mycke_nu
mycke_nu: Det kan ha sina risker att elhistoriskt intresserad. Körde förbi det stora 550 MW kraftverket från 1930-talet vid Bonneville Dam i Washington State för några år sedan. Tyckte det skulle vara kul att kolla lite så jag knallade i och tittade på utställningen. Massor om växter och fisk i dammen, men INGET om själva kraftverket, så jag frågade om turbinerna. Minst fem Park Rangers
8 svar · 2,2k läst
gafsan
gafsan: Det var en man ifrån Gränna, som sin stjärt så hårt kunde spänna, att han uti detta hål kunde strypa en ål och till och med vässa en penna Häpp! Från spännpapp till badrum..........eh?
13 svar · 2,0k läst
H
HannaK: Jag bor i en lägenhet från 20-talet, och där fanns en gammal originalströmbrytare i glas som jag kunde behålla. Jag köpte nya i glas på Byggfabriken, nästan likadana! De har också en sida där det står om skillnaderna på olika typer och system, och vad man får göra själv. http://www.byggfabriken.com/strombrytare_uttag.asp?menuItem=5
18 svar · 13,1k läst
·
templar
templar: Ok Jag kan se vad du menar, frågan är väl då om det är skadligt för huset, att fuktvandringen gör att syll och väggar tillslut blir skadade. Eller om det bara är onödigt, dvs att det kostar pengar att låta avfukta en källare på det viset. Tanken att det skall bli billigare att värma upp torrare luft kanske inte stämmer då om avfuktaren får gå konstant och förbruka energi för
7 svar · 3,4k läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Jag körde med den multiplatta som Beijer säljer 50mm. Den tunnare känns för klen trots tillkommande putslager. Du bör gjuta ett fundament till spisen, skippar du dessutom lättbetongen och tar riktigt tegel så får du ett värmemagasin som är väl värt att ha.
8 svar · 17,7k läst
·
P
Plippy: Rummet är ganska stort så i mina ögon så är sprickorna ganska grova. I och för sig kan jag leva med dom men det är ett roligt projekt. Spännpappen är generellt i huset spännd över gjuteväv. Tror inte att det riktigt är tekniken i erat hus eller den som beskrivs av gysinge. Kan inte tro att rosetten är limmad. Kanske den bara är fäst i mitten. Har ingen stege som är hög nog
2 svar · 6,8k läst
·
AnneFi
AnneFi: [citat] det tycket jag iofs också men golvet ska ju vara valnöt. jag tror det blir för mycket... mitt hus är väl ingen lägenhet? :(
60 svar · 23,6k läst
·
frufridell
frufridell: *iiiii* Vill ha! Precis vad jag letar efter, fast i en annan del av landet...naturligtvis! *suck*
4 svar · 2,0k läst
A
Anna M: Frolsson: Slott eller koja, tja vad skall man säga, en koja som kan bli ett slott kanske? Det är ett enklare hus men inget torp på stor tomt i ett litet sdamhälle med ett uthus till. Det har en liten nationalromantisk touch; ljusgul puts, höga fyrluftsfönster och en glasveranda i ett hörn på huset. Brant tak med en träbåge under takfoten på framsidesgaveln. Takhöjden nere är 2.65 och
9 svar · 2,3k läst
BiFuel
BiFuel: Vårt tak behöver lagas på sina ställen och sedan måste det målas. Eventuellt klarar vi oss utan att ta till spärrfärg. Återstår att se.
16 svar · 35,5k läst
AstaS
AstaS: Sommartorparn - det kan vara så att jag är ovanligt känslig, men jag tyckte jag bytte hyllpapper jämt för att jag tyckte det blev äckligt. Just vid häftstiften tyckte jag alltid att det blev sunkigt. Men som sagt jag kanske är lite för känslig. Vi har också ett kök som är olika högt på olika ställen, våran snickare löser det på det sättet att han bygger överskåpen efter där
10 svar · 6,3k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Ja, till stor del slipper man byggnadsvårdsångestbeslut eftersom man sällan ändrar funktion mm. Det handlar om byta lika mot lika i stor utsträckning. Sen menade jag iofs inte att ignorera byggnadsvårdsångestbesluten utan att tråden kunde få ha sitt eget fortsatta liv i de sälla forumvidderna...
