15 500 läst · 5 svar
16k läst
5 svar
Mura om skorsten ovan nock. tegelfunderingar
Hej. jag har ett hus från 1914 på gården som stått ouppvärmt allt för länge, Skorstenen är riktigt risig ovan nock med trasiga tegelstenar (för att någon försökt laga den utifrån med cementbruk gissar jag) och bruk som vittrat bort. Mitt sommarprojekt nu är att mura om denna skorsten så det slutar ramla ner tegelstensbitar samt att vi när den är ommurad ska kunna införskaffa någon form av svep eller liknande så att huset kan må lite bättre.
Nu till saken.. skorstenen är murad med stortegel och med vad jag bedömer som lerbruk. Jag har tillgång till tillräckligt med gammalt stortegel här hemma, dock av en sort som inte ser särskilt hårdbränt ut. Jag förutsätter att användandet av dessa skulle ge mig kortare livslängd på skorstenen, men HUR mycket kortare? Den har ju stått här nu i närmare 100 år så en halvering av livstiden skulle vara helt ok, däremot vill jag inte ägna mig åt det här tex vart femte år.
Vilket bruk bör användas?
Någon som har några andra bra tips eller något jag måste veta. Känner att det är svårt att hitta information om detta (frågade tex nyligen på Gysinge och de visste inte alls). I de byggnadsvårdsböcker jag har hemma står det förvånansvärt lite om just skorstenar över nock så jag har lite svårt att läsa in mig på det här.
Nu till saken.. skorstenen är murad med stortegel och med vad jag bedömer som lerbruk. Jag har tillgång till tillräckligt med gammalt stortegel här hemma, dock av en sort som inte ser särskilt hårdbränt ut. Jag förutsätter att användandet av dessa skulle ge mig kortare livslängd på skorstenen, men HUR mycket kortare? Den har ju stått här nu i närmare 100 år så en halvering av livstiden skulle vara helt ok, däremot vill jag inte ägna mig åt det här tex vart femte år.
Vilket bruk bör användas?
Någon som har några andra bra tips eller något jag måste veta. Känner att det är svårt att hitta information om detta (frågade tex nyligen på Gysinge och de visste inte alls). I de byggnadsvårdsböcker jag har hemma står det förvånansvärt lite om just skorstenar över nock så jag har lite svårt att läsa in mig på det här.
Jag har skrivit en artikel om vår ommurning. Dock lite äldre hus och i Skåne.
http://skanelangan.se/skanelangan_artiklar_exterior_mura_om_kronan_pa_skorsten
http://skanelangan.se/skanelangan_artiklar_exterior_mura_om_kronan_pa_skorsten
Klart informativ länk. Tackar!
Två funderingar dock: hur menade du med att du använde spikarna till armering av mellanväggarna? samt jag är inte med på hur du menar man bara ska utkraga i en ledd åt gången? På min skorsten är ett helt skifte strax över nock utkragat med 2-4:5 cm och det verkar ha funkat. Ser lite lustigt ur iofs. Dessutom är det näst översta skiftet utkragat på samma sätt men det kan kanske ha suttit någon form av krön där en gång i tiden. Numera finns dock bara utkragningen kvar...
Två funderingar dock: hur menade du med att du använde spikarna till armering av mellanväggarna? samt jag är inte med på hur du menar man bara ska utkraga i en ledd åt gången? På min skorsten är ett helt skifte strax över nock utkragat med 2-4:5 cm och det verkar ha funkat. Ser lite lustigt ur iofs. Dessutom är det näst översta skiftet utkragat på samma sätt men det kan kanske ha suttit någon form av krön där en gång i tiden. Numera finns dock bara utkragningen kvar...
Jag står inför just inför samma projekt i sommar. Skorstenen i sommarhuset är ett riktigt fuskbygge, visserligen mer än 70 år men dock ett fuskbygge. Således är det lite mer än bara över nock som jag måste mura om. Allt från vindsgolvet och uppåt måste göras om.
Eftersom jag gillar att läsa på så köpte jag lite litteratur om skorstenar. Ett kort häfte, läromedel,från Lieber tror jag. kostade väl 200:- men det var det värt.
Val av sten.
Stortegel vet jag inget om. Skiften ovan tak får inte ta åt sig fukt då sprängs dom när frosten kommer. Enligt mitt häfte ska man använda fasadtegel ovan tak. Mina stenar är av någon typ av silikat. Dom håller ännu.
Val av bruk.
Lerbruk skulle jag aldrig använda till annat än uppsättning av kakelugn. Absolut inte utomhus.En finess med lerbruk är att det man murat upp går att mura ner igen med hjälp av vatten. Visby ringmur är murad med kalkbruk och den står där ännu. Men enligt min beskrivning ska man använda KC-bruk dvs cementbaserad murbruk.
Eftersom jag gillar att läsa på så köpte jag lite litteratur om skorstenar. Ett kort häfte, läromedel,från Lieber tror jag. kostade väl 200:- men det var det värt.
Val av sten.
Stortegel vet jag inget om. Skiften ovan tak får inte ta åt sig fukt då sprängs dom när frosten kommer. Enligt mitt häfte ska man använda fasadtegel ovan tak. Mina stenar är av någon typ av silikat. Dom håller ännu.
Val av bruk.
Lerbruk skulle jag aldrig använda till annat än uppsättning av kakelugn. Absolut inte utomhus.En finess med lerbruk är att det man murat upp går att mura ner igen med hjälp av vatten. Visby ringmur är murad med kalkbruk och den står där ännu. Men enligt min beskrivning ska man använda KC-bruk dvs cementbaserad murbruk.
Eftersom mellanväggarna inte är inmurade i själva skorstenen utan enbart (i mitt fall!) består av stående stenar på varandra så kan det innebära att en hel vägg teoretiskt i alla fall skulle kunna spricka i fogarna och rör sig i sidled. För att komma runt det så lade jag en "brygga"/armering som ligger igenom hela fogen och ut i själva skorstenen - hoppas det förklarade lite mer - svårt med bara ordDoxan skrev:
Såklart KAN man kraga på båda ledderna samtidigt men eftersom en utkragning "hänger" i luften så gör man nog säkrast i att bra kraga i en ledd åt gången.Doxan skrev:
Vad jag menar är att jag kragade ut i bredd på ett skift och på längs i nästa.
Beror ju på hur man vill göra det hela. Jag lever oftast efter att ersätta med samma tekniker och material som finns på plats - alltså kolla vad man tidigare använt för material - även om det innebär kortare livslängd så tycker jag det känns bra i hjärtat.Husvagnsthord skrev:Val av sten.
Val av bruk.
Om det inte är så viktigt utan man tycker det är ok med dagens rekommendationer gör man det lite enklare för sig.
70 år gammalt kan vara KC på plats så det är ju i så fall "korrekt"...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stos till skorsten som inte ska muras fast. Märkligt?
Ved, Pellets, Flis -
Murad eldstad inomhus och utomhus, en skorsten?
Ved, Pellets, Flis -
Kostnad för att mura om skorsten
Ved, Pellets, Flis -
Söker murare som också kan glidgjuta skorstenar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Färgat putsbruk till murad skorsten inomhus??
Byggnadsvård