Sophie
Sophie: Men fernissade golv måste inte vara mörka... :D Man kan fernissa utan pigment oxå. Fernissan i sig är klar (lite gul) och ger inte så stor färgförändring. Men golven gulnar nog efterhand då on jag inte har fel. Vi fernissade sovrumsgolvet i vårt förra hus och det blev jättebra. Men då hade vi i 2 olika bruna pigment så golvet blev mörkt.
7 svar · 3,0k läst
M
magentis: [citat] Huvudsaken är att det finns möjlighet att röra sig fritt underst, mellan murstock å vägg..., men skulle ni se att det börjar spricka eller vecka sig, så skär upp i skarven mellan murstock å vägg, med ett rakblad. Då slipper ni iaf undan med högst marginella skador, som ni troligen bara ser själva... magentis
3 svar · 8,3k läst
E
Egon84: ja, man har tydligen en förmögenhet liggandes bakom ladan... :)
4 svar · 2,2k läst
Å
Åmmebergare: Nu är det bestämt! Naket timmer får det bli.....man kan ju alltid ändra sig senare. Tyvärr var det ruttet under vissa fönster och i syllen på södersidan. Bifogar bilder från dagsläget.
49 svar · 8,5k läst
·
D
dempanu: [citat] Jag tror att det är kondens som inte har vädrats bort tillräckligt.
6 svar · 2,4k läst
·
Sophie
Sophie: [citat] Ja den var det!!! Tack! och fel skrev jag dessutom för gobelängtapet skulle det ju vara!!!
6 svar · 5,4k läst
lillasmultron
lillasmultron: Vi ska sätta ett smidesräcke vid en fransk balkong. Vill ha ett klassiskt svart, inte så mycket krusiduller, men jag behöver visa någon bild för smeden. Har ni bilder på era smidesräcken snälla visa!!!
0 svar · 3,8k läst
Saxpy
Saxpy: Hej, fått dörren än?
9 svar · 18,3k läst
·
Å
Åke A: Hej Vi håller på att renovera vårt hus som min farfar byggde 1914. Vi vill ta bort en innervägg mella kök och ett rum. Väggen bestod av tapet och puts ca 2 cm på båda sidor och när det var borta så blottades stående plankor. Se bild. Plankorna närmast dörrkarmen verkar gå igenom taket och upp till övervåningen där det finns en motsvarande innervägg. Övriga plankor slutar vid
0 svar · 2,2k läst
·
E
Egon84: Om du redan har en gipsvägg så går det säkert jättebra med den tunna varianten, lätt att få tag på och ingen väntetid hos hyvleriet.
4 svar · 10,8k läst
Bödde
Bödde: [citat] Intressant! Jag gjorde en undersökning här i bygden för några år sedan, men lyckades inte hitta några sådana exempel. Kanske det var olika förutsättnignar beroende på var man befann sig i landet?! Av de tidiga lånen som togs var det nämligen överhängande torpare som köpte loss sina "gårdar"... Kul med en lite annorlunda tråd!
4 svar · 3,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Frostfritt bör det nog vara innan du gör den slags jobb. Om du talar om lite mer vad för slags grund det är frågan om så kan du också få råd om vilket slags bruk som är bäst att använda. Jag antar att det rör sig om ett gammalt hus eftersom du postat tråden i detta forum....
1 svar · 1,2k läst
hillbilly6
hillbilly6: å jag som har sålt min 50a kapitän.....men några rekorder har jag ju kvar!!
46 svar · 3,5k läst
·
Lagavulin
Lagavulin: Hade vore något det. Bild alltså! Lagavulin
2 svar · 908 läst
K
Kurtivan: Tusen tack Ingenjören! Primolister hade ändstycken som verkar passa, då jag har plattj 8x30!
4 svar · 8,5k läst
B
billy_baver: Bra Rasmusax! Detta tycker jag med all önskvärd tydlighet påvisar svårigheten att "bevara hus" i en en värld av föränderlik teknik, ekonomi, juridik och politik.
