6 199 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Tryckimpregnerat virke i betongen
Vi är på gång med att köpa ett hus byggt -73. Radonmätning är precis utförd och resultatet är klart på måndag. Vi besiktade huset i torsdag och besiktningsmannen kunde inte hitta några allvarliga anmärkningar.
Nu har jag dock studerat ritningarna som användes vid byggnationen. En byggingenjör byggde huset åt sig själv, huset känns således välbyggt men man hade väl inte riktigt full koll på allt under 70-talet...
Det verkar som det ligger tryckimpregnerat virke under regelverket. Kan detta vara okej om det ligger något mellan virket & betongen? Eller är det absolut rekommenderat att vidta åtgärder och i så fall vad kan man göra? Följ länken nedan så får ni se en del av ritningen.
http://www.klas-carolina.com/openweb/ritning.htm
Tack på förhand
/Klas
Nu har jag dock studerat ritningarna som användes vid byggnationen. En byggingenjör byggde huset åt sig själv, huset känns således välbyggt men man hade väl inte riktigt full koll på allt under 70-talet...
Det verkar som det ligger tryckimpregnerat virke under regelverket. Kan detta vara okej om det ligger något mellan virket & betongen? Eller är det absolut rekommenderat att vidta åtgärder och i så fall vad kan man göra? Följ länken nedan så får ni se en del av ritningen.
http://www.klas-carolina.com/openweb/ritning.htm
Tack på förhand
/Klas
Jag tycker det ser ut som en bra orsak att pruta. Om inte annat kan du kräva att på mäta fukten i den syllen, om den är fuktig så kan du definitivt pruta mycket! Eftersom du kan se den på ritningen skulle det nog inte gå att hävda dolda fel i efterhand, därför bör du få den undersökt.
Mäklaren har rådfrågat "sin" byggexpertis som trodde att det fanns "syllpapp" mellan betong och syll.
Om vi kontrollerar detta genom "stickprov" i tex garderob eller liknande och allt ser okej ut behöver man då åtgärda något?
Hur ser dagens konstruktioner med betongplatta och trästomme ut för att undvika fukt i syll osv?
MVH
Klas
Om vi kontrollerar detta genom "stickprov" i tex garderob eller liknande och allt ser okej ut behöver man då åtgärda något?
Hur ser dagens konstruktioner med betongplatta och trästomme ut för att undvika fukt i syll osv?
MVH
Klas
Med tanke på att ritningen är ganska detaljerad kunde man ju iof tänka sig att syllpappen fanns inritad också...
På ritningen är det står det att det är klotsar, 100 mm långa och sitter på c/c 1,0 m. Inget kontinuerligt mao, utan ditsatta för att förenkla infästningen av syllen, men det kanske du har sett. Man kan mao få bryta upp lite grann för att hitta klotsarna.
Dagens konstruktioner har just syllpapp; endera en smal remsa av papp typ underlagspapp eller en inplastad remsa med syllisolering. Träet får hur som helst ingen direktkontakt med fukten.
Tycker det är en tveksam lösning, men om fukthalten är OK, och träbiten ser frisk ut så kanske... Håller med tidigare inlägg om prisreducering.
På ritningen är det står det att det är klotsar, 100 mm långa och sitter på c/c 1,0 m. Inget kontinuerligt mao, utan ditsatta för att förenkla infästningen av syllen, men det kanske du har sett. Man kan mao få bryta upp lite grann för att hitta klotsarna.
Dagens konstruktioner har just syllpapp; endera en smal remsa av papp typ underlagspapp eller en inplastad remsa med syllisolering. Träet får hur som helst ingen direktkontakt med fukten.
Tycker det är en tveksam lösning, men om fukthalten är OK, och träbiten ser frisk ut så kanske... Håller med tidigare inlägg om prisreducering.
Hej och tack för inputen!
Nu visade det sig dessutom att samtliga innerväggar i källaren är gjorda i lättbetong (ca 0,4mikrosievert, gränsen vid nybyggnation är tydligen 0,5 men det känns inte så bra hursom) vilket tillsammans med markradon innebär nivåer runt 400bq m3. Dock har ventileringen varit dålig under mätningen. Men det känns ändå som det är läge att hoppa över detta hus...
//Klabban
Nu visade det sig dessutom att samtliga innerväggar i källaren är gjorda i lättbetong (ca 0,4mikrosievert, gränsen vid nybyggnation är tydligen 0,5 men det känns inte så bra hursom) vilket tillsammans med markradon innebär nivåer runt 400bq m3. Dock har ventileringen varit dålig under mätningen. Men det känns ändå som det är läge att hoppa över detta hus...
//Klabban
Klicka här för att svara