Jag har en gammal bild på vårat hus som fungerar för mall när vi ska återställa huset i ursprungligt skick.
Nån som vet vilken färg det var på fönstrena runt 1900-1920? Antagligen gröna, men vilken nyans?
Hur får man tag på "rätt" nyans?
Nån som vet vilken färg det var på fönstrena runt 1900-1920? Antagligen gröna, men vilken nyans?
Hur får man tag på "rätt" nyans?
På den tiden hade man pigment som exempelvis grön jord. På Gysinge har de linoljefärger i "gamla "ärgpigment". Vi målar våra fönster i grön jord ca 50% då jag inte vill ha så mörk nyans. Man får prova sig fram.
Lycka till!
Lycka till!
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Vid sekelskiftet var kromoxidgrönt en modefärg och det var anledningen till att vi valde den kulören (vi visste att fönstren hade varit grönmålade, antagligen i kromgrönt). Har ni gjort någon färgtrappa så att ni vet hur fönstren har varit målade? Det kan vara en ide.
Såhär ser våra fönster ut: http://byggabo.files.wordpress.com/2007/10/fonster2.jpg
Såhär ser våra fönster ut: http://byggabo.files.wordpress.com/2007/10/fonster2.jpg
Klicka här för att svara
