Jag var uppe på sommarstugevinden och såg att nästan all puts på skorstenen spruckit och trillat av. Jag har förstått att man skall använda kalkbruk (troligtvis var det KC-bruk tidigare).

Nu undrar jag om det skall vara hydrauliskt kalkbruk eller luftkalkbruk?
 
Berätta lite om huset, ålder tänker jag främst på...
Är det gammalt (100 år eller mer) så är det säkert kalkbruk i meningen släckt kalk, grus och vatten - annars är det säkert som du säger - KC-bruk...
 
Självklart!
Huset är från 1946. Putsen på skorstenen (som nu alltså mest ligger vid sidan av skorstenen) är troligtvis från 80-talet då huset renoverades.
Vad jag har förstått så skall man alltid ha en följsam puts på skorstenar eftersom de för sig så pass mycket. Hydrauliskt kalk är väl D och luftkalk är E?

Jag har sett att det finns släckt kalk också men om jag förstår saken rätt så använder man det för att blanda eget kalkbruk.
Eftersom skorstenen på vinden inte är mer än c:a 1 meter så tänkte jag köpa färdigt torrbruk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.