K
Kurtivan: http://www.blocket.se/vi/20179191.htm?ca=4_s
0 svar · 1,0k läst
K
konichiwa girl: Nej, inte enbart. Pigmentet i den mörkare faluröda färgen är bränd lite längre. Men linoljan gör att färgen blir ännu mörkare, och har heller ingen tradition.
10 svar · 1,3k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Inget ont om idén, men det måste gå åt ganska mycket virke, fast man behöver förstås inte förhyvla den sidan då.
13 svar · 3,1k läst
·
K
Karakorum: Fast med det sagt måste jag erkänna att jag är lite sur på förra ägaren som tvättade ner limfärgen från pärlspontstaken och ersatte den med ett tjockt lager alkydfärg. Kökstaket går väl an, men i bagarstugan har taket blivit sotigt efter en ordentlig inrykning och jag tvättar hellre ner färg än skrapar ner den. Nu överväger jag faktiskt att måla ett par varv med
52 svar · 6,3k läst
M
-MH-: Jotack, huset är behagligt att se på. Eftersom jag inte bor där permanent, och målet är att hålla det frostfritt på vintern, så verkar en luft/luft vara den rätta lösningen. Ev. direktel, men jag räknar med runt 5 MWh per år i uppvärming då, trots endast 6-8 grader inomhus. Får väl kolla runt lite i värempumpsavdelningen på byggahus.se
10 svar · 2,7k läst
·
AstaS
AstaS: En fråga - nu har jag kletat på puts (visste inte hur tjockt det skulle vara, men det håller väl ett tag). Hur lång tid innan man kan använda ugnen igen?
13 svar · 2,5k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Jag skulle helt klart välja alt 2. Vackra dörrar med karaktär. är det falurödmålade? Fint! Fortsätt på den inslagna vägen som frolsseon säger.
8 svar · 3,3k läst
·
F
fredriktrane: Kanske förtydliga lite om Skånska gårdars kurs. Vill inte göra reklam men eftersom den nämndes ovan kanske det vore bra med lite info. Det kommer att vara en praktiskt lagd dag där vi går igenom vissa moment och sen får man öva på eget eller lånat fönster. Det kommer att finnas material att köpa på plats till bra priser. Man kan nog säga att det är motsatsen till Allbäcks
20 svar · 4,2k läst
AstaS
AstaS: Finns det sånt också? Det finns så mycket material man inte känner till. Får kolla efter det också i helgen när vi ger oss ut och letar material.
6 svar · 7,6k läst
·
L
lapower: Har också letat efter liknande panel dock till en lägenhet som ska bli i nyskick, ej se gammaldags ut. Jag hittade som tur va 5st paket (5st i varje) av Lundbergs royal windsor för 49:95:- per paket hos Silvan. Den typen håller för tillfället på att bytas ut mot en nyare modell. Mitt andra alternativ hade varit att Panelstugan i Göteborg har lösa speglar i MDF som man limmar på
22 svar · 35,5k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Vad synd att det var för lite men vad roligt att det är så gammalt!
10 svar · 2,3k läst
H
hopp: Naturligt vis vill vi ha den gamla känslan kvar. men renoverars behövs. Något sunkigt är ju vissa delar ;-) Det är ett timmer hus från 1700 talet. Det ha senare dragits in vatten och el. och även byggts ut för WC och taket har en gång i tiden höjts och ett stort dubbelgarage med snickeri bod är gjorda. Övriga hus runt omkring har inte någon direkt gammal stil. Tog nyss kontakt med
6 svar · 6,5k läst
il_duce
il_duce: Har själv en gammal dörr till torpet. Då jag köpte det fanns ingen nyckel så jag gick till och köpte en gammal nyckel från ett annat lås. Och den passade det gamla låset. är inte grejer med nycklar att de ska vara mer eller mindre unika? Dörren i sig själv är ganska tunn pardörr och jag är övertygad om att man kan rycka upp den om man tar i lite. byta ut den är ju ett alternativ
3 svar · 2,0k läst
gafsan
gafsan: Har mössen väl tagit sig in i det tilläggsisolerade utrymmet så har dom fixat det fint för sig. varmt och gött och inget katt som kommer åt dem och det finns säkert många vägar ut och in där... Inte för att måla f-n på väggen och det varierar nog från år till år hur mycket möss man har men lite pyssel är det för att bli av med dem. Börja med en elektronisk skrämma är mitt
26 svar · 5,1k läst
Gusan
Gusan: jo, på vissa ställen har det blivit ganska stora.
7 svar · 3,7k läst
K
karin_h: Då väljer jag att vara försiktig. Jag följer tråden "Viksbergs gård i lågor" med först förfäran, sedan stor glädje över folks engagemang. Men att förlora så mycket!?!?