92 svar · 9,5k läst
·
C
Coco Krokodil: Tack, jag hade missat de nyare inläggen i den andra tråden. Precis den diskussionen vi var ute efter :)
3 svar · 3,3k läst
F
fredriktrane: Vårt mest speciella fynd är "heliga" böcker i blindskrift från 1871. Det är inte i braille utan på svenska med förenklade tecken. Sen hittade jag i en gammal avhandling från Lunds univeristet att två blinda bröder som var spelemän från trakten hade slutat spela folkmusik när den ena blev religiös! Mycket riktigt hade dessa blinda brödrar bott i undantaget och böckerna är således
31 svar · 5,9k läst
·
v-g
v-g: Med Bottniabanan så kommer det bli bra trafik, men det går (i nuläget) även tåg från Kramfors. Fast bussen går ju snabbare iom att spåren är värdelösa. RIKTIGT tåg går bara från Sundsvall (X2000) och även Härnösand ibland. Men egentligen spelar det ingen roll då man kan lösa tågbiljett direkt från kramfors sen om man får åka buss eller ej en bit det gör ju inte så mycket
6 svar · 1,6k läst
T
TorpSara: Jag tycker att Gysinges handhyvlade och snordyra är väldigt vacker och inspirerande!
7 svar · 3,2k läst
·
aliback
aliback: Mitt ställe ligger på det enda ställe i Svea rike som är en vit fläck på kartan. Kartritare som har vågat sig hit har aldrig återvänt till civilisationen och plan som har korsat flygrummet....smålands bermuda ;)
18 svar · 9,2k läst
Fjäril
Fjäril: Jag har provat alla innerfönster i alla fönster, bara ifall att jag tänkt fel - men det går bara inte... Men men, jag får ge mig på dem försiktigt och hoppas de går att använda, eventuellt ta ur glasen på det ena. Får trösta mig med att de andra fönstren vi fick vidgjorda blev över förväntan lyckade! Tack för era tips!
5 svar · 1,8k läst
P
Peter_-_Emma: Kembehandling i samband med svampsanering görs inte för att bli av med svampen utan som en extra säkerhet. Man måste ta bort förutsättningarna för att svampen ska kunna växa. En behandling med Boracol håller ca 15år. Dessutom byts allt angripet trä plus 50-100 cm i fiberriktningen, eventuella rösen / plintar rivs och byggs nya, mellan sten och trä så måste det ligga något tätt
33 svar · 12,2k läst
Per_N
Per_N: Härligt med stolen från ovan som trillat ner i badkaret. Undrar om det är friskrivning från ev skador på spekulanterna vid visningen också, man vet ju aldrig om fler "fd rum" kommer att uppstå....
9 svar · 1,6k läst
lenny
lenny: På anticimex hemsida finns det en ganska bra guide över olika skadedjur och hur deras gångar ser ut till storlek och bredd, det kan vara ett hjälpmedel för att identifiera vilka gnagare du haft på besök. Brukar också få panik när jag hittar liknande spår hemma hos oss, men ofast är det gamla avslutade angrepp
1 svar · 994 läst
P
P-G: Tackar ödmjukast!
8 svar · 3,1k läst
C
calle336: Förr hade de ju riktigt fint virke å ordentligt torkat. D e väl de som är bekymmret med mina luckor att de inte va så torra som jag hade hoppats. De är inte limmade mer än vid de vägräta listerna.
3 svar · 1,0k läst
G
grävaren: Det är bestämt 40 talshus. Kvadratiska 2-våningshus med olika tillbyggen. Den halvrunda tillbyggnaden som fanns med i filmen, är ganska vanlig häromkring (norra skåne).
1 svar · 990 läst
AstaS
AstaS: Väggarna är lite olika faktiskt, men den ena väggen ser nästan sådan ut. Eller så har där varit en massa bruk någon gång i tiden som luckrats upp och försvunnit. Två av väggarna ser ut som vanliga källarväggar med cement eller så. Vi bor i en backe och det är väggen upp mot backen – dvs väggen som får mest stryk fuktmässigt som är väldigt gles. Där är väldigt
4 svar · 4,6k läst
2
20-tal Österlen: Här kan du få inspiration till ett växthus gjord av beg tegel o gamla fönster. Gå in under fliken trädård där finns många bilder. http://www.rolfrogle.se/
1 svar · 3,8k läst
gafsan
gafsan: Snygg!! Hoppas den hittar rätt hem. :)
1 svar · 1,6k läst
gafsan
gafsan: Lösull termoträ, lindrev för drevning .
6 svar · 1,7k läst
T
TV-freek: jag hade tänkt mig att det skulle finnas några färdiga "masstillverkade" profiler som man kunde använda.
2 svar · 1,5k läst
hillbilly6
hillbilly6: tror inte jag behöver skotta upp nå mer snö runt huset då det kom 4dm i helgen....har snart snö till fönstren och allt på gården bara försvann:D
27 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.