Jag har glädjen att ha fått en kamin. Förra ägaren tyckte tydligen den var urful medan jag gillade den omgående. Tänk vad olika man kan fungera. Nu till min fråga. Kaminen är defekt, känner någon till något ställe i Göteborg med omnejd som kan åta sig att laga den trasiga vedluckan som är knäckt? Alla delar finns och även om det säkert inte är nån "bit av kaka" att sammanfoga den med nån lämplig svetsteknik tycker jag ändå att det borde gå.

Sen undrar jag, hur gammal är den och vad är det för modell?
Jag bifogar bilder så kan kaminexperterna här på Byggahus få raljera så mycket de orkar till min stora glädje hoppas jag ;)
 
  • kamin1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamin1-skada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamin2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamin3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det Nr:73 ?

I så fall är det nog en Mikado-kamin
Den tillverkades 1907-1917 och lagerfördes tom 1937
Medeltal 5st/år

Nypris i svart utförande 28:-
I flergärgsemalj hela 53:-

Den går att svetsa, men du får en hel på blocket för 1500-3500:-

Borstar du upp den ordentligt och sedan på med spissvärta så kommer du att bli förvånad över hur mycket detaljer det finns på den!
 
Redigerat:
Tack för svaren. Ska kolla om det finns något nummer på den.

Ska kontakta firman i Lindome och höra med dem om vilka möjligheter det finns.
 
Passade på att titta på kaminen igår när jag vare inne i vedboden - no: 78 stod det på den.
 
1925-1947
100/år
i lager tom 1967
 
:D Hur många gamla priskuranter har du i lager, TorpAnders? :D
 
gafsan skrev:
:D Hur många gamla priskuranter har du i lager, TorpAnders? :D
En!
Men det räcker då den är över fabrikatet som gäller om det ska vara snygga pjäser.*ler*
 
:cool: Gjutjärn är ballt!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.