Jag och sambon funderar på färgsättning av snickerier i ett hus som byggts 1902 men som kommer att riktas in på epoken runt 1920-30... tidsepoken blir alltså omkring den första halvan av 1900-talet. Tyvärr är de ursprungliga fodren borta sen länge...
Hur brukar kulörerna förhålla sig till varandra vid denna tid? Jag har nog inte registrerat det i hus från den epoken, men tak och taklist bör ha samma kulör.
Har någon exempel på färger väggar kontra dörrar eller dörrar kontra foder och fönster? Jag har svårt att tänka mig att man målade dörrarna, fodren och väggarna i samma kulör... nån kontrast bör man ha eftersträvat men hur?
Hur brukar kulörerna förhålla sig till varandra vid denna tid? Jag har nog inte registrerat det i hus från den epoken, men tak och taklist bör ha samma kulör.
Har någon exempel på färger väggar kontra dörrar eller dörrar kontra foder och fönster? Jag har svårt att tänka mig att man målade dörrarna, fodren och väggarna i samma kulör... nån kontrast bör man ha eftersträvat men hur?
V har originalfärgsättning på ett par ställen i vårt hus byggt runt 1919. Gulvitt i tak och på taklist, gröna pärlspontspaneler med golvsockel, dörrfoder och skurkloss samt dörrblad i brunt. Murrigt och i mina ögon inte så vackert...
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
I vår bagarstuga byggd -24 är det ådringsmålat mest överallt (originalfärgsättning). Det är en ljus björkådring i köket, taket är målat i en vit, bruten med lite kimröksgrå kulör. I själva bakstugan en mörkare ådring på ljus botten - typ björkådring fast med en mer brun lasyrfärg. Den finns på dörr- och fönsterfoder och dörrblad. Taklisterna är målade i takkulören och golvlisterna följer det målade golvets färg (original: engelskt rött).
På hälsingegården Ol-Ers hade de en grön ådringsmålning i köket (alla snickerier, inklusive dörrblad, vi har haft en liknande hos oss ~ 30-tal) och en mahognyådring i den övre hallen.
Grönt verkar rätt populärt att måla panel i... Ljust oliv/ärggrönt, ~ S 3020-Y, S 2010-G80Y. Kolla in Allbäcks Salviagrön och exempelbilden där.
Bifogar några bilder på detaljer ur vårt och andra hus som kommer från perioden du efterfrågar.
På hälsingegården Ol-Ers hade de en grön ådringsmålning i köket (alla snickerier, inklusive dörrblad, vi har haft en liknande hos oss ~ 30-tal) och en mahognyådring i den övre hallen.
Grönt verkar rätt populärt att måla panel i... Ljust oliv/ärggrönt, ~ S 3020-Y, S 2010-G80Y. Kolla in Allbäcks Salviagrön och exempelbilden där.
Bifogar några bilder på detaljer ur vårt och andra hus som kommer från perioden du efterfrågar.
I vårt hus byggt -27 finns det väldigt lite originalsnickerier kvar men de ursprungliga färgerna verkar ha varit mycket ljusa, dock utan rent vitt någonstans. Köket t ex hade ljusgult tak (lister borta) och mycket ljust blågrå väggar, fönsterkarmen förmodligen också ljusgul. Farstun gråvitt tak (möjligen lite gulaktigt eller kanske bara gulnat), väggar okänt men trappan som går upp därifrån tycks ha haft ljust turkos eller blågrått på vangstyckena medan trappan ner till källaren var närmast ärggrön.
Klicka här för att svara

