst
G
gaia: Fick en gång en bra tips av en spisrenoverare som sa att dom storre modeller har stått i finrummen och var inte använda så ofta och är oftast i renoverbar skick medan dom små som värmde vardagsutrymmen eldades varje dag och kan vara rätt slitna. Slitage syns mest i eldstaden ... eller ringar och spisplattor på en kökspis annars är gjutjärn oslittbar. Man ska i stället titta efter
3 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.