35 svar · 4,4k läst
P
Peter_-_Emma: Inte för att verka tjatig men det går fortare och blir bättre, tro mig. Jag hade förmånen att mannen som kom ut med grejerna nöjde sig med fika medan vi gjorde jobbet själva och bara betalade för materialet och utkörningen - första gången ca 30m2 golv ca 20cm tjockt kostade om jag inte minns fel runt 2-2500 kr och gick på en timme. Andra gången var det vinden som vi isolerade på
5 svar · 3,6k läst
F
fiaelia: [citat] tack för tips!
25 svar · 3,3k läst
G
greystonecottage: Tack för alla era svar! Jag tror att jag ska börja med att ta ut försäkringsbolaget för att kolla fukten/möglet. Sen blir det nog att börja riva av isoleringen. Huset är byggt i en sluttning så framsidan är ca 1,5 m högre upp än baksidan. Tror ni att huset eller grunden behöver dräneras på baksidan?
8 svar · 3,5k läst
F
fredriktrane: Håller med om att det låter som en något väl stor krympspricka. När du ändå skrapar se till at den flyter fritt så att den inte spricker nästa gång istället. Om spegeln sitter fast i sidorna sp dras den i sär och spricker.
3 svar · 10,2k läst
T
tobben 9: Hej. Du kan ju gjuta oxå när du ska ha klinker.Men är det byggt på den tiden så är det nog en torpargrund huset står på och då beror ju på hur det rummet ligger i huset . Jag skulle gräva ur jorden och regla upp det igen ... Men det finns säkert många andra med andra ideer Tobbe
1 svar · 2,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: Använd sökfunktionen.. Det har skrivits spaltkilometer om dränerig under "grund o markarbeten" men även här i "byggnadsvård".
1 svar · 1,6k läst
gafsan
gafsan: Vi har ju ingen luftspalt i väggkonstruktionen utan skikten ligger dikt an mot varandra, Termoträskiktet får agera timmerstomme sas. Mössen får ingen naturlig ingång och dom trivs nog inte så bra i termoträ för det går inte att bygga stabila gångar i det. Kutterspån är nog bäst i det avseendet men då hade väggarna blivit lite för tjocka. Vi skall nog lägga oss på ca 40 cm
11 svar · 5,3k läst
L
LinStina: Det brukar räcka ett tag innan folk slutar övertala en att bygga annorlunda, förstå kommer de väl aldrig att göra :)
13 svar · 9,5k läst
B
billy_baver: Rådgör detta med sotaren! För att eldstaden ska bli godkänd för eldning måste den uppfylla visa krav, som inkluderar storleken på stenhällen.
8 svar · 6,9k läst
·
F
fiaelia: Tack för info! Och det lutar nog åt vitt ändå... (Jisses, tur att vi bara har en lägenhet och inte ett stort hus att renovera med tanke på hur mycket jag velar bara för några uttag! ;-)) Jag vet inte riktigt heller vad jag tycker om den bruna färgen (har ju inte sett den live), men skulle det varit ett alternativ så hade jag velat att det skulle det ha funnits vägguttag i samma färg
5 svar · 6,4k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Kan du inte specialbeställa en altandörr som passar utan kapning av bjälkar? Förresten, hur snyggt är det med en standard altandörr på den typ av hus du talar om? Har sett olika lösningar på altandörr i gammalt hus. Vissa låter göra en dörr vars nedre del är av trä, diskret, och övre del liknar husets fönster (med samma dimensioner) så att dörren på avstånd ser ut som ett
53 svar · 26,1k läst
·
mandus
mandus: Lägger också min röst på det symmetriska mittenalternativet, det stämmer överens med huset stil i övrigt. Vi satt i samma sits som ni, vårt hus hade en ännu hiskeligare tillbyggnad, som vi byggde om. Precis som föreslagits här i tråden skiljde vi tillbyggnaden från huset med annan panel (stående pärlspont) och genom förlängda foder. http://www.byggahus.se/forum/717590-post90.html
6 svar · 2,8k läst
I
ingelajohanna: Tack för det Bödde, då siktar vi på 20 cm.
15 svar · 13,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.