24 svar · 2,3k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Koks förekom även på landet, vårt t.ex., och det är verkligen på landet, däremot är det bara nån km till närmaste järnvägsstation. Vi har en gammal kokskamin stående. Det finns väl inte att köpa i Sverige längre, så det får bli ved den dagen vi installerar den. Det är väldigt roligt att söka info om sina gamla saker i företagsarkiv. Fick kopior på produktblad för en
18 svar · 11,4k läst
·
M
marlena: Hej. Huset är byggt på ett berg. Dom har sprängt bort halva berget och bygger ett helt nytt område, våra hus är inte de enda i området. Jag var inne hos familjen till höger om oss och frågade om dom hade liknande problem. Visst dom hade också sprickor fast det var sprickor som är (rimliga). Grannen kom in till oss när jag berättade att vi hade mycket större sprickor och när han
2 svar · 1,8k läst
Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Om någon är intresserad har jag gjort en liten arbetsbeskrivning här... http://www.asarp.backas.se/page16/page16.html
22 svar · 13,9k läst
·
gafsan
gafsan: Tidningar är ok men har inte orkat samla, dessutom är lokaltidningen lite tunn....;) så det tar ett tag. Vår sand är väldigt kompakt, det är rena gjutsanden här och det är likadant med det att det skall planeras långt i förväg och läggas torrt osv. Med följd att ALLT, nästan, måste göras på sommaren. Man kan ju köra hit sand men det blir tungt att fylla för hand och eftersom
10 svar · 5,5k läst
·
F
fredriktrane: Tja - man kan undra - som sagt har jag inte räknat på det men tydligen skall det vara lönt. Fast tiden får man nog se som investering som en utflykt. De jag pratade med (två av varandra oberoende personer som gjort samma sak) räknade med bensin, en övernattning och broavgifter. den ene killen har iofs en stor fyrlängad gård, så det går nog en del kalk...
10 svar · 10,7k läst
M
mrblomman: [citat] Ajdå att man skulle vänta så länge med att måla dom hade jag ingen aning om..Jaja "learning by doing". Kan ju riva ner allt och slå i hop det, men det är ju en himla massa jobb.. //Micke
9 svar · 5,3k läst
gafsan
gafsan: Glömde visst den andra... http://handtrycktatapeter.se
8 svar · 3,8k läst
·
Per_N
Per_N: Jo, den har halkat ner lite på listan redan....
19 svar · 5,8k läst
·
gafsan
gafsan: Vår gamla vedspis hade en 1/2 sten eldfast tegel uppmurat mot skåpet för diskbänken. Ingen luftspalt. Träskivan under var förkolnad en bra bit in under plåten. :eek: Vedspis går ju att elda olika hett. Lövved eller gran/furuved, finhuggen, grovhuggen, elda hela dan eller bara dra ur fukt, elda på sommar eller vinter........Temperaturen kan skilja mycket både i och utanpå spisen..
9 svar · 17,7k läst
Mr Handyman
Mr Handyman: Att murstocken blir så varm av vanlig eldning att det som ligger mot den börjar brinna måste vara väldigt ovanligt. Om det är sprickor i den däremot, och särskilt om det blir sotbrand, då är väl risken däremot väldigt stor att det blir bränder. Men enligt vår sotare, som jag inte ger så mycket för efter hans inspektion av vår murstock, sugs normalt sett bara luft IN i pipan om
60 svar · 15,3k läst
·
Mr Handyman
Mr Handyman: Ska man lösa ett sånt problem på längre sikt är det nog demontering som gäller. Kan ju vara trist såhär mitt i vintern dock. För att få ordning på det kan det också vara så att man behöver rikta upp karmen så den är rak. Att göra åverkan på dörren, genom t.ex. hyvling är inte värst roligt. Rimligen fortsätter dörren att säcka och till slut är dörren ett mycket större
11 svar · 2,4k läst
F
fredriktrane: Nu minns jag inte riktigt åldern på ditt hus men har en svag aning om sekelskiftes?! Vi har gammalt hederligt tegelgolv men det är i ett hus i Skåne från 1844. Jag tycker det är snyggt att lägga den lilla rutan i handslaget tegel men vet inte om det är rätt i ditt kök med tanke på övrig stil och ålder på huset/köket...
30 svar · 24,7k läst
·
yonna
yonna: Jag gjorde detsamma med mina stuckaturtak i förra villan (från 1925). Nu var stucken inte skadade utan det hade bara blivit en del större sprickor i taken. Använde vanligt spackel och målade sedan med oljebaserad vitfärg. Till slut två lager vanlig vattenbaserad takfärg. Vid husförsäljningen 25 år senare fixade jag bara till ett par få nya sprickor, borstade taken och målade om med
6 svar · 12,3k läst
Sophie
Sophie: [citat] Jo vi slarvade ju lite och målade inte sponten innan... så det blev lite glipor. Mne vi bodde där ca ett år efter det och de värsta målade jag i efterhand...extrajobb som är sjukt tråkigt men det gick ganska snabbt faktiskt. Men man bör ju grunda före uppsättning...Synd att man oftast är för otålig för det :D Jo i vårt hus hade de oxå gillat färg...förutom den
50 svar · 25,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.