Vi håller på med vår veranda, och har nu grundmålat och gjort mellanstrykning. Tyvärr glömde vi bort att den vita färgen borde ha brutits en aning.

Undrar nu om det kan bli bra att bryta slutstrykningsfärgen en aning med kimrök eller umbra, eller om det blir konstigt om mellanstrykningen är gjord med kritvit? Finns det risk att resultatet blir ojämnt? Hur hade ni andra gjort?

Färgen är Gysinges linoljefärg, verandan är från 20-talet och sitter på ett hus från runt 1800. Bakre vägg och innertaket kommer att målas gråblå, resten vit.

Jag tror inte det är några problem att bryta färgen. Det är väl väggarna ni målar? de slits ju inte så mycket för man rekommenderar ju att man har samma brytning i alla strykningar på golv för att man nöter genom och det lyser igenom annars. Men väggar kan jag inte tänka mig att det skulle göra nåt.

dessutom är det ju så att minsta lilla man bryter vit färg så täcker den ju bättre så då borde man itne se att det är vit under. Skulle man göra det är ju det värsta som kan hända att ni får måla en strykning till! :D Inte kul i och för sig för man vill ju bli klar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.