3 229 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Måttbeställa ytterdörr - massiv eller inte?
Ska måttbeställa en ytterdörr till mitt sekelskifteshus. Har fått en del offerter och har väl kommit ner till 2-3 olika snickerier.
Två av dem är på massiva furudörrar och den sista bygger på ett skivmaterial som kläs med furu.
Dörren sitter under tak på en veranda så det är väldigt lite väder påverkan.
Hur har ni andra gjort?
Två av dem är på massiva furudörrar och den sista bygger på ett skivmaterial som kläs med furu.
Dörren sitter under tak på en veranda så det är väldigt lite väder påverkan.
Hur har ni andra gjort?
Jag hade satsat på en massiv dörr. Oavsett om det är väldigt lite väderpåverkan så finns ju fortfarande fukten där och då tror jag massiva dörrar står emot bättre. Sen handlar det väl lite om byggnadsvård och då tycker jag det inte passar in med något modernt skivmaterial. Men det är bara min åsikt.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Har varit i kontakt med ett 15-tal snickerier och fått offert på mellan 15 och 40kkr. De allra flesta ligger mellan 20-25kkr. Helt klart är iallafall att man ska vända sig till de lite mindre snickerierna. Det stora tar bra betalt.
Här rör det sig om en pardörr 240 hög med speglar på både ut- och insida. Inga fönster. Grundmålad alt. omålad.
Här rör det sig om en pardörr 240 hög med speglar på både ut- och insida. Inga fönster. Grundmålad alt. omålad.
Oj, upp till 40 kkr... Då hade jag nog också börjat fundera på den med skivmaterial som kläs med furu fastän massiv så klart borde vara självklara valet.
Jag hade räknat med ca 20 kkr för vår pardörr med fönster. Känns som jag är helt fel ute nu.
Har du bestämt dig vilken du ska välja?
Jag hade räknat med ca 20 kkr för vår pardörr med fönster. Känns som jag är helt fel ute nu.
Har du bestämt dig vilken du ska välja?
Hur avancerat snickeri är det på en sån dörr med speglar mm?? Köpte själv en specialbeställd mindre pardörr 230 hög och 160 bred (100+60 dörrar). Slät utan några fördyrande speglar mm men med massiv ektröskel. Betalade ca 5000 + moms för den. Helt obehandlad och antagligen billigare material generellt och ingen sekelskifteskänsla direkt men den är tämligen gedigen och förbannat tung.
Antar att din dörr är en ram klädd med hdf/mdf, eller?fsn skrev:Hur avancerat snickeri är det på en sån dörr med speglar mm?? Köpte själv en specialbeställd mindre pardörr 230 hög och 160 bred (100+60 dörrar). Slät utan några fördyrande speglar mm men med massiv ektröskel. Betalade ca 5000 + moms för den. Helt obehandlad och antagligen billigare material generellt och ingen sekelskifteskänsla direkt men den är tämligen gedigen och förbannat tung.
De offerter jag har sett är det arbetskostnaden ungefär hälften av kostnaden. Storleksordningen 20-25 timmars jobb.
Antar också att skivsnickeriet lägger in en metallplatta i dörren enligt nyare metoder för att försvåra genomborrning?
Klicka här för att svara