3 599 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Radon pga blå lättbetong
Hej!
Jag och min sambo håller på att köpa ett hus, som det nu har visat sig delvis vara blåbetong i. När vi upptäckte det begärde vi att få göra en radonmätning innan vi skrev kontrakt, och det har idag visat sig att radonvärdena är lite för höga (ca 500Bq/m3).
Enligt mäklaren har säljaren sagt sig bekosta en radonsanering men jag känner ändå lite tveksamhet kring detta.
När radonproblemen uppstår pga byggmaterialet tror jag mig ha förstått att ökad ventilation är A och O. Men eftersom detta kan medföra ökade uppvärmningskostnader funderar jag på om man kan kräva en sänkning av köpeskillingen trots att säljaren bekostar saneringen?
Kan ett hus som har haft radonproblem men som är sanerat (och som visar på godkända värden) vara svårsålt i framtiden?
Någon som har suttit i en liknande sits eller som har erfarenhet kring detta? Skriv gärna en rad eller två i så fall.
MVH MadMax
Jag och min sambo håller på att köpa ett hus, som det nu har visat sig delvis vara blåbetong i. När vi upptäckte det begärde vi att få göra en radonmätning innan vi skrev kontrakt, och det har idag visat sig att radonvärdena är lite för höga (ca 500Bq/m3).
Enligt mäklaren har säljaren sagt sig bekosta en radonsanering men jag känner ändå lite tveksamhet kring detta.
När radonproblemen uppstår pga byggmaterialet tror jag mig ha förstått att ökad ventilation är A och O. Men eftersom detta kan medföra ökade uppvärmningskostnader funderar jag på om man kan kräva en sänkning av köpeskillingen trots att säljaren bekostar saneringen?
Kan ett hus som har haft radonproblem men som är sanerat (och som visar på godkända värden) vara svårsålt i framtiden?
Någon som har suttit i en liknande sits eller som har erfarenhet kring detta? Skriv gärna en rad eller två i så fall.
MVH MadMax
Kan inte svara på din sista fråga, men ventilationen kan man göra med värmeåtervinning för att undvika de ökade vuppvärmingskostnaderna. Ett sådant system är dock ganska kostsamt, räkna med en 60-70.000 ungefär. Så antingen skall ju säljaren åtgärda detta, eller så skall ni ha en sänkning av köpeskillingen. Lycka till!
När ett hus innehåller blåbetong är radonet bara endel av problemet. Blåbetong innehåller uran, så det förekommer endel gammastrålning från det. Om det bara är grunden som är gjord i blåbetong, så räcker det väl att ventilera (under förutsättning att ni inte har tänkt att inreda sovrum i källaren) men om det är väggarna även upp så skulle jag avstå från huset. Det finns tillräckligt många cancerrisker i vårt samhälle för att man frivilligt ska utsätta sig för en till....
Hej!
Tack för Era svar.
Vad gäller gammastrålning från blåbetong verkar det som om man kan diskutera hur farligt det egentligen är. Enligt SSI (Statens Strålskyddsinstitut) så ska man i första hand passa sig för blåbetong pga risken att den avger radon.
Det finns inga studier som entydigt visar på att det är farligt för människan att utsättas för så små halter av strålning som blåbetong avger.
Enligt SSI´s resonemang kan man som boende i ett blåbetongshus maximalt utsättas för en stråldos på 5mS per år. Detta ska ställas i relation till att arbetare på kärnkraftverk maximalt får utsättas för 50mS per år. Faktum är ju att hur man än gör utsätts man ju för mer eller mindre strålning hela tiden, från marken, från omgivande hus, från mobiler mm...
Hur som helst.
Den närmaste tiden (dvs till vi får svar på vilka åtgärder som säljaren tänker vidta för att korrigera problemet med radonet) får avgöra om vi fullföljer husköpet eller ej.
MVH MadMax
Tack för Era svar.
Vad gäller gammastrålning från blåbetong verkar det som om man kan diskutera hur farligt det egentligen är. Enligt SSI (Statens Strålskyddsinstitut) så ska man i första hand passa sig för blåbetong pga risken att den avger radon.
Det finns inga studier som entydigt visar på att det är farligt för människan att utsättas för så små halter av strålning som blåbetong avger.
Enligt SSI´s resonemang kan man som boende i ett blåbetongshus maximalt utsättas för en stråldos på 5mS per år. Detta ska ställas i relation till att arbetare på kärnkraftverk maximalt får utsättas för 50mS per år. Faktum är ju att hur man än gör utsätts man ju för mer eller mindre strålning hela tiden, från marken, från omgivande hus, från mobiler mm...
Hur som helst.
Den närmaste tiden (dvs till vi får svar på vilka åtgärder som säljaren tänker vidta för att korrigera problemet med radonet) får avgöra om vi fullföljer husköpet eller ej.
MVH MadMax
Hörde nånstans, kommer tyvärr inte ihåg var, att det skall finnas en tapet att sätta just på blå lättbetong för att få ner radonhalten. Intressant då det är svårt att komma till rätta med annat än med ökad ventilation. Kräver säkert att genomföringar för el mm förseglas på något vis också.
Vi köpte ett hus för ett år sedan med precis samma förutsättningar. Vi hade dock lite högre nivåer radon eftersom en del kom från marken. Vi löste det genom att sänka köpeskillingen för att kunna installera ett nytt ventilationssystem. Tyvärr visade det sig att det blev lite dyrare än beräknat, ca 80000, och vi hade av någon anledning maximerat beloppet till 50000 när vi skrev kontraktet.
Nu har vi i alla fall ett nytt ventilationssystem med 90% återvinning av värmen och radonnivåer under 200bq/m3. Luften i huset har också totalt sett blivit mycket bättre och med en extra sommarkassett som inte återvinner värmen så var det riktigt svalt och skönt inomhus de få varma nätter vi hade i somras.
Aggreggatet är ett VM2 från www.systemair.se .
Nu har vi i alla fall ett nytt ventilationssystem med 90% återvinning av värmen och radonnivåer under 200bq/m3. Luften i huset har också totalt sett blivit mycket bättre och med en extra sommarkassett som inte återvinner värmen så var det riktigt svalt och skönt inomhus de få varma nätter vi hade i somras.
Aggreggatet är ett VM2 från www.systemair.se .
Nej, det är ju sant, men vad jag menade är att det ju ändock är strålning och det diskuteras ju livligt om även strålning från mobiler mm också kan orsaka cancer.
Det har jag också läst nu när jag har surfat runt efter info om detta. Har dock ingen uppgift om hur de funkar och vad de kostar (är ju inte helt omöjligt att de är svindyra och jättefula)... :-/
Intressant läsning även från zerre. Blir det köp av det här huset så lär vi se till att reglera i köpekontraktet så att säljaren står för fiolerna till åtgärder är införda så att radonhalten understiger 200Bq/m3 luft. Har förstått att det kan vara svårt att införa korrekta åtgärder innan en långtidsmätning är genomförd (vi har endast gjort en 1 veckasmätning) och efter en grundlig undersökning av orsaken eller orsakerna till radonproblemet (kan ju vara kombinationer av mark- och byggradon).
Ska iaf ta och kolla systemair.se
Klicka här för att